Rainforest Alliance Certified: Wat houdt dit keurmerk in?
Diverse producten in de Nederlandse supermarkten zijn afkomstig uit ontwikkelingslanden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bananen, chocolade, koffie en diverse soorten specerijen. In deze landen zijn er niet altijd wetten en regelgeving op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld omtrent het kappen van bossen. Zodoende is er het Rainforest Alliance Certified-keurmerk opgericht om aan te geven dat de voedingsmiddelen zijn geproduceerd in overeenstemming met bepaalde eisen op het gebied van duurzaamheid. Wat houdt dit keurmerk precies in en welke eisen worden er gesteld?
Rainforest Alliance
De Rainforest Alliance is een stichting die in 1987 is opgericht in de Verenigde Staten en anno 2016 werkzaam is in meer dan 70 landen. De stichting heeft als doel om duurzaamheid te bevorderen door zowel de bedrijfspraktijken aan te pakken als het gedrag van consumenten. Zo werkt de Rainforest Alliance bijvoorbeeld samen met organisaties en trainen ze werknemers om op een duurzame manier om te gaan met het land en de omgeving.
De organisatie heeft verschillende aandachtspunten. Zo is de Rainforest Alliance bijvoorbeeld bezig met het verminderen van ontbossing. Bossen zijn essentieel voor het schoonhouden van de lucht en vormen een belangrijke leefomgeving voor vele diersoorten, maar toch vindt er wereldwijd ontzettend veel ontbossing plaats voor landbouw en industriële activiteiten. Ook wordt er door de Rainforest Alliance gewerkt aan het verminderen van de koolstofdioxide-uitstoot om daarmee de klimaatverandering tegen te gaan. Bovendien vormen landbouwers en andere werkers in deze tropische landen een kwetsbare groep en wordt er door Rainforest Alliance gekeken naar mensenrechten en werkomstandigheden.
Rainforest Alliance Certified-keurmerk
Het Rainforest Alliance-keurmerk maakt voor consumenten duidelijk dat een bepaald product of dienst is geproduceerd onder duurzame omstandigheden. Er kan eigenlijk onderscheid worden gemaakt tussen drie verschillende soorten producten en diensten. Boerderijen die producten verbouwen en voldoen aan de standaard van de zogeheten ‘Sustainable Agriculture Network’ (SAN) kunnen allereerst in aanmerking komen voor een Rainforest Alliance Certified-keurmerk. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om boerderijen die bananen of chocolade produceren.
Ten tweede kunnen bedrijven actief in de bosbouw ook een Rainforest Alliance Certified-keurmerk verkrijgen. Zij moeten voldoen aan de Forest Stewardship Council (FSC)-eisen om het keurmerk te kunnen verkrijgen. Ten derde wordt het keurmerk ook uitgegeven aan toerisme-organisaties. Indien de activiteiten van deze organisaties voldoen aan de eisen van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) mogen zij ook het keurmerk gebruiken op bijvoorbeeld hun website.
Eisen voor Rainforest Alliance Certified-keurmerk op voedingsmiddelen
De eisen van de Sustainable Agriculture Network (SAN) worden dus gebruikt voor toepassing van het keurmerk op voedingsmiddelen. De eisen zijn onder te verdelen in drie verschillende categorieën: sociale duurzaamheid, economische duurzaamheid en duurzaamheid van de omgeving. De lijst met criteria van de SAN bevat in 2017 45 verschillende criteria. Voorbeelden van deze criteria waaraan organisaties moeten voldoen zijn diverse vormen van natuurbescherming en goede werkomstandigheden van de medewerkers (geen discriminatie, minimumloon, et cetera).
Logo en herkenbaarheid
Het Rainforest Alliance-keurmerk is te herkennen aan de afbeelding van een kikker met daaromheen de tekst ‘Rainforest Alliance Certified’. De kikker wordt gebruikt als logo, omdat het vaak wordt omschreven als een ‘indicator’ diersoort. Dit houdt in dat een kikker de kwaliteit van de leefomgeving weerspiegelt. Het logo kan op veel verschillende manieren worden gebruikt. Zo kan het bijvoorbeeld met een sticker op de verpakking worden geplakt, kan het worden verwerkt in een etiket of kan het op de website worden weergegeven. Bovendien mag er ook met het logo geadverteerd worden.