InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Taarten en cupcakes decoreren

Taarten en cupcakes decoreren

Het decoreren van taarten is erg leuk en kan tot zeer creatieve en mooie creaties leiden. Maar hoe begint u nou met zoiets? De bereiding wordt in dit arikel van A tot Z vermeld.

De benodigdheden

Om aan de slag te kunnen gaan zullen er eerst middelen en ingrediënten ingeslagen moeten worden. De basisartikelen zijn:
  • Bakvorm
  • Biscuitmix
  • Marsepein of fondant (naar smaak)
  • Crisco of poedersuiker, dit is makkelijker bij het uitrollen van de marsepein/fondant
  • Kleurstoffen
  • Roller om de bekleding glad te rollen
  • Een scherp gekarteld broodmes
  • Paletmes

De spullen zijn te koop bij een hobbywinkel of via diverse webwinkels te bestellen.

De bereiding

De mix moet maximaal 20 minuten op de hoogste stand gemixt worden. Het kan ook vanaf 12 minuten maar mijn ervaring leert dat 20 minuten een beter resultaat opleverd. Daarna nog 2 minuten op de laagste stand door mixen.

Bouw de temperatuur van de over op. Begin met eerst 10 minuten op 150 graden, daarna 10 minuten op 165 graden en de resterende tijd op 180 graden. Wanneer u gebruikt maakt van een heteluchtoven, stel de temperatuur dan in op 175 a 180 graden.

Door met een satéprikker in het midden van de taart te prikken, kan er gekeken worden of de taart klaar is.Wanneer de prikker er schoon uit komt, is de taart klaar. Wanneer er beslag aan de prikker zit, dient u de baktijd te verlengen.

Het kleuren van marsepein/fondant

In geval van een potje kleurstof; haal met behulp van een sateprikker een beetje kleurstof uit het potje, veeg de cocktailprikker af aan de marsepein/fondant, kneedt dit goed door. In het geval van een knijpflesje: knijp er een druppel uit en doe dit op de marsepein/fondant, kneedt dit goed door. Voor een diepere kleur meer kleurstof toevoegen. Als de marsepein moeilijk te kneden is, kan de marsepein een paar seconden in de magnetron gedaan worden. Het beste is om de marsepein 1 a 2 dagen voor gebruik te kleuren, dit omdat het vaak nog dieper doorkleurd.

Het afsmeren van de taart

Maak hierbij gebruik van:
  • Botercreme
  • Chocopasta

Het uitrollen van marsepein/fondant

Smeer de ondergrond goed in met crisco of poedersuiker, dit om plakken tegen te gaan. En rollen maar! Handig is om uit te rollen op bijvoorbeeld tafelzijl of bureauonderlegger.

Mogelijke problemen

Wanneer de biscuit niet omhoog komt, kan dit komen doordat de eieren niet op kamertemperatuur waren voor gebruik. Of er is niet lang genoeg gemixt. Een andere optie is nog dat de beslagkom te koud was of de oventemperatuur niet klopt. Hiervoor is een oventhermometer een goede oplossing.
© 2011 - 2019 Onbekend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?Taart decoreren. Veel mensen houden zich ermee bezig. Ze maken de prachtigste ontwerpen op taarten. Dit doen ze voorname…
Taart decoreren: marsepein of fondant?Ga je taarten of cupcakes decoreren? Dan heb je de keuze uit marsepein en fondant. Hiermee kun je mooie kleurrijke lagen…
Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten decoreren kan op verschillende manieren; wat is er allemaal mogelijk? Je kunt je taart bijvoorbeeld decoreren me…
Taart decoreren: welke spullen heb je nodig voor de basis?Taarten decoreren is hot! Het taarten decoreren wordt doorgaans gedaan met fondant of marsepein. Wanneer je gaat beginne…
Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Herfst cupcakes zijn erg leuk om te geven in de herfst. Hoe maak je leuke, sfeervolle herfst cupcakes? Met een paar leuk…
Bronnen en referenties
  • www.deleukstetaarten.nl/

Reageer op het artikel "Taarten en cupcakes decoreren"

Infoteur: Onbekend
Gepubliceerd: 16-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!