InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Koreaans bijgerecht kimchi: gezonde kool vol vitaminen

Koreaans bijgerecht kimchi: gezonde kool vol vitaminen

Koreaans bijgerecht kimchi: gezonde kool vol vitaminen Kimchi, het Koreaanse bijgerecht, maakt een snelle opmars wereldwijd. Kimchi is een gefermenteerd voedingsgerecht dat bestaat uit kool, ui, gember, knoflook en een vissausje. Het fermentatieproces ligt aan de basis van het gerecht. Tijdens dit fermentatieproces komen melkzuurbacteriën vrij, net als de vitamines A, B1, B2 en C. Kimchi heeft heel wat positieve effecten op de gezondheid, en meer in het bijzonder op de goede werking van de spijsvertering. Het is eenvoudig te maken en kan gecombineerd worden met andere gerechten zoals barbecue, pasta, enzovoort. Ook in België en Nederland is het bijgerecht anno 2018 in opmars. Kimchi wordt in de voedingsindustrie één van de foodtrends van 2018 genoemd.

Wat is Kimchi?

Kimchi is een traditioneel bijgerecht, dat in zowel Noord-Korea als Zuid-Korea zeer populair is. Kimchi wordt bijna bij alle mogelijke gerechten geserveerd als bijgerecht. Het kan in honderden variëteiten worden gemaakt. Kimchi is vooral gekend omwille van het fermentatieproces (schimmelproces). Het fermenteren van kimchi gebeurt in kleipotten. Na enkele uurtjes kan kimchi reeds gebruikt worden voor consumptie. Er wordt echter aangeraden om minimaal één maand te wachten. Hoe langer je wacht met de consumptie, hoe lekkerder en beter van smaak kimchi wordt. De smaak van kimchi is friszuur, niet zout. Het kan vergeleken worden met de bekende traditionele zuurkool.

Fermentatieproces bij kimchi

Met fermentatie wordt het proces bedoeld waarbij bacteriën en schimmels worden gebruikt voor het maken van een voedingsproduct. Voorbeelden van fermentatieproducten zijn bier, yoghurt, zuurkool en dus ook kimchi. Fermentatie of schimmelen gebeurt door het laten staan in potten van de bereiding, waardoor het voedingsmiddel kan gisten of fermenteren.

Traditie in Korea en soorten kimchi

In Korea hebben ze al honderden jaren de gewoonte om naast het hoofdgerecht een aantal kleinere bijgerechtjes te serveren. Een van die bijgaande bijgerechtjes is bijna altijd kimchi. Kimchi wordt ook gebruikt als smaakgever aan andere gerechten zoals rijstschotels, soepen of vleesschotels. Afhankelijk van het soort kimchi, kan de smaak iets variëren. Ook de bewaringsperiode is afhankelijk van de soort kimchi die geserveerd wordt. Er zijn meer dan honderd variëteiten van kimchi, maar doorgaans wordt steeds de variant met Chinese kool bedoeld. Andere onontbeerlijke ingrediënten zijn radijs, uien, gember, knoflook, enzovoort. Ook andere gerechten zoals vis, garnalen, oesters of mosselen worden op smaak gebracht en geserveerd met kimchi.

Bereidingswijze van een kimchigerecht

Snijd de (Chinese) kool in kleine stukjes en verwijder uit de kool de harde kern. Doe de kool in een grote kom. In een andere kom breng je water aan de kook en je voegt er zout aan toe. Laat het water koken totdat het zout is opgelost. Giet het zoute water over de kool en laat de kom een dertigtal minuten staan. Schep af en toe eens in de kom en dompel de kool onder. Achteraf giet je de kool af met koud water. Doe vervolgens ui, gember, knoflook en een vissausje in een beker en mix al deze ingrediënten. Voeg hier achteraf suiker en paprika aan toe en meng het geheel tot een marinade. Deze marinade giet je vervolgens over de kool zodat deze geheel bedekt is. Met zout kan je de smaak nog verfijnen indien dit nodig zou zijn. De kimchi kan je dan in een gesloten kom in de koelkast zetten, zodat het fermentatieproces kan beginnen. Na enkele uurtjes of dagen kan je al kimchi eten. Indien je wat meer geduld hebt, dan kan je de kimchi langer laten gisten. Liefhebbers beweren dat een langer gistingsproces een nog betere smaak geeft aan kimchi.

Kimchi heeft heel wat positieve effecten op de gezondheid. / Bron: Deligraphy, PixabayKimchi heeft heel wat positieve effecten op de gezondheid. / Bron: Deligraphy, Pixabay

Superfood: positieve effecten voor de gezondheid

Het gerecht kimchi is caloriearm en bevat vele vezels en de vitamines A, B1, B2 en C. Ook zit het gerecht vol antioxidanten en essentiële mineralen zoals selenium, ijzer en cadmium. Kimchi is bovendien rijk aan probiotica, die de gezondheid van het spijsverteringssysteem bevorderen. Door de gisting of het fermentatieproces, waarbij suikers worden omgezet in melkzuur, komen er veel probiotica vrij. De bacterie Lactobacillus wordt gevormd en deze bacterie wordt algemeen beschouwd als een gezonde bacterie voor de darmen van het lichaam. Kool staat ook bekend voor zijn ontgiftingskwaliteiten. Kool helpt het menselijk lichaam bij het wegwerken van afvalstoffen. Het groot aantal vezels helpt ook bij het stabiliseren van de stoelgang en werkt verstoppingen weg. Het tijdschrift Health.com maakt melding van het oude voedingsgerecht kimchi. Kimchi komt volgens het tijdschrift in aanmerking als 'superfood'. Het mag duidelijk zijn dat het gerecht kimchi heel wat gezonde eigenschappen heeft voor het menselijk lichaam.

Drie meest populaire eigenschappen van kimchi

Kimchi dankt zijn populariteit aan een aantal zeer eenvoudige kenmerken. Het kost niet veel tijd om kimchi te bereiden, het is gemakkelijk te combineren met andere gerechten en bovendien heeft het nog een goede en aangename smaak. Deze combinatie maakt dat het kimchigerecht wereldwijd populairder wordt. In Nederland en België vindt kimchi steeds gemakkelijker de weg naar de keuken.
  • Supervoedsel voor de gezondheid: melkzuurbacteriën en de vitamines A, B1, B2 en C komen vrij tijdens het fermentatieproces. Kimchi is een ideaal gerecht voor de spijsvertering.
  • Kimchi is gemakkelijk combineerbaar: de combinatie met stoofschotels, pasta en barbecue is perfect mogelijk. Kimchi kan zelfs als ontbijt genomen worden of wordt zelfs geserveerd met een hamburger in Amerika.
  • Een lekkere smaak naar keuze: mensen die graag traditionele zuurkool eten, zijn ook gewonnen voor de smaak van kimchi. Aangezien de samenstelling van kimchi honderden variëteiten kan hebben, is er qua smaak keuze genoeg.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zon echt Amerikaanse uitvind…
Gefermenteerde voeding bevordert de algehele gezondheidVoedsel werd oorspronkelijk gefermenteerd om het langer houdbaar te maken. Het eten van gefermenteerd voedsel draagt tev…
Vier keer rode koolRode kool, gezond maar vooral ook heel erg lekker. Probeer eens rode kool als rauwkost of gewoon met appeltjes en kaneel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FotoMediamatic, Flickr (CC BY-SA-2.0/bewerkt)
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Kimchi
  • Smulweb.nl, http://www.smulweb.nl/blog/deonart/13682/kimchi-hoe-maak-je-dit
  • Culy.nl, https://www.culy.nl/inspiratie/alles-over-kimchi-het-bekendste-koreaanse-bijgerecht/
  • Afbeelding bron 1: Deligraphy, Pixabay

Reageer op het artikel "Koreaans bijgerecht kimchi: gezonde kool vol vitaminen"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!