InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)?

Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)?

Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)? Er zijn oneindig veel koffievarianten, zo lijkt het wel. Zo is er ook een variant waarin kaneel wordt gebruikt. Het lijkt een rare combinatie, maar dat is het zeker niet. Lees hier hoe je zelf een heerlijke, romige kaneelkoffie kan maken!

Kaneel?

Ja, kaneel wordt tegenwoordig ook in de koffie gebruikt. We kennen de smaakmaker vooral als ingrediënt gebruikt in zoete gerechten. Bijvoorbeeld bij appels, stoofpeertjes en vaak in (appel)gebak. Vooral vroeger werd het veel in snoep gebruikt. Een overduidelijk voorbeeld is natuurlijk de kaneelstok. Maar sinds de twintigste eeuw wordt kaneel ook wel eens gebruikt in thee of koffie.

Kaneelkoffie

Langzaamaan komen er steeds meer verschillende koffiesoorten, en zo ook is de kaneelkoffie nu steeds vaker te vinden op kaarten in cafés en restaurants. Deze wordt soms ook aangeduid met de engelse benaming 'cinnamon coffee'. Lees hier hoe je de beste 'creamy cinnamon coffee' kan maken.

Benodigdheden

  • Koffiebonen
  • Koffiezetapparaat
  • Slagroom
  • Kaneel
  • Normale maat koffiekop
  • Kaneelstokje (eventueel)

Bereidingswijze

Stap 1

Zet het koffiezetapparaat aan. Je hoeft geen speciale soort koffie hiervoor te gebruiken, je gebruikt dus gewoon de koffiebonen die je gewend bent.

Stap 2

Pak je koffiekop, en doe hier wat kaneel onderin. Van kaneel moet er plusminus een theelepel gebruikt worden.

Stap 3

Wanneer de koffie klaar is, doe je het in het kopje. Schenk het niet al te zacht in. Zo wordt de koffie wat vermengd met het kaneel wat zich onderin het kopje bevindt. Zorg dat het kopje niet te vol zit, er moet nog slagroom bovenop.

Stap 4

Doe slagroom bovenop de koffie die je net hebt ingeschonken. Voor de finishing touch strooi je nog wat kaneel over de top van het slagroom. En je romige kaneelkoffie is klaar!

Wat eventueel nog kan...

  • Wat je nog kunt toevoegen aan de kaneelkoffie is een kaneelstokje, het ziet er sierlijk uit en is ook erg toepasselijk.
  • Wanneer je geen slagroom in huis hebt kun je er ook voor kiezen om melkschuim te gebruik in plaats van slagroom. Iets minder romig, maar het blijft lekker! Voor het maken van melkschuim heb je wel een melkschuimer nodig. Volle melk is voor de smaak het beste.
Gerelateerde artikelen
De perfecte Irish coffeeIrish coffee is uitgevonden in 1942, het werd voor het eerst geschonken op het vliegveld Toynes. Op het vliegveld kwamen…
Koffie, om warm te drinkenKoffie is zo ongeveer 400 jaar een internationale drank. Er groeien wereldwijd ongeveer 9.000.000 koffieplanten. Het is…
Kaneel als kruid en als etherische olieKaneel, de opgerolde binnenste bast van de kaneelboom, kent iedereen van koek, gebak en kerstmis. Ook als medicijn heeft…
Koffie in allerlei smakenKoffie in allerlei smakenKoffie is best lekker, maar soms wil je jezelf wel eens verwennen met iets extra's zoals een luxe bakje koffie. Hier vin…
Open coffee een nieuw fenomeenOpen coffee een nieuw fenomeenOpen coffee is een manier van netwerken. Het zijn bijeenkomsten georganiseerd door ondernemers en voor ondernemers. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajarulf, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaneel

Reageer op het artikel "Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!