Fireball whisky, de nieuwe Jägermeister
Fireball Cinnamon Whisky is een mix van kaneel en whisky en heeft een volle diepe gouden kleur. Door de combinatie van kaneel en whisky heeft Fireball een zoete maar krachtige smaak. Met name in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk is Fireball whisky enorm populair en vormt het een serieuze bedreiging voor gevestigde merken als Jägermeister. De whisky is vooral populair onder jongeren die Fireball als shot drinken in het café of discotheek. Dat Fireball als een shot gedronken wordt geeft ook meteen aan dat deze whisky anders is dan andere whisky's.
Geschiedenis van Fireball whisky
Fireball whisky komt van oorsprong uit Canada. Halverwege de jaren tachtig brengt The Seagram Company uit Montreal (Quebec) het op de markt als onderdeel van een reeks gedestilleerde dranken. In 1989 werden de merkrechten en het recept overgenomen door The Sazerac Company. Een in 1850 opgericht Amerikaans familiebedrijf uit Louisville, Kentucky.
Dit in de Verenigde Staten toonaangevende bedrijf (in Nederland o.a. bekend met het merk Buffalo Trace Bourbon) zette de whisky in eerste instantie in de markt met de naam ‘Dr. McGillicuddy's Fireball Whisky’. In 2006 werd het hergepositioneerd onder de huidige naam ‘Fireball Cinnamon Whisky’. Daarmee begint het succesverhaal van Fireball.
Waarom is Fireball cinnamon whisky zo populair in Amerika?
Het succes van Fireball cinnamon whisky is een combinatie van factoren. Allereerst de whisky zelf. Veel mensen houden niet van whisky vanwege de sterke smaak. Bij Fireball cinnamon whisky overheerst echter de kaneelsmaak, maar blijft tegelijkertijd de krachtige whiskysmaak behouden.
Verder is het opmerkelijk dat het succes van Fireball niet te danken is aan een dure marketingcampagne, maar aan mond op mond reclame en toegewijde bartenders. De populariteit van Fireball is echter voornamelijk te verklaren door slimme social media campagnes. Fireball liefhebbers posten massaal foto’s op Instagram, Facebook, Pintrest en Twitter van het nuttigen van een “shot of fire”. Daarnaast heeft de hit ‘Fireball’ van de Cubaans-Amerikaanse rapper Pitbull nog eens extra bijgedragen aan het grote succes van Fireball whisky.
Fireball Whisky groter dan Jägermeister
Fireball is een van de meest succesvolle gedistilleerde dranken in de Verenigde Staten. In 2011 werd er voor 1.9 miljoen dollar verkocht bij benzinestations, liquorshops en supermarkten. In 2013 was de omzet al gestegen naar 61 miljoen dollar. Daarmee passeerde Fireball bekende merken als Jameson Irish Whisky en Patrón Tequila en is het slechts een kwestie van tijd voordat het Jägermeister inhaalt. In Europa is Fireball Whisky met name in de Scandinavische landen populair en sinds de zomer (2014) is het ook in Nederland te koop.
Logo van Fireball Cinnamon Whisky
Het logo van Fireball Cinnamon Whisky is een rode, vuurbal spuwende demon. Op de doorzichtige fles wordt de demon weergegeven op een geel etiket. De vuurbal verwijst hierbij vanzelfsprekend naar de naam van de whisky. Met
"It tastes like Heaven, burns like Hell" heeft Fireball Whisky een krachtige en herkenbare slogan.
Fireball Cinnamon Whisky is bij diverse clubs en cafés te verkrijgen en ook te koop bij de meeste slijterijen alsmede online in een dranken webshop.