InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Keuken Kookgerei

Keuken Kookgerei

Goed gereedschap is het eerste ingrediënt voor een geslaagd diner. Het moet doen waarvoor het is gemaakt, lang meegan en er bij voorkeur mooi uitzien.

Kookgerei

Iedere keuken heeft gereedschap. Als u een goed recept wilt bereiden zult u eerst over goed kookgereedschap moeten beschikken. Dit is namelijk het eerste ingrediënt voor een goed diner. Ik heb hier een lijst gemaakt met de belangerijkste en van goede kwaliteit gemaakte kookgerei:

Oosters hakmes

Multifunctioneel en stoer. Oosterse koks gebruiken het hakmes voor bijna al het snijwerk. Het ontwerp zorgt voor veel snijkracht, terwijl het toch niet te zwaar in de hand ligt. Je kunt ermee snipperen en kneuzen (knoflook), en het gebruiken om gesneden ingrediënten op het blad van het mes naar de pan te transporteren. Kost een tientje in de toko, maar die exemplaren zijn snel bot. Tot 250 euro voor een groot mes van de beste kwaliteit.

Tafelmessen

Onder de beroemde maar niet beschermde naam Laguiole worden messen in alle kleuren en kwaliteiten verkocht. Ze ogen bijna allemaal prachtig, geheel van roestvrijstaal of met heften van mamoetslagtand, maar de kwaliteit verschilt enorm. Op internet zijn vrij goedkope versies te koop, maar die gaan niet lang mee. Koop ze dus in een betrouwbare winkel, met garantie.

Espressomachine

Kies een spressomachine die overweg kan met losse koffie en met pads. Zo kun je snel espresso maken met een pad, maar ook experimenteren met verschillende soorten koffie. De machine hoeft alleen maar water te verwarmen tot 92 graden Celsius en dat met voldoende druk door de koffie te persen. Negeer dus toeters en bellen en kies een machine die druk en temperatuur jarenlang aankan.

Siliconen

Investeer in siliconen. Spatels, ovenwanten, handgrepen voor pannen, bakmatten: allerlei spullen worden tegenwoordig gemaakt van dit wonderbaarlijke, flexibele materiaal. Keukengerei van siliconen is hittebestendig tot zo'n 300 graden Celsius, dus laat je een keer een spatel in de pan liggen, dan smelt hij niet. En in plaats van aluminiumfolie leg je een siliconen bakmat in de oven onder je uiteraard zelf gemaakte pizza.

Goede wijnglazen

DOet misschien even pijn, 20 euro veer een leeg glas, maar goede wijn verdiend kristal. NIet zozeer omdat het mooi blinkt, maar omdat er in het keharde kristal nauwelijks krasjes komen waarin nare geurtjes kunnen blijven hangen. Bovendien zijn kristallen glazen dunner dan gewone, wat lekker drinkt. Riedel, Spiegelau, Schott Zwiesel hebben alle prachtige glazen.

Afwasmachine

Uitgebreid koken en dineren gaat helaas gepaard met een berg afwas. En na het dessert heb je zin in natafelen met je gasten, en niet in afwassen. Twijfel dan ook niet, en koop een vaatwasmachine. Vanaf ongeveer 350 euro heb je er al een die zuinig omspringt met energie en water. Daarmee spaar je elke dag al gauw een half uur oervervelend werk uit.

Snijplank

Snijplanken van hout zijn uit oogpunt van hygiëne uit de restaurantkeuken verbannen, maar messen gedijen het best op hout. De oplossing komt uit de Verenigde Staten. Epicurean maakt planken van geperst hout: keihard, licht, lief voor je messen en bestand tegen de afwasmachine, die afrekent met bacteriën.

Pan met losse steel

Een van de beste methodes om vlees te bereiden, is om het in hete boter of olie rondom bruin te bakken en vervolgens met pan en al de over in te schuiven. Daarin komt de warmte van alle kanten, zodat het vlees geleidelijk gaart en niet snel uitdroogt. Een ovenbestendige pan waar je de steel vanaf kunt draaien, bewijst daarbij goede diensten.

Verspil geen geld en loop weg voor:

  • Een grill of barbecue in je fornuis. Het klinkt heel culinair en aantrekkelijk, maar doe het niet. Barbecuen is een buitensport. Rooster een visje op zo'n ding en je huis staat blauw. Het schoonmaken van de grill kost bovendien veel tijd en moeite
  • Apparaten om je messen te slijpen. Kosten al snel 50 euro en het resultaat is zelden bevredigend. Bij kookwinkels kun je je messen meestal door een vakman laten slijpen voor zo'n 5 tot 12,50 euro per mes
  • Kurkentrekkers die duurder zijn dan een fles lekkere wijn. Vind je het mooi, zo'n gigantisch fitnessapparaat om flessen mee te ontkurken, koop er dan vooral een. Maar praktisch gezien kunnen maar winig soorten tippen aan een ouderwets kelnermes of een vleugelkurkentrekker
  • Dure woks met antiaanbaklagen. De ingrediënten voor succesvol wokken zijn: een heel groot gaspit op je fornuis en een plaatstalen wok die je voor een tientje bij de toko koopt. Een wok met antiaanbaklaag wordt niet heet genoeg.
© 2008 - 2019 Rensisdik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is de functie van tuingereedschap?Wat is de functie van tuingereedschap?Het onderhoud van de tuin gaat een stuk gemakkelijker met behulp van goed tuingereedschap. Goed gereedschap gaat lang me…
Zelf kruidnoten en speculaaspoppen makenSinterklaas komt er weer aan en de schappen liggen alweer vol met lekkers. Wilt u toch zelf uw lekkernijen maken? Dat ka…
Goed tuingereedschap vraagt onderhoudGoed tuingereedschap vraagt onderhoudGoed onderhoud is een eerste vereiste voor tuingereedschap. Niet alleen werkt het prettiger in de tuin met een propere s…
Gereedschap en veilig gebruikGereedschap en veilig gebruikGereedschap is een voorwerp of is de verzamelnaam van een aantal voorwerpen die als hulpmiddelen kunnen worden gebruikt…
Doe het zelf garageEen auto is vaak een grote kostenpost. Naast brandstof, verzekering en belasting betaalt u waarschijnlijk ook voor het o…

Reageer op het artikel "Keuken Kookgerei"

Infoteur: Rensisdik
Laatste update: 29-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!