InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Is gehakt gezond als je wilt afvallen?

Is gehakt gezond als je wilt afvallen?

Is gehakt gezond als je wilt afvallen? Veel mensen maken een lijstje met goed en fout eten als ze willen afvallen. Hoe zit het eigenlijk met gehakt? Past het binnen een gezonde levensstijl? Hoe kun je afvallen met gehakt? Lees en ontdek de tips en trucs.

Soorten gehakt: half-om-half en rundergehakt

Half-om-half

Dit gehakt is vaak een allegaartje van vlees. Zowel rund- als varkensvlees kunnen in dit gehakt worden verwerkt. Gemiddeld zit er zo'n 20% vet in dit gehakt. Per 100 gram bevat het ruim 250 kilocalorieën, waaronder zo'n 17/18 gram eiwit.

Gehakt van rund

In gehakt mag maximaal 25% vet zitten per 100 gram vlees. Bij mager rundergehakt is dit 15%. Rundergehakt bevat gemiddeld minder dan 240 kilocalorieën per 100 gram, en bestaat uit bijna 20 gram eiwit. Hiermee is rundergehakt een net iets betere keuze dan half-om-half-gehakt. Technisch gezien hoef je niet te kiezen voor de minste kilocalorieën, want dat is niet per se gezonder. Je lichaam heeft ook vetten nodig. Vaak blijkt dat de slimste keuze biologisch is: in dit gehakt zitten de meeste voedingsstoffen.

Alternatieven voor gehakt

Steeds meer mensen willen minder vlees eten. Dit kan meerdere redenen hebben, zoals het zielig vinden dat er zoveel dieren worden geslacht. Gezondheid kan ook een reden zijn. Vervang gehakt eens door courgette; een gezonde en neutraal smakende groentesoort die je eten een beetje 'bite' geeft als je het goed kruidt.

Slim en gezond koken met gehakt

Ben je een echte liefhebber van gehakt en wil je dit vlees graag blijven gebruiken? Bereid het dan slim. Dit kan al met heel simpele trucjes.

Hoeveelheden gehakt

Ten eerste kun je kiezen voor een goede kwaliteit rundergehakt. Meet verder de hoeveelheden goed af. Kook je voor twee personen? Gebruik dan maximaal 200 gram gehakt. Je kunt zelfs 100 gram nemen als je de rest van je gerecht goed aanvult met lekkere groenten. Je hebt dan wel de smaak van gehakt, maar de verhoudingen zijn beter.

Pizza met gehakt

Wil je een pizza met gehakt? Deze zijn vaak extra vet, en niet per se een gezonde keuze. Je kunt, als je echt graag zo'n pizza eet, ervoor kiezen om deze niet te bestellen of kant en klaar in de winkel te kopen. In plaats daarvan kies je voor een zelfmaakpizza. Veel supermarkten, zoals de C1000 en de Albert Heijn, hebben van het huismerk voor een paar euro een rol deeg en een potje tomatensaus - en nog gezonder is het om zelf je pizza te maken. Rol het deeg uit, verdeel de saus, en bestrooi de pizza met geraspte 30+-kaas. Bereid je gehakt (maximaal 50 tot 60 gram voor een pizza) en verdeel het over de pizza.

In het kort

Gehakt is, net als veel producten, niet meteen slecht en iets wat je nooit meer mag eten. Let alleen op de hoeveelheid die je gebruikt, kijk uit naar alternatieven, en eet het - zoals alles - met mate.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is gehakt gezond als je wilt afvallen?"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 01-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Afvallen
Schrijf mee!