InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Zuid-Afrikaanse barbecue (Braai)

Zuid-Afrikaanse barbecue (Braai)

In feite bestaat dé Zuid-Afrikaanse keuken niet. Het is een mengelmoes van vele diverse eetculturen die in het zuiden van Afrika samenkomen. Behalve de oorspronkelijke bewoners hebben vele immigranten hun invloed op de Zuid-Afrikaanse keuken gehad en dat al vanaf de tijd van de grote ontdekkingsreizen.

Zomeravond en de barbecue

Wat is er plezieriger dan met goede vrienden op een mooie zomeravond op terras of in de tuin een echte Zuid-Afrikaanse braai te organiseren? Met een keur van gerechten en hapjes die bereid worden op de barbecue, grillplaat of in een originele Zuid-Afrikaanse skottelbraai. Smaakvolle gerechten die je gasten en jezelf met hun specifieke smaken en geuren in Zuid-Afrikaanse sferen brengen.

Republiek van Zuid-Afrika

Deze republiek is een staat gelegen aan de zuidpunt van Afrika en heeft als hoofdstad Pretoria. Het land bestaat uit een aantal provincies waaronder Kaap de Goede Hoop (Kaapprovincie), Transvaal en Oranje Vrijstaat wel de bekendste zijn. Enkele belangrijke steden zijn (behalve Preotria) Johannesburg, Kaapstad, Durban, Bloemfontein, Springs etc. Het zuiden is bergachtig. Evenwijdig aan de oostkust lopen de Drakensbergen met daarvoor een smalle, vruchtbare kustvlakte. Achter het gebergte ligt een plateau met steppevegetatie. De bodem van Zuid-Afrika is rijk aan delfstoffen, zoals goud, diamanten, steenkool, koper, tin en nog andere. Belangrijkste middelen van bestaan zijn landbouw en veeteelt.

Kos (voedsel)

Het Zuid-Afrikaanse woordje voor voedsel is kos en op het menu staat zowel vis als vlees, maar ook groente, fruit, zoete aardappel en maïs, In veel gerechten wordt chutney gebruikt. Heel populair in Zuid-Afrika is de braai (een Zuid-Afrikaans woord voor barbecue). Bijna wekelijks wordt er 'gebraaid' met tal van 'peuselhappies', het Zuid-Afrikaanse woord voor snacks. Heel vaak organiseert de Zuid-Afrikaan een 'tjop en dop'. Daarbij neemt elke genodigde iets te eten (tjop) en te drinken (dop) mee. Niet zelden komt er ook beesvleis of rundvlees op de barbecue.

Populaire gerechten

Onderstaand volgen wat ideetjes voor heel lekkere gerechten, die de moeite waard zijn eens uit te proberen:
  • sosaties (spies) met zoete varkenshaas;
  • wrap van de grill met gemarineerde biefstuk;
  • perzikchutney voor bij de braai;
  • kip in barbecuesaus;
  • gegrilde en gevulde paprika's;
  • ribbetjes met karnemelkmarinade.

Zuid-Afrikaanse chutney

Er zijn Nederlanders die overal tomatenketchup of appelmoes bij eten. Zo zijn er ook talloze Zuid-Afrikanen die chutney eten bij hun maaltijd. Een chutney is een zoetzure jam-achtige saus op basis van vruchten. Een klassieke Zuid-Afrikaanse chutney is gemaakt van abrikozen en perziken. Het smaakt licht pittig en zoet.

Skottelbraai

De skottelbraai is een heel handig buitenkookapparaat op gas. Hierop kun je talloze gerechten bereiden. De skottelbraai is een origineel Zuid-Afrikaans product en wordt uitsluitend gebruikt als buitenkeuken. Je kunt er namelijk in de open lucht niet alleen mee koken, maar ook bakken, grillen, barbecuen en wokken. Verder is hij ook nog te gebruiken als oven. Alles wat je op de barbecue kunt bereiden, is ook geschikt voor de skottelbraai. Zoals gezegd: een erg handig apparaat.

Lekker wijntje bij de braai

Niet alleen kunnen ze heel goed 'braaien' in Zuid-Afrika, ze zijn ook meesters in wijn maken. Afhankelijk van je eigen smaakvoorkeur zijn er wijnen te over die het 'baie' (zeer) goed doen tijdens de 'braai'.

Witte wijnen

Mensen met een voorkeur voor witte wijnen zullen ondervinden dat Chenin Blanc van Hoop Huis heerlijk samengaat met het zoete van de perzikchutney, de kip in barbecuesaus, de braaiworst met appelmoes of de spies (sosaties).

Rode wijnen

Liefhebbers van rode wijn vinden een uitstekende begeleider in Rode Berg Schaduw Ruby Cabernet/Cinsaut en Schoondal Cape Red. Deze wijnen passen uitstekend bij de wrap met gemarineerde biefstuk en de ribbetjes.

Witte of Rode wijnen

Hoop Huis rosé en de Pinotage rosé van Danie de Wet zijn allemansvrienden.

Landenwijn

Voor de grote dorst (of voor grote gezelschappen) leent zich de landenwijn Zuid-Afrika rosé of rood. De landenwijn rood is uitstekend licht gekoeld te schenken.
Gerelateerde artikelen
Lekkere Indiase chutneysLekkere Indiase chutneysGeen enkel Indiaas gerecht is compleet zonder wat hete chutney. Er zijn dan ook veel verschillende chutneys. Sommige chu…
Zuid-Afrikaans, een koddig taaltje?Zuid-Afrikaans, een koddig taaltje?Zuid-Afrikaans zien wij vaak als een koddig taaltje, met grappige woorden. Klopt dat beeld wel? in dit artikel lees je w…
Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mildIndiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mildChutney is een Indiase smaakmaker die goed te combineren is met bij voorbeeld bonda's - gekruide balletjes van geprakte…
Safari in de schemering: Afrika in de Beekse BergenSafari in de schemering: Afrika in de Beekse BergenDe tamtam dringt tot ver in het park door. De zon kleurt langzaam dieprood en de meer dan duizend wilde dieren bereiden…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Bronnen en referenties
  • Lekker koken zo doe je dat: de internationale keuken.

Reageer op het artikel "Zuid-Afrikaanse barbecue (Braai)"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 29-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!