InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Perfect serveren van dranken

Perfect serveren van dranken

Perfect serveren van dranken In strenge, maar hoog gewaardeerde cafés gelden er vaak bepaalde regels voor het serveren van dranken. Hierbij kan worden gedacht aan frisdranken, alcoholische dranken, maar ook koffies. Lees hier meer over deze regels (die overigens niet op alle horecagelegenheden hoeven te gelden). Deze regels zijn vooral erg handig wanneer je werkt in de horeca, of misschien van plan bent een baan te nemen in de horeca.

Glasheldere glazen: hoe?

Het is belangrijk om de glazen goed schoon te houden. Glazen houdt je het beste schoon door ze eerst schoon te spoelen en door ze daarna te poleren. Voor het poleren zijn speciale poleerdoeken gemaakt. Zorg dat je met de doek overal bent geweest op het glas. Probeer ook om het glas enkel aan te raken met de doek, en niet met je handen! In een helder licht kun je vervolgens kijken of het glas écht een schoon glas is!

'The perfect serve'

Soms worden medewerkers van een café of restaurant afgerekend op hun manier van dranken serveren. Het gaat dan het serveren in het algemeen, maar echt om kleine details. Een paar van de mogelijke punten worden hieronder vermeld.
  • Wijnglazen mogen alleen worden geserveerd door het vastpakken aan de steel. Oorspronkelijk werd dit gedaan zodat de wijn niet opgewarmd werd. Nu is er vooral baat bij dat er geen vingerafdrukken op het glas komen.
  • Bij het serveren van flesjes (frisdrank) is het de bedoeling dat het merk van de frisdrank naar de klant is gericht. Dit vindt de klant ook prettig doordat hij/zij ziet dat jij als bediener aandacht geeft aan de presentatie.
  • Bij het serveren van kopjes zorg je er ook voor dat het eventuele merk naar de klant toe wordt gedraaid.
  • Zorg dat je een drinkglas nóóit aan de bovenkant, dus aan het drinkvlak vastpakt, dit gedeelte mag geen risico lopen om 'vies' te worden.
  • Naar voorschriften van het café of restaurant waar je werkt schenk je eventueel de fles al voor een deel leeg in het glas.
  • Wanneer je een bestelling hebt voor een kind neem je een rietje mee: de klant weet dan dat je aan hem of haar denkt.

Warme dranken: bij welke dranken moet melk of suiker worden geserveerd?

Suiker?Melk?
Koffiejaja
Cappuccinojanee
Theejanee
Koffie verkeerdjanee
Latte macchiatojanee
Warme chocolademelkneenee

Speciale toevoegingen aan bepaalde dranken

  • Citroenschijfje: kan worden toegevoegd aan verschillende frisdranken. Vaak wordt er een snee in het schijfje gemaakt, zodat het schijfje om de rand van het glas past. Dranken die gecombineerd kunnen worden met een citroenschijfje zijn bijvoorbeeld: cola, sinas, 7up, bitter lemon, icetea.
  • Limoenschijfje: een Corona-biertje staat bekend om het serveren samen met een limoenschijfje. Deze wordt in de opening van de fles gestoken.
  • Honing: een klein bakje honing kan worden toegevoegd wanneer mintthee geserveerd wordt.
  • Slagroom: bij warme chocolademelk is het toevoegen van slagroom gebruikelijk. Bij bepaalde koffies zou het ook kunnen worden toegevoegd wanneer de klant hier om vraagt.
  • IJsklontjes: bij alle dranken waar koolzuur in zit (behalve Spa Rood).
Gerelateerde artikelen
Recepten voor cocktails met bierIedereen kent de gangbare cocktails zoals een Mojito, daiquiri, pina colada, blue curacao, etc. Maar wist je dat je ook…
Serveren, meer dan een balletje opgooienDe service is meer dan een balletje opgooien en deze een dreun verkopen, het gaat om de richting, de vaart en het effect…
Heerlijke dipsauzenHeerlijke dipsauzenIs er een feestje, dan zijn deze dipsauzen een aanrader. Serveer de dipsauzen bijvoorbeeld met tortilla chips. Super sne…
Kerstdrankjes Frambozenbowl en meloenbowlFrambozenbowl en meloenbowl. Drankjes waar ook de kinderen dol op zullen zijn. U vindt hier het alcoholvrije recept voor…
Een kaasschotel serverenEen kaasschotel serverenKazen zijn er om lekker van te genieten, samen met een biertje of een fris wijntje. Nochtans opteren vele mensen voor ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Perfect serveren van dranken"

Reactie

Rosan, 29-05-2015 11:21 #1
Ijsklontjes in alle drankjes met koolzuur, behalve spa rood dan weer toch? Reactie infoteur, 17-06-2015
Klopt! Bedankt voor je reactie.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 1
Schrijf mee!