InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Tips voor een goedkoop kerstdiner

Tips voor een goedkoop kerstdiner

Tips voor een goedkoop kerstdiner Veel mensen slaan met kerst dure en luxe producten in voor een uitgebreid kerstdiner. Maar het hoeft allemaal niet zo duur te zijn om toch lekker te zijn en binnen de kerstsfeer te passen. Om jou op weg te helpen met het bereiden van een lekker en lekker goedkoop kerstdiner hebben we hier een aantal tips op een rijtje gezet samen met enkele voorbeelden van goedkope kerstgerechten.

Slim boodschappen doen

Een goedkoop kerstdiner begint met slim inkopen. Kijk altijd eerst eens naar de producten van de huismerken. Deze producten zijn vaak wel 30% goedkopen dan de bekende, duurdere merken en het verschil in kwaliteit is vandaag de dag voor veel producten zeer miniem.

Seizoensgroenten

Je kunt ook veel geld besparen door alleen seizoensproducten te kopen. Deze producten zijn logischerwijs een stuk goedkoper. Denk bij seizoensgroenten bijvoorbeeld aan; pompoen, pastinaak, spruitjes, witlof, witte kool, wortels, postelein, prei, rode bieten, rode kool, groene kool, koolraap, champignons en boerenkool. Hieronder enkele heerlijke voorbeelden van kerstgerechten op basis van seizoensgroenten:

Gekruide en gefrituurde champignons met knoflooksaus

Ingrediënten (4 personen)

  • 250 gram champignons
  • 8 eetlepels bloem
  • 1 ei
  • Paneermeel
  • 2 teentjes knoflook
  • 5 el mayonaise
  • 1 el provinciaalse kruiden
  • verse steeltjes bieslook
  • zout en peper

Bereidingswijze

Verhit het frituurvet in de frituurpan op 180ºC.

Maak in de tussentijd de saus. Pers de knoflook en knip de bieslook klein, roer dit alles door de 5 eetlepels mayonaise. Eventueel een beetje citroensap toevoegen.

Veeg de champignons schoon met keukenpapier. Doe vervolgens de bloem, de provinciaalse kruiden en wat zout in een kom. Voeg het ei en een 1 dl water toe en roer het geheel tot een beslag. Roer daarna de champignons er door zodat ze goed bedekt worden door het beslag.

Rol vervolgens de champignons één voor één door het paneermeel. Frituur de champignons in ongeveer 5 minuutjes gaar tot ze een mooie goudbruine kleur hebben. Serveer de champignons met de knoflooksaus.

Dit is een ideaal gerecht als borrelhapje, voorgerecht of als bijgerecht.

Rode kool met kastanjes

Ingrediënten (4 personen)

  • 1 rode kool
  • 1 blik kastanjes
  • 1 ui
  • 100 gram ontbijtspek
  • 1 dl kalfsbouillon
  • 2 el rode wijnazijn
  • 1 laurierblad
  • tijm
  • ½ el kurkuma
  • 1 kruidnagel
  • zout en peper

Bereidingswijze

Snijd de kool in dunne reepjes en kook de reepjes in 5 minuten gaar. Laat de kool uitlekken. Snijd de ontbijtspek in kleine stukjes en laat de kastanjes uitlekken.

Verdeel de kool in drie gelijke delen en het spek en de kastanjes in twee gelijke delen. Doe een portie kool in een braadpan en leg daar een portie kastanjes op en daar bovenop een portie spek. Herhaal deze volgorde nog een keer en bedek het vervolgens met de laatste portie kool. Strooi er naar smaak wat zout en peper overheen. Voeg vervolgens de bouillon en het azijn toe. Voeg ook de kruiden toe. Laat het geheel ongeveer 2,5 tot 3 uur op laag vuur stoven.

Vlees

Er zijn vele alternatieven te bedenken voor luxe en dure vleesgerechten als hertenbiefstuk en eendenborstfilet, twee populaire ingrediënten voor een kerstdiner. Met goedkopere vleessoorten als kip, varkensvlees of rundvlees zijn er ook heerlijke kerstgerechten te maken. Laat je hier inspireren door de volgende kerstrecepten:

Rundvlees met rode wijn- en pepersaus

Ingrediënten (4 personen)

  • 4 runderlapjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 laurierblaadje
  • 2 uien
  • blik gepelde tomaten
  • 2 dl rode wijn
  • Versgemalen peper
  • peper en zout

Bereidingswijze

Braad de runderlapjes kort aan met wat peper, zout en de in plakjes gesneden teentjes knoflook. Voeg daarna het laurierblaadje toe en schud er een laagje water bij. Laat het geheel een uurtje op laag vuur stoven.
Snij de uien in halve ringen en bak ze lichtbruin. Voeg vervolgens de gepelde tomaten toe. Voeg ook een beetje van het tomatensap toe, zodat de saus iets dikker wordt. Schud vervolgens ook 2 dl rode wijn erbij. Voeg naar smaak de versgemalen peper toe en laat het geheel zachtjes inkoken.
Plaats de runderlappen in een ovenschaal en giet de saus van uien, tomaat, wijn en peper erover heen. Laat het geheel een paar uur afgedekt rusten voor een optimale smaak.
Verwarm de over voor op 180ºC en laat het gerecht 30 minuten verwarmen in de oven.
Lekker met bijvoorbeeld een gepofte aardappel.

Goedkoop nagerecht kerstdiner

Het is heel eenvoudig om een goedkoop nagerecht voor het kerstdiner te maken met bijvoorbeeld seizoensfruit als appel, banaan, mandarijn of ananas. Wij willen je ons eenvoudige, goedkope, maar overheerlijke recept met ananas niet onthouden.

Gekarameliseerde ananas

Ingrediënten (4 personen)

  • 1 ananas
  • 100 gr suiker
  • 2 eetlepels rum
  • Kaneel

Schil de ananas, snijd ze in plakken en haal de harde kern eruit. Snij het vruchtvlees vervolgens in blokjes. Verhit daarna de suiker in een steelpan totdat de suiker gesmolten is en goudbruin wordt. Roer er dan 2 deciliter water doorheen en voeg de kaneel toe. Laat het mengsel 5 minuten zachtjes koken en roer de blokjes ananas er doorheen. Laat het geheel zo´n 8 minuten doorpruttelen.

Schep de stukjes ananas in een kom. Laat de siroop een ½ deel inkoken en roer de rum erdoor. Schenk de siroop met de rum over de stukjes ananas.
Serveer eventueel met een bolletje ijs.

Kerstdecoratie kerstdiner

Behalve de heerlijke gerechten wil het oog ook wat. Een mooie gedekte tafel in de kerstsfeer maakt het kerstdiner helemaal af. Ook de decoratie hoeft niet duur te zijn. In de winkels vind je vaak kant-en-klare tafelversieringen waar je veel voor moet betalen. Maar ga zelf eens op zoek in de tuin of in het bos naar mooi wintergroen als hulst, gekleurde besjes of dennentakken en dennenappels. Hier kun je mooie kerststukje van maken. Wat kaarsjes erbij en het is helemaal af!
Gerelateerde artikelen
Diner; opbouw, versieren en serverenDiner; opbouw, versieren en serverenVoor dat de gasten kunnen plaatsnemen aan tafel voor de eerste gang is er al heel veel organisatie aan vooraf gegaan. Wa…
Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Met kerst zien we er allemaal op ons best uit en we zijn er klaar voor om samen met familie en vrienden aan tafel te gaa…
Lekkere salades als voor- of bijgerechtLekkere salades als voor- of bijgerechtSalade als voorgerecht of als bijgerecht, het kan allemaal. Enkele salades warm of koud, die gemakkelijk te maken zijn m…
3 Gangen menu met TapasEen heerlijk divers 3 gangen menu op zijn Spaans voor 4 personen, heerlijk op een rustige dag als u zin heeft om een kee…
Drie gangen diner: KerstDrie gangen diner: KerstBen je aan het bedenken wat je zou eten met kerst? Dit speciaal samengestelde drie gangen diner kan je de uitkomst biede…

Reageer op het artikel "Tips voor een goedkoop kerstdiner"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 18-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!