InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Een introductie in werken achter de bar

Een introductie in werken achter de bar

Als je graag als barman of barvrouw wilt werken, is het handig om eerst wat informatie te bekijken over wat het werk eigenlijk inhoudt. Als je dan gaat solliciteren bij een cafe of restaurant, weet je de basis, en kun je al een aantal vragen over drank en andere dingen correct beantwoorden.

Bar inrichten

Het inrichten van je eigen bar is eigenlijk heel makkelijk te doen. Er zijn echter een paar dingen die je goed moet weten als bartender om een bar efficiënt te kunnen laten werken. Om een bar te laten slagen, moet je de basis aan frisdranken, wijnen, bier likeuren en sterke drank hebben, samen met de juiste apparatuur. Hoewel deze dingen van essentieel belang, barmannen zijn, moet je als barman ook de juiste techniek voor het mengen van drankjes en cocktails kennen. De locatie van de bar in het cafe is belangrijk. De bar moet goed toegankelijk zijn voor de gasten, en er moet voldoende ruimte achter de bar zijn om goed te kunnen werken. Er moet ook genoeg ruimte zijn aan de bar te zitten en er glazen en drankjes op te zetten. De barman moet zijn bar op zijn duimpje kennen en precies weten waar alles staat. Dit is vooral handig als het druk wordt en je sneller moet kunnen werken. Verder moet je er uiteraard goed verzorgd uitzien. Lang haar moet het liefste vastgezet worden of opgestoken, en vaak heeft een bar of restaurant eigen kledingvoorschriften waar je aan moet voldoen.

Leer om drankjes te mixen

Een andere belangrijk onderdeel van bartending is dat je weet hoe drankjes gemixt en geserveerd moeten worden. Een barvrouw is verantwoordelijk voor het serveren en het mixen van een zeer grote variatie aan dranken. Het kan moeilijk zijn om alle mogelijke mixjes, shots en cocktails te kennen, en daarom ligt in de meeste barren een lijst waarop precies staat hoe je iets moet mixen en wat je daarvoor nodig hebt. Probeer de meest voorkomende cocktails en mixjes uit je hoofd te leren, en kijk voor de rest in de map met uitleg. Als het druk is, heb je geen tijd om uitgebreid te moeten zoeken naar bepaalde flessen. Zorg dus dat alles op vaste plekken staat, en dat je goed weet wat je waar kunt vinden. Zet flessen ook direct terug na gebruik, zodat ook collega’s ze kunnen vinden en gebruiken.

Flairtending

Het kost tijd om een succesvolle barman of barvrouw te worden en alles te leren wat er te leren valt! Er zijn verschillende stijlen van bartending, met inbegrip van de bekende en zeer indrukwekkend flairtending stijl. Flair bartending houdt zeer indrukwekkende technieken en trucs in, zoals bijvoorbeeld jongleren met flessen en mixbekers. Klanten vinden dit erg leuk om te zien, en geven vaak meer fooi als je dit kunt. Maar dit vergt veel oefening, en vaak ook veel gebroken flessen voordat je het onder de knie hebt. Zoek maar eens op Youtube naar filmpjes met flairtending. Daar vind je geweldige voorbeelden, en ook veel filmpjes die uitleg geven en dingen langzamer voordoen.

Alcohol en de juiste materialen om te drankjes te mixen

Elke bar moet de basis aan gedistilleerde dranken zoals Tequila, wodka, rum, en Gin hebben. Er moeten ook verse fruitsappen zijn, zoals citroensap, sinaasappelsap, en zelfs ananassap. Heel veel mixdranken bevatten sap, zoals bijvoorbeeld Passoa-jus. Mixdranken zijn erg populair, waardoor het van essentieel belang voor de barman om een goede mixologist zijn - en om de juiste materialen om drankjes te mixen bij de hand te hebben. Het maken van mixjes en cocktails vereist vaak speciale materialen, zoals maatbekers, shakers, mesjes, ijscrushers, rietjes, en spoelkommen. Shakers worden het meest gebruikt, omdat ze essentieel zijn voor het mengen van verschillende soorten alcohol en frisdrank en/of sap. Barkeepers zullen ook altijd doekjes bij de hand moeten houden, om snel gemorste drank op te ruimen. Het is het handigst om een theedoek aan een lusje van je broek of rok te knopen. Hiermee kun je ook steeds je handen drogen na het spoelen van glazen, want de hele avond natte handen kan vervelend zijn voor je huid.

Tot slot

Werken achter de bar is ontzettend leuk, en als je het goed doet kun je aardig wat verdienen met fooien. En als je leert flairtenden kun je helemaal veel geld verdienen, omdat een cafe je dan vaak ook meer loon zal bieden. Je leert veel nieuwe vaardigheden, en het is een goede manier om veel nieuwe mensen te leren kennen.
© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een introductie in werken achter de bar"

Reactie

Fraol, 18-10-2012 20:35 #1
Ik vind de informatie bovenop heel interessant, daarom wil ik graag als een barman werken, maar het enige probleem is dat ik geen ervaring heb. Wat zou je mij adviseren om te kunnen werken als een barman? Is er ook een uitzendbureau die bar werk vindt, of moet ik zelf binnen in een club of restaurant vragen?

Infoteur: Mieka
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 1
Schrijf mee!