InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het leed dat suiker heet

Het leed dat suiker heet

Het leed dat suiker heet Hoe weet je of er suiker in een product zit? Door op de verpakking te kijken. Maar nu begint het leed: want waar jij verwacht dat er suiker zal staan, zie je niks. Terwijl er toch wel degelijk suiker in het product zit. Hoe dit kan?

Verborgen suikers

In voedingsmiddelen zit suiker. In heel veel voedingsmiddelen eigenlijk. Wie geen suiker wil eten, kikt gewoon op de verpakking of er wel of geen suiker in zit. Simpel, zou je denken. Maar suiker heet niet alleen suiker. Vaak heeft suiker gewoon een verborgen naam. Dit houdt in dat het anders genoemd wordt, maar net zo slecht is voor lichaam en geest als gewone suiker.

Zoetstoffen

In veel producten zitten zoetstoffen. Het voordeel van zoetstoffen is dat er veel minder van nodig is dan suiker. Suiker heeft een grote hoeveelheid nodig om iets zoet te laten smaken, terwijl van zoetstof maar heel weinig gebruikt kan worden. op deze manier krijgt men minder suiker binnen. Maar helaas werken zoetstoffen, net als suiker, ook verslavend. Ook in de light-producten zitten zoetstoffen die dus ook verslavend werken.

Sorbitol en Xylitol

Deze twee zoetstoffen zijn vooral bekend van de suikervrije kauwgom. Teveel van deze producten werkt laxerend. Deze twee stoffen komen van nature voor in groenten en fruit. Van xylitol is bekend dat het tandbederf tegen gaat doordat bacteriën in de mond afsterven door deze stof. Men zou dan 5-10 gram xylitol verspreid over de dag moeten nuttigen.

Aspartaam

Aspartaam wordt in zeer veel voedingsmiddelen verwerkt, en is tot 200 keer zo zoet als gewone suiker. Vooral cola light staat bekend om deze stof. Wanneer aspartaam langere tijd in een product zit, wordt het afgebroken. In het lichaam kan dit kanker veroorzaken. Bij laboratoriumratten die aspartaam kregen toegediend, werd vaker een hersentumor terug gevonden dan bij ratten die dit middel niet kregen. Men kan ook hoofdpijn of epilepsie krijgen van aspartaam, hoewel alles niet wetenschappelijk is vastgelegd.

Aspartaam zit in onder andere aanmaaklimonade, light producten, Barbecuesaus, Bar le Duc, Croky Chips, Lays light, Raak kindercola en limonadesiroop (!) en in meerdere producten. Kijk dus goed op de verpakking.

Suikers

Onder suikers wordt verstaan: glucose, fructose, sacharose, lactose, dextrose etc. Dit zijn suikers die van nature voorkom,en in bijvoorbeeld melk, fruit, groenten. Tafelsuiker is de suiker die we kennen in de verpakking: suiker die we gebruiken in de koffie of thee en waar me mee koken of bakken. Tafelsuiker omvat meerder soorten zoals rietsuiker, kandijsuiker, basterdsuiker, vanillesuiker, en de bekende kristalsuiker. Suikers geven veel energie, dit wil zeggen dat men er dan ook sneller dik van wordt.

Zoethout

Zoethout komt uit de wortels van de zoethoutstruik. Zoethout werkt goed tegen astma, bronchitis en hoest, maar ook tegen maagzweren. Zoethout zit ook in drop, ijs en bier. Zoethout kan de bloeddruk verhogen. Mensen met een verhoogde bloeddruk en zwangeren moeten dus oppassen met een teveel aan zoethout.

Malt, Maltose

Deze stoffen zitten vooral in bier en sportdrankjes en is ook een suiker. Maltodextrine is ook een vorm hiervan. Maltose worst vaak gemaakt van gerst of een andere graan. De bloedsuikerspiegel stijgt snel aan inname van maltose.

Honing

Honing is ook een suiker en wordt niet door de mens gemaakt, maar door bijen. Honing kan schadelijk zijn omdat er soms schadelijke stoffen inzitten. Kinderen tot één jaar mogen daarom geen honing hebben. In honing zit voornamelijk glucose, fructose en sacharose.

Overige

Er zijn nog ontzettend veel soorten verborgen suikers, onder andere: ahorn siroop en demerara, eigenlijk allemaal namen die we niet goed kennen. Probeer te achterhalen wat erin zit en wees voorzichtig met tafelsuikers en light producten.
Gerelateerde artikelen
Suiker: de stille sluipmoordenaarSuiker: de stille sluipmoordenaarSuiker is slecht voor de mens. Niet alleen omdat je dik wordt van suiker, maar ook omdat het goede stoffen afbreekt. Min…
Zoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenZoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenOm verschillende redenen zijn zoetstoffen die suiker vervangen steeds meer in gebruik. Algemeen wordt gesteld dat altern…
Specerijen: zoethoutZoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuke…
Alternatieven voor de zoete decembermaandAlternatieven voor de zoete decembermaandDecember staat er om bekend dat we aankomen. Al die zoetigheid is behalve slecht voor de tanden ook slecht voor het gewi…
Koffiedesserts met xylitolKoffiedesserts met xylitolEr zijn maar weinig mensen die geen zwak hebben voor een heerlijk koffiedessert. Het goede nieuws is dat ze gemakkelijk…

Reageer op het artikel "Het leed dat suiker heet"

Reactie

Udi, 23-05-2012 10:58 #1
Hoezo zit er Aspartaam in Bar Le Duc water? Volgens mij is dat onzin. Hoe kom je er op? Ik zie niets over aspartaam op de verpakking. Ik heb de 2L kartonnen mineraalwater verpakking. Reactie infoteur, 08-06-2012
Het gaat om Bar le Duc appel, perzik etc, de vruchtensmaken dus.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!