InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachine

Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachine

Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachine Veel mensen hebben een broodbakmachine staan, maar bakken er nooit brood mee. Misschien hebben ze hem één keer geprobeerd en daarna staat hij werkeloos in de kast. Maar met een broodbakmachine kun je veel meer dan alleen maar brood bakken. Je kunt er bijvoorbeeld ook alleen deeg in kneden en het deeg er dan vervolgens uithalen om het vervolgens verder te bereiden.

Brooddeeg: niet alleen om brood van te maken

Met brooddeeg kun je alle kanten uit. Maar goed brooddeeg maken, vergt nogal inspanning, want het is zwaar werk om het brood te kneden en te herkneden. Bovendien zitten je vingers onder de prut en is het moeilijk dat er weer af te krijgen. Toch krijg je alleen door heel hard en goed te kneden echt lekker brood. Is het deeg eenmaal klaar, dan kun je er wel alle kanten mee uit. Je kunt er broodstengels van maken, prachtige sierwerken, maar je kunt ook pastadeeg kneden in een broodbakmachine als je dat wilt.

Tweedehands broodbakmachines bij de vleet op Marktplaats

Wie een broodbakmachine wil aanschaffen, hoeft echt niet een nieuw exemplaar te halen. Op Marktplaats staan er honderden. De meeste mensen kopen een broodbakmachine heel impulsief, merken dan dat ze er eigenlijk niets meer doen en willen er weer van af. En daar staat hij dan in de kast, tussen al die andere niet gebruikte apparaten. Tot dat iemand bedenkt dat hij ook op Marktplaats kan worden gezet. Veel wordt er niet meer voor gegeven, maar het geeft wel weer ruimte.

Wel deeg maken in de broodbakmachine, er geen brood van bakken

Zoals gezegd kan er in een broodbakmachine dus ook heel goed alleen maar deeg worden gekneed. Dat scheelt vieze handen en een hele boel werk. Met dat deeg kunnen allerlei lekkernijen worden gemaakt als:
  • Gevuld brood
  • Hartige taart
  • Krenten-notenbollen
  • Broodstengels met of zonder kaas

Brooddeeg

Brooddeeg bestaat uit een aantal ingrediënten. Dit zijn:
  1. Water
  2. Tarwebloem of tarwemeel (soms ook in combinatie met meel van andere graansoorten)
  3. Zout
  4. Rijsmiddel (gist of zuurdesem)
  5. In kant en klare mixen zit ook nog vaak broodverbeteraar van vetstoffen, suikers en emulgatoren.

Hoe is brood ontstaan?

In de prehistorie bestond brood nog niet, maar kauwden mensen wel al op zaden en granen. Laten bedachten ze dat ze die granen en zaden ook konden fijnmalen. Dat deden ze en vervolgens werd er water bij gedaan zodat er een papje ontstond. Dit papje werd dan op een hete steen in de zon gedroogd: het eerste brood was geboren zij het dat dit een soort harde koek was. Brood werd pas luchtig in Egypte. Daar zou een slaag aan bestaand brood wat zurig deeg van de vorige dag hebben toegevoegd (wat eigenlijk niet mocht), maar dat zure deeg in de vorm van desem maakte dat het deeg ging rijzen. Daardoor ontstond een heel luchtig brood en dat viel wel in de smaak.

Hoeveel brood wordt er in Nederland per jaar gegeten?

In Nederland eten mensen per persoon ongeveer 60 kilo brood. Na de Tweede Wereldoorlog was dat veel hoger en toen aten mensen per jaar meer dan 80 kilogram per jaar.

Gezonde voedingsstoffen

Brood levert de volgende gezonde stoffen:
  • Koolhydraten
  • Voedingsvezel
  • Jodium
  • Vitamine B1
  • Vitamine B6
  • Seleen
  • Zink
  • IJzer
  • Foliumzuur
  • In brood zit weinig vet

Hoe donkerder het brood hoe meer vezels?

Het donkerder het brood is hoe meer vezels er in zitten, was ooit het geval. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Er worden tegenwoordig stoffen toegevoegd die het brood donkerder maken zoals moutmeel of gekarameliseerde suiker. Bovendien zijn er vezels zonder kleur die aan witbrood worden toegevoegd. Dit maakt dat brood dat weer witter, terwijl er wel goede vezels inzitten. Het etiket levert de belangrijkste informatie op: Bloem is de basis voor witbrood, meel is die voor bruinbrood en volkorenmeel voor volkorenbrood. Daaraan is dus te zien hoe vezelrijk het brood is.

Volkorenbrood en volkoren vezels

De buitenste laag van de graankorrel bevat de meeste vitamines en mineralen. Omdat bij volkoerenmeel de hele tarwekorrel wordt gebruikt, bevat volkorenbrood gemiddeld bijna drie keer zoveel vezels als witbrood. In volkorenbrood zit 2,3 gram vezels, in witbrood maar 0,8 gram per snee brood.
Gerelateerde artikelen
Dagelijks vers brood met de broodbakmachineDagelijks vers brood met de broodbakmachineLekker de dag beginnen met vers brood dat je zelf gebakken hebt, nadat je heerlijk wakker bent geworden van de geur erva…
Broodbakmachine: de mogelijkhedenZelf brood bakken wordt door veel mensen als een gezellige bezigheid gezien. De smaak van het zelfgebakken brood wordt m…
Je eigen brood bakken zonder broodbakmachineZelf brood bakken, denk alleen al aan de heerlijke lucht die in de keuken zou hangen. Zelf brood maken is heerlijk om te…
Een broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijEen broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijSta je op het punt om een broodbakmachine aan te schaffen? Een broodbakmachine biedt veel voordelen ten opzichte van bro…
De AFK broodbakmachineDe AFK broodbakmachineEen degelijk Duits product: de AFK broodbakmachine. Prima prestaties voor niet al te veel geld en een uitblinker in vers…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Kookboek bij broodbakmachine

Reageer op het artikel "Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachine"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!