InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vegetarische voeding ongezond voor ouderen

Vegetarische voeding ongezond voor ouderen

Vegetarische voeding ongezond voor ouderen De laatste jaren tonen we meer en meer belangstelling voor een gezonde voeding. Deze positieve evolutie kadert in ons streven naar ons meest ideale gewicht, en dit ook te behouden. Voor een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding zoeken steeds meer landgenoten het in de vegetarische keuken. Maar is het wel zo verstandig, en krijg je op deze manier wel alle levensnoodzakelijke bestanddelen naar binnen? En is vegetarische voeding voor iedereen aan te raden?

Eet afwisselend

Tegenstanders klagen over de eenzijdigheid van de vegetarsiche keuken. En afwisseling is nu eenmaal een belangrijk punt in een gezond voedingspatroon. Vegetariërs laten zowel vlees als en vis en alle dierlijke voeding links liggen. Ze geven de voorkeur aan allerlei planaardige vleesvervangers zoals tofu, en aan groenten en fruit. Recent onderzoek toonde aan dat je bij voorkeur flexitarisch eet. Dat betekent vegetarische en klassieke voeding (met mate) afwisselen. Voedingsdeskundigen pleiten daarbij voor het mediterrane dieet, afkomstig uit landen aan de Middelandse zee zoals Griekenland, Spanje en Portugal. Daar ligt de nadruk op vis, groenten en fruit, kruiden en olijfolie. Met opvallende gezonde resultaten. In deze landen worden overgewicht, zwaarlijvigheid, obesitas en voedinggerelateerde ziekten als kanker veel minder vastgesteld dan hier bij ons.

Gezondheidsricio's voor ouderen

Volgens de voedingsdeskundigen is het niet verstandig om vijftigplussers en kinderen volledig vegetarisch te laten eten. Dat zou belangrijke vitamine- en mineralentekorten veroorzaken. Vegetarische voeding levert geen vitamine B12. Zij die dtrikt vegetarisch eten, moeten dit tekort goedmaken door het nemen van een supplement. Recente wetenschappelijke studie onderstrepen deze tekorten. Ruim tien procent van de vegetariërs kampt met ernstige tekort aan vitamine B12, maar ook aan vitamine D en calcium. Beiden zijn belangrijk voor het behoud van stevige botten. Vegetariërs hebben dan ook meer af te rekenen met breuken en osteoporose.

Verstroring menatele functies

Vitamines B12 en D en calcium zijn voor senioren dan ook erg belangrijk. Een tekort aan vitamine B12 kan krimpende hersenen en allerlei mentale en psychische stoornissen veroorzeaken. Deze vitamine is ook verantwoordelijk voor allerlei eet- en slaapstoornissen. Vitamine B12 is in water oplosbaar en speelt een hoofdrol bij het functioneren van onze spijsvertering en de opname van levensnoodzakelijke voedingsstoffen. Tekorten verstoren grondig het vet- een koolhydratenmetabolisme en de synthese van nieuwe eiwitten. Een tekort aan vitamine B12 zorgt tot slot ook voor verminderde eetlust, misselijkheid en braken.

Vegetarische voeding en bloedarmoede

Heel wat vegetariërs vertonen ook ernstige tekorten aan ijzer en zink, die ze uit plantaardige producten moeten halen. Dat vormt een bijkomend probleem, want zowel ijzer als zink afkomstig van plantaardige producten wordt door ons lichaam veel moeilijker opgenomen dan ijzer en zink afkomstig zijn van dierlijke producten. Een tekort aan ijzer veroorzaakt op termijn bloedarmoede, dat zelfs bij vleesetende bejaarden dikwijls wordt vastgesteld.

Vegetariërs hebben nood aan extra eiwitten

Weet je als vegetariër al deze ernstige tekorten te omzeilen, dan zul je met problemen van andere aard worden geconfronteerd. Proteïnes van dierlijke oorsprong bevatten alle levensnoodzakelijke aminozuren, terwijl vegetariërs die moeten halen uit groenten als peulvruchten, allerlei granen en... vleesvervangers. Deze eiwitten van plantaardige oorsprong zijn minderwaardig, zodat je er méér moet van eten.Volgens Nederlandse voedingsgeskundigen moeten vegetariërs anderhave keer meer eiwitten naar binnen werken dan vleeseters. Vegetarisch vleesvervangers bevatten ook té veel zout en hoge concentraties aan vetten en koolhydraten in verhouding tot de hoeveelheid eiwitten. Het eten van bijvoorbeeld vegetarische groenteburgers mag slechts sporadisch... net zoals junkfood bij vleeseters!

Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Vegetariërs puren uiteraard ook enkele voordelen uit hun voeding. Ze vertonen zelden overgewicht, en door hun meerverbruik van groenten en fruit hebben ze ook een laag cholesterolgehalte, waardoor hun risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten en diabetes veel lager is. Hun kans op het ontwikkelen van vooral darm- , prostaat- , borst- en longkanker ligt ook veel lager dan bij vleeseters.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vegetarische voeding ongezond voor ouderen"

Reactie

Mesmand (infoteur), 04-01-2018 15:08 #1
Gelukkig zijn de bewoners van de lage landen fervente kaaseters en zit kaas vol met de zo belangrijke aminozuren. Elke dag een boterham met kaas behoed ook de ouderen voor een gebrek aan aminozuren.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 20-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Voeding
Reacties: 1
Schrijf mee!