InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Een goed restaurant vinden

Een goed restaurant vinden

Een goed restaurant vinden Alles is al gauw top in de horeca. Topkok hier, toprestaurant daar. En cafés die een hapje serveren heten plots eetcafé. Maar wat is nu een goed restaurant?

Een goed restaurant, wat is dat?

“Er zijn te veel restaurants en maar weinig goede”, luidt een recente uitspraak van een kwaliteitskok in Nederland. Waaraan herken je dan een goed restaurant? Wel, een goed restaurant staat garant voor:
  • een menu van drie gangen;
  • van goede kwaliteit;
  • voor een eerlijke prijs;
  • een prijs die bovendien gemaximeerd is.

En voor een kok die van zijn vak houdt, hoeft daar niet meteen een ster van Michelin bij met alle verplichtingen die dat met zich meebrengt. Hij voelt daardoor niet de druk die elders op veel plekken in de horeca wordt gevoeld. Hij kookt à la carte en voor partijen en feestjes op maat. Hij weet wat hij kan en vooral wat hij wil. Want een eigen horecazaak runnen is anno 2012 topsport.

Het niveau van doorsnee-restaurants mag beter

Volgens sommige horecadeskundigen zijn er te weinig goede restaurants. Te veel kaf onder het koren dus. Het niveau moet duidelijk omhoog: er moet meer goed gekookt worden voor een betaalbare prijs. Iedereen die een biefstukje kan bakken, denkt dat hij kan koken. Maar vaak ontbreekt de noodzakelijke kennis van ingrediënten en producten.

Wat kost een goed driegangenmenu?

Een simpele rekensom leert dat je voor een goed driegangenmenu in een van de betere restaurants tegenwoordig zo’n 35 euro kwijt bent:
  • acht euro voor het voorgerecht;
  • zeven euro voor een nagerecht;
  • blijft zestien euro over voor het hoofdgerecht.

Maar in sommige horecagelegenheden presteert men het om je voor € 20,= een hoofdgerecht te serveren bestaande uit louter kipfilet. En anderen maken het nóg bonter met soep uit blik van de groothandel. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer kritische consumenten die zelf ook wel eens achter het fornuis staan en die in zo’n geval terecht opmerken: “dat kan ik zelf ook, én beter”.

Verleidelijke kortingacties van Groupon funest voor de horeca

De opmars van fenomenen als Groupon en Social Deals zijn veel goede horecaondernemers een doorn in het oog. Bedoelde organisaties verlangen bijvoorbeeld dat de ondernemers een menu van pakweg € 65,- voor de helft van de prijs aanbieden, terwijl van de rest ook nog eens 1/3 deel naar die snelle internetaanbieder gaat.

Anders gezegd: er schiet nog welgeteld zo’n 22 euro voor de restauranthouder over, die geacht wordt voor die prijs wel een behoorlijk driegangenmenu uit de pot te toveren. Iedereen die een beetje in de materie thuis is, weet dat dit niet kan. Voor niets gaat de zon op. Of zoals een horecaondernemer het laatst uitdrukte: “Slimme jongens met hun website; Ze verneuken de massa en vullen hun kassa”.

Kortingbonnen gaan ten koste van de kwaliteit

En toch laten zich ondernemers massaal strikken door organisaties als Groupon:
  • bij aanmelding wordt er meteen geld op je bankrekening bijgeschreven;
  • of men heeft behoefte aan liquide middelen;
  • en ook wel uit een oogpunt van naamsbekendheid.

Maar als dan de klanten met hun kortingbonnen verschijnen, is het erg verleidelijk om je toevlucht te nemen tot goedkope ingrediënten en inferieure producten. Want voor de overeengekomen prijs kan je onmogelijk een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten.
Gerelateerde artikelen
Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen GrouponGroupon is een bedrijf dat groepskortingen probeert te bedingen voor groepsactiviteiten. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld u…
Groupon voor de ondernemer: een goed idee.. of niet?Groupon voor de ondernemer: een goed idee.. of niet?Groupon. Een loeiend succes. Althans, als je kijkt naar de voorspellingen voor de beurswaarde, naar de penetratie in de…
Groupon: hoe het werktGroupon: hoe het werktZe worden steeds populairder: bedrijven die via internetsites hoge kortingen geven. Het bekendste voorbeeld van zo’n sit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J4p4n, Openclipart
  • Dagblad DL

Reageer op het artikel "Een goed restaurant vinden"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!