InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eten in Nederland

Eten in Nederland

Eten in Nederland In Nederlandse eetgewoontes zie je tegenwoordig steeds meer terug van onze multiculturele samenleving. Tot zon twintig jaar geleden werden er s avonds groenten, vlees en aardappels nog bijna dagelijks op tafel gezet. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Doordat er steeds meer culturen in ons land zijn gaan wonen, zijn we wat gevarieerder gaan eten. De meeste Nederlanders eten namelijk ook graag eens wat anders dan typisch Hollandse gerechten.

Typisch Hollands

Ook al zijn buitenlandse gerechten erg populair, toch zijn er nog steeds een aantal typisch Hollandse gerechten die we nog erg graag eten. Dit zijn vooral de echte winterkostmaaltijden, zoals stampotten, spruitjes en gehaktballen. Ook is de erwtensoep nog altijd erg populair. Toch wisselen de meeste Nederlanders de echte Hollandse maaltijg graag eens af. Zo wisselen ze hun menu af met bijvoorbeeld Italiaanse pastagerechten, Marokkaanse couscous, Spaanse paella of Indische rijst.

Ontbijt en lunch

Wat betreft het ontbijt en de lunch is er de afgelopen decennia niet zo heel veel veranderd. Als ontbijt kiezen de meeste Nederlanders nog steeds voor een boterham of beschuitje met beleg, zoals hagelslag, vlokken of pindakaas. Sommigen kiezen liever voor hartig beleg, zoals kaas of worst. Er zijn er ook die liever kiezen voor een pap, zoals de bekende Brinta of een drinkontbijt. De meesten drinken koffie erbij. De lunch is vaak hetzelfde. Alleen laten de meesten hier het zoete beleg weg. Ze eten dan meerdere boterhammen met boter, kaas en worst.

Etenstijden

De tijden van de maaltijden zijn de afgelopen jaren wel redelijk gelijk gebleven. Zo ontbijten we door de week tussen 07.00 en 09.00 uur, houden we koffie- of theepauzes rond 10.00 en 14.00 uur, lunchen we tussen 12.00 en 14.00 uur en eten we s avonds op tijd. Zo rond 18.00 uur is het bij de meeste Nederlandse huishoudens etenstijd. Zo rond 20.00 uur s avonds is er vaak nog tijd voor een kopje koffie of thee met wat lekkers.

Pannenkoeken en poffertjes

Wat ook nog steeds heel erg populair is, zijn de pannenkoeken en poffertjes. Vooral in gezinnen met jonge kinderen worden deze nog regelmatig gegeten. Veel kinderen ervaren het eten van pannenkoeken of poffertjes als een echt feestje. In de supermarkt kan je kant-en-klare pannenkoeken of poffertjes kopen. Je hoeft ze dan alleen nog maar op te warmen. Ook kan je hier pannenkoek- of poffertjesmix kopen. Verder kan je natuurlijk altijd nog zelf helemaal het beslag maken. Een ander product dat niet uit ons land is weg te denken is kaas. Nederland staat bekend om zijn kaas. Hollandse kaas is verkrijgbaar in diverse variaties, zoals oude en jonge kaas, maar ook komijnen- of brandnetelkaas.

Buiten de deur eten

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur. Vooral op vrije dagen. Dit komt, omdat het makkelijk is en er steeds meer keuze is in eetgelegenheden. Zo kan je tegenwoordig voor weinig geld in een goed restaurant eten door speciale internetaanbiedingen en acties. Het buiten de deur eten wordt dus steeds populairder en ook betaalbaarder. Je hoeft ook niet meer te kiezen voor een traditioneel chique restaurant. Je kunt bijvoorbeeld voor een voordelig bedrag gaan wokken bij de Chinees, kiezen voor fastfood bij McDonalds of BurgerKing, shoarma eten in een shoarmatent of een Italiaanse pizza bestellen bij de pizzaboer. Heb je zin in om iets te eten onderweg? Dat is dan ook mogelijk door even snel een kroketje of frikadel uit de muur te trekken. Nederland is namelijk een van de weinige landen waar dit mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eten in Nederland"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gerechten
Schrijf mee!