InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Hoe werkt de McDrive van een McDonald's restaurant?

Hoe werkt de McDrive van een McDonald's restaurant?

Hoe werkt de McDrive van een McDonald's restaurant? Je hebt vast wel eens van de McDrive gehoord van fastfoodketen McDonald's. Ze zijn er namelijk in heel Nederland. Wil je een snelle hap, maar heb je geen tijd of zin om het restaurant binnen te komen? Dan kun je gemakkelijk met je auto bij de bestelpaal bestellen van het drive-in restaurant, of je nu een hamburger wilt of een milkshake.

De Mcdrive in Nederland

De eerste McDonald's McDrive werd in 1987 geopend in Huis ter Heide. Het doel van dit nieuwe concept was dat de gast niet het restaurant binnen hoefde te komen om te bestellen, maar gewoon in de auto kon blijven zitten. Deze manier van bestellen is een succes geworden en in 2017 zijn er 165 restaurants met een McDrive in Nederland. Mensen kiezen daarvoor omdat ze snel willen bestellen en geen tijd hebben om binnen in het restaurant te komen en je betaalt dezelfde prijs ervoor. McDonald's streeft er naar om gasten binnen 90 seconden te helpen met de auto, maar niet altijd ben je sneller geholpen in de McDrive; soms staat er een lange rij auto's in de drive-through terwijl het binnen in het restaurant vrijwel leeg is en je meteen geholpen kunt worden.

De bestelpaal

Als eerste rijd je met de auto naar de bestelpaal. Vaak staan er al auto’s voor je en moet je achteraan de rij aansluiten. Wanneer je aan de beurt bent hoor je: ‘’Welkom bij McDonald’s, mag ik uw bestelling?’’ of “Een momentje geduld alstublieft’’. Vaak zie je het menu naast de bestelpaal, zodat je je bestelling makkelijk door kunt geven. Bestel duidelijk en dicht bij de microfoon zodat het doorgeven van de bestelling soepel en vlot verloopt. Wanneer je klaar bent met het bestellen, wordt er van je verzocht om door te rijden naar het eerste raam. Nu kunnen de mensen in de auto achter je gaan bestellen.

Het eerste raam

Hier zie je degene met wie je aan het praten was bij de bestelpaal. Die persoon heeft een headset op waarmee hij/zij op een afstand kan communiceren met zowel de gasten bij de bestelpaal als met zijn/haar collega’s van het tweede raam. De medewerker bij het eerste raam staat vaak in een klein kamertje met twee computerschermen. Hierdoor kan hij/zij op het rechtersscherm de bestelling opnemen via de headset naar de auto bij de bestelpaal, en op het linkerscherm kan de bestelling van de auto bij het eerste raam worden afgerekend. Wanneer het erg druk is, staan er twee personen in het eerste raam; de één rekent af en de ander neemt de bestelling op via de headset.

Wanneer er een auto de drive-through inrijdt hoort de medewerker een piep. Zo weet hij/zij dat er klanten willen bestellen. Vaak hangt er ook een scherm met live-camerabeelden van de bestelpaal zodat de medewerker kan zien hoeveel auto's er in de rij staan. Ook kijkt de medewerker of er bijvoorbeeld geen voetgangers of fietsers in de rij staan. Je kan zowel contant betalen als pinnen bij het eerste raam. (Let op: niet alle McDonald’s restaurants accepteren credit cards!) Wanneer je klaar bent met het bestellen word je verzocht om door te rijden naar het volgende raam om je bestelling op te halen.

Het tweede raam

Bij dit raam hoef je niks anders te doen dan te wachten totdat je je bestelling ontvangt. Soms is de bestelling nog niet klaar en word je verzocht door de medewerker om te wachten op de aangegeven parkeerplekken. Er komt dan later een medewerker die de bestelling naar je toe komt brengen. Controleer altijd na het ontvangen van je bestelling of je alle juiste producten hebt gekregen inclusief de sauzen. Vraag ook de bon. Het kan soms voorkomen dat de medewerkers wat vergeten en met de bon kun je altijd terugkomen als bewijs.

De medewerkers van het tweede raam zien de bestellingen die moeten worden verzameld op de schermen. Het is de bedoeling dat de klant de bestelling zo snel mogelijk ontvangt, daarom kunnen de medewerkers zien hoeveel secondes oud de bestellingen zijn. Op het scherm is ook te zien wat de gemiddelde duur van het afgeven van de bestelling op de dag is. Als het teveel seconden zijn, dan betekent dat het proces traag verloopt en er meer medewerkers moeten helpen bij het eerste en tweede raam.

Het derde raam en een dubbele rijbaan

Sommige nieuwere en wat grotere McDonalds Drive-through-restaurants zijn in het bezit van een derde raam en/of van een dubbele rijbaan. Dit zorgt ervoor dat de klant nog sneller geholpen wordt en sneller zijn bestelling ontvangt. Na het afrekenen bij het eerste raam kun je verwezen worden naar het tweede of het derde raam. Zo kunnen bestellingen sneller gegeven worden. Met een dubbele rijbaan kunnen twee auto’s tegelijk bestellen. Ook dit zorgt ervoor dat er sneller besteld kan worden.

voetgangers, fietsers en brommers bij de McDrive

Bij de McDrive zijn enkel auto's toegestaan om te bestellen. Dit is in verband met de veiligheid. Ga je toch fietsend de McDrive op, dan word je hoogstwaarschijnlijk weggestuurd. In veel McDonald's restaurants is het wel toegestaan om als voetganger, fietser of brommer te bestellen ná sluitingstijd van de lobby in het restaurant. De McDrive is namelijk vaak nog open na sluitingstijd van de kassa.
© 2018 Maartenvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
McDonald's Tilburg - Adres en OpeningstijdenMcDonald's Tilburg - Adres en OpeningstijdenIn Tilburg en omstreken vind je 4 McDonald's-restaurants waarvan er 3 een McDrive hebben (de locatie Tilburg Centrum hee…
Wat is fastfoodWat is fastfoodFastfood, bijna iedereen eet het wel eens omdat het bijvoorbeeld lekker is, snel gaat of goedkoop lijkt. De fastfoodkete…
McDonald's CorporationMcDonald's CorporationHet concern McDonald's is de grootste fastfoodketen van de wereld. Oorspronkelijk komt dit bedrijf uit Amerika.
McDonald's Breda - Adres en OpeningstijdenMcDonald's Breda - Adres en OpeningstijdenIn Breda vind je drie McDonald's-restaurants. In het centrum zit een restaurant op de Karnemelkstraat en buiten het cent…
Gevaren van fastfoodGevaren van fastfoodHet is algemeen wel bekend. Fastfood is schadelijk voor de gezondheid. Maar waarom komt het dan toch dat er nog zoveel m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas160578, Pixabay
  • https://www.mcdonalds.nl/actueel/mcdrive-van-mcdonald-s-25-jaar-in-nederland
  • https://www.mcdonalds.nl/over-mcdonalds/feiten-cijfers

Reageer op het artikel "Hoe werkt de McDrive van een McDonald's restaurant?"

Infoteur: Maartenvd
Laatste update: 19-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!