InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Alcoholpercentage's en toegestane promillage's

Alcoholpercentage's en toegestane promillage's

Het is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft voor het afbreken van alcohol in het bloed. Maar hoeveel alcohol zit er nu werkelijk in een glas en hoe lang heeft het lichaam nu werkelijk nodig om dit af te breken? Dit artikel zal deze vragen zo juist mogelijk proberen te beantwoorden.

Alcoholpercentage's per drank

Het percentage alcohol dat in een drank zit kan sterk variëren, van circa 5% in een biertje tot bijvoorbeeld wel 50% in Gold Strike of andere sterke dranken. Hieronder staat een overzicht van de alcoholpercentage's per drank van veel gedronken dranken:
  • Bier: 5%
  • Wijn: 12%
  • Breezer: 4%
  • Smirnoff Ice: 4%
  • Flugel: 10%
  • Gedestileerde wijn: 35%
  • Sherry/Port: 15%
  • Jenever: minimaal 35%
  • Wodka: 35 tot 70%
  • Whiskey: ongeveer 45%

Alcohol per glas

Ondanks de grote verschillen in alcoholpercentage, bevat een normaal 'standaardglas' van alle dranken in principe evenveel alcohol. Zo wordt bier (5% alcohol) doorgaans geschonken in een glas van 200ml (10ml alcohol), wijn (circa 12%) in glazen van 100ml (12ml) en sterke drank (35%) in glaasjes van 35ml (12ml). Zolang aan deze standaarglazen gehouden wordt, zal er dus nauwelijks verschil zijn in de totale hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt van 10 bier of 10 shotglaasjes sterke drank.

De grote maar is echter dat het met het nuttigen van een grote hoeveelheid sterke drank snel gaat met het toenemen van alcohol in het bloed, waardoor de persoon in kwestie minder goed in de gaten heeft dat hij snel dronken wordt. Ook wordt sterke drank vaak in grotere glaasjes gedronken dan wat een standaardglas mag heten. Ook bij mix-dranken kan het snel voorkomen dat een glas (veel) meer alcohol bevat dan een standaardglas. Tevens zijn dit vaak mixen die erg zoet gemaakt zijn, waardoor de drinker minder in de gaten heeft dat deze veel alcohol bevatten.

Ook het drinken uit iets anders dan een glas kan een groot verschil maken in het totaal aan alcohol per eenheid. Zo bevat een flesje bier al anderhalf standaardglas aan alcohol en een halve liter zelfs 2,5 standaardglas.

Alcoholpromillage in het bloed

Hoeveel alcohol er in het bloed van de drinker aanwezig is, hangt uiteraard af van het aantal gedronken glazen. Maar ook het gewicht van de persoon speelt een belangrijke rol, hoe lichter/kleiner de persoon is, hoe hoger het promillage bij hetzelfde aantal glazen alcohol. In principe neemt de hoeveelheid alcohol in het bloed in de loop van de tijd af, maar bij het nuttigen van een grote hoeveelheid alcohol kan het ook zijn dat het promillage enkele uren nog verder oploopt, omdat de alcohol pas later in het bloed opgenomen wordt. Ook het eetpatroon van de persoon kan hier invloed op hebben. Hieronder vindt u twee tabellen met een grove indicatie welk promilage alcohol er bij een genoemd aantal standaardglazen in het bloed is. Hierbij is een voorbeeld gegeven voor een persoon van 60 kilogram en van 80 kilo.

Alcoholpromillage in het bloed voor een persoon van 60 kilo

Glazenna 2 uur3 uur4 uur
20.30.10
30.50.30.2
40.70.60.4
51.00.80.7
61.21.00.9
71.41.31.1
81.71.51.4
91.91.81.2
102.23.01.9

Glazenna 2 uur3 uur4 uur
20.100
30.30.20
40.50.30.2
50.70.50.4
60.80.70.5
71.00.90.7
81.21.10.9
91.41.21.1
101.61.61.3

Alcohol in het verkeer

Het is algemeen bekend dat het onwenselijk en zelfs verboden is om met alcohol op deel te nemen aan het verkeer. Sinds 2006 zijn de regels omtrend het toegestande promillage alcohol dan ook nog verder aangescherpt. Een beginnend bestuurder mag in het verkeer maxiaal 0.2 promille alcohol in zijn bloed hebben. Het begrip beginnend bestuurder houdt alle bestuurders in die korter dan 5 jaar hun rijbewijs hebben.

Voor gevorderde bestuurders (dus langer dan 5 jaar in bezit van het rijbewijs) geldt een maximum promillage van 0.5 als maximum. Dit promillage is ook geldig voor bestuurders op de fiets of scooter/brommer. In de praktijk wordt echter zelden een bekeuring uitgescheven voor het dronken met de fiets deelnemen aan het verkeer.

Deze norm is natuurlijk niet zomaar ingesteld. Het gebruik van alcohol heeft al snel een flinke invloed op de verkeersveiligheid. Zo zou de kans op een ongeluk met 4 glazen op al verdubbeld zijn en zou het nuttigen van 8 glazen de kans op een ongeluk liefst 17 maal zo groot maken! Betrapt worden met teveel alcohol wordt dan ook niet als overtreding maar misdrijf gezien. Boetes kunnen hoog oplopen, uw rijbewijs kan ingevorderd worden en bij een promilage hoger dan 1.3 moet de bestuurder zelfs de Educatieve Maatregel Alcohol volgen, volledig op eigen kosten.
Gerelateerde artikelen
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Aanduiding proof bij alcoholische drankenAanduiding proof bij alcoholische drankenMisschien heb je op een fles met alcoholische drank weleens de term "proof" zien staan. Wat houdt deze term nu precies i…
Alcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinkenAlcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinkenStappen, uitgaan en gezelligheid gaan voor velen samen met de inname van enkele tot vele glazen alcohol. Het is een bedw…
Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?Wie een slijterij binnenstapt ziet daar een groot arsenaal aan diverse dranken, van dranken die slechts enkele procenten…

Reageer op het artikel "Alcoholpercentage's en toegestane promillage's"

Reacties

M. de Vries, 18-09-2015 12:42 #7
Vraag is dat ik even veel drink als mijn maat. Gewicht gelijk, leeftijd ook, etensgewoonten ook. Moeten wij iedere dag controle hebben, [nieuwe regel hier].
Hij blaast 0.5,ik standaard 1.8 na 1 halve liter bier.
Weet U daar antwoord op? Te grote longuitstoot, dat had ik toen ik 16 was, bloedproef gedaan. beduidend minder

In afwachting op antwoord,
Hartstikke bedankt
Marco

Branco, 29-06-2015 19:50 #6
Hoeveel ugl is een halve liter bier?! (5%)

Gabi, 27-03-2015 07:24 #5
Ik moest een blaastest afnemen en hij scoorde 0,29. Ik heb gehoord in mijn moederland dat het tot 0,35 kan er van alles in je bloed zitten, behalve alcohol. Het kan koffie, thee, suiker etc zijn. Ik geloof in het informatie, want mijn vriend werkt natuurlijk bij de politië. Op internet kan ik helaas niks er over vinden.

Gr

Bijl, 04-02-2014 13:16 #4
Bij een promillage van 2.04, met als omstandigheid: compleet lege maag, nauwelijks slaap, 3 verdovingsspuiten van tandarts, en 50 kilo aan gewicht. Hoeveel zou dat dan geweest zijn bij alleen de drank zonder overige zaken? Reactie infoteur, 23-06-2014
Dat is eigenlijk nauwelijks na te gaan, dat hangt ook weer van de persoon af en het moment van inname. Exact na te rekenen is het nooit, maar duidelijk mag wel wezen dat een promillage van meer dan 2 aan de hoge kant is

Neel, 30-03-2013 23:18 #3
Hoi,
ik heb een vraag waarin ik mijn werk tegenaan ben gelopen en dat is dat ik een blaastest moest afnemen bij een patient en hij scoorde 0,08. Wat betekent dit? Ik kan het in de tabellen niet terugvinden en wil eigenlijk weten wat iemand genuttigd heeft om tot deze score te komen.
Hebben jullie antwoord op mijn vraag?
gr. neel

Appelflap (infoteur), 30-10-2012 09:26 #2
Dat is naar mijn weten circa 1.2 promile. Dan heeft iemand niks meer in een auto te zoeken natuurlijk. Knetterzat zal hij daarentegen waarschijnlijk ook niet geweest zijn, al is dat per persoon verschillend. Fout zat hij sowieso uiteraard.

Hilly Hak, 30-10-2012 08:36 #1
Ik heb een vraag… mijn ex had onlangs een boete voor het onder invloed rijden van alcohol, alcoholgehalte bedroeg 505 ug/l tot en met 570 ug/l.
Is dit veel, erg veel of extreem veel>

Gr Hilly Hak

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 05-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 7
Schrijf mee!