InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Flexitariër worden

Flexitariër worden

Flexitarisme is een term die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Het TV-icoon Mark Bittman heeft het woord geïntroduceerd. Overdag was hij vegetariër en ’s avonds carnivoor. Zo is het dieet van flexitarisme ontstaan. Deze voedingstrend is heel gezond en is ook voor kinderen aan te raden. De regel bestaat erin dat je een dieet volgt waarbij men één of meerdere dagen per week geen vlees meer eet. Flexitariër zijn heeft naast het feit dat het goed is voor de gezondheid nog andere voordelen. Het is goed voor dier en milieu en je leert er andere gezonde alternatieven mee kennen.

Wat is flexitarisme?

Flexitariërs hebben zelf besloten om een dieet te volgen waarbij men één of meerdere dagen per week geen vlees meer eet. Een zeer verwante term is het semi-vegetarisme. Vele mensen willen inderdaad minder vlees gaan eten, maar slagen er toch niet om vlees en vis volledig uit hun voeding te bannen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die perfect vegetarisch kunnen eten, maar toch een maaltijd met vis of vlees smakelijk vinden en deze dus bij gevolg toch niet afslaan. Het aantal Nederlanders en Belgen die dagelijks vlees eten is in dalende lijn. Dit is een bewuste keuze omdat veel vlees eten niet gezond is. Ook in het buitenland wint flexitarisme aan populariteit. In Amerika spreekt men van “iemand die hoofdzakelijk vegetarisch eet, maar incidenteel vlees en/of vis eet”.

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay

Flexitariër zijn: minder vlees, meer plantaardig voedsel

Heel wat mensen eten teveel. Bovendien eten ze dan te veel vlees waar vooral veel verzadigde vetten in voorkomen. Een hoge vleesconsumptie zorgt ervoor dat je meer kans hebt om later diabetes of hart – en vaatziekten op te lopen. Sommige flexitariërs delen hun dag bijvoorbeeld als volgt in: overdag eet men groenten, fruit en granen en leeft men dus als een vegetariër. ’s Avonds eet men dan toch wat vlees of vis en leeft men als het ware als een carnivoor. De combinatie van beiden maakt je flexitariër. Minder vlees eten zorgt er ook voor dat je op lange termijn gewicht gaat verliezen, door de lagere consumptie van verzadigde vetten.

Voordelen van flexitarisme of flexi-eten

Goed voor je gezondheid

Vlees bevat naast enkele goede voedingsstoffen ook veel verzadigde vetten. Deze vetten zijn de voedingsbodem voor overgewicht en zijn nefast voor de ontwikkeling van hart –en vaatziekten. In landen buiten de Europese Unie staat de wetgeving rond hormonenverwerking in het vlees nog niet op punt. Daarnaast kan onhygiënisch vlees besmetting met salmonella teweegbrengen. Het risico op een salmonellavergiftiging verdwijnt door het vlees goed te doorbakken. De gezondheid van flexitariërs gaat er dus op vooruit door enkele dagen per week vlees te bannen van het menu. Redenen om bepaalde voedingswaren niet te schrappen zijn de vrees voor een vitamine B12 tekort en een mineralentekort. Het samenstellen van een evenwichtig en gevarieerd dieet is doorgaans eenvoudiger als men wel vlees en/of vis eet.

Bron: Edar, PixabayBron: Edar, Pixabay

Goed voor dier en milieu

De productie van vlees is een behoorlijk intensief proces. Voor een kilogram rundvlees heb je 15.000 liter water nodig. Daarnaast moeten er ongeveer 20 miljard landbouwdieren ter wereld gevoed worden. Een derde van de vaste grond op de aardbol wordt gebruikt voor het laten grazen van dieren of om veevoeder op te telen. De ontbossing van het Amazonewoud komt er hoofdzakelijk voor de veeteelt. Een beetje minder vlees eten waardoor er een lagere consumptie en dus productie zou ontstaan, is bijgevolg voordelig voor het milieu.

Ontdek andere lekkere alternatieven

Vegetarische vleesvervangers op basis van soja, tofu, tarwe of zuivel lijken qua voedingswaarde en smaak erg op vlees. Ook peulvruchten, zaden en noten bevatten naast eiwitten ook veel vezels en vitamine E en zijn dus ideale vleesvervangers.

Drie tips voor flexi-eters

  • Flexibiliteit: leer de smaak van vegetarische gerechten appreciëren. Door het combineren van verschillende vegetarische producten kan je lekker genieten van het eten.
  • Veggiedag: start in het begin met één dag zonder vlees. Je zal merken dat het helemaal niet moeilijk is om een dagje zonder vlees te kunnen. Bovendien ben je vanaf dag één aan het werken aan je gezondheid.
  • Bewustwording: stel jezelf steeds de vraag wat je eet. Heb ik die snack echt wel nodig? Tegelijkertijd kan je denken aan een gezond alternatief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flexitarisch eten biedt perspectiefFlexitarisch eten biedt perspectiefHuisdieren zijn lief en daarom houden we van ze. Dieren in de vleesindustrie zijn minstens zo lief, toch eten we ze mass…
Swapignon, een simpele en gezonde kooktechniekVeel vlees eten is niet altijd even gezond. Voor de fervente vleeseters is er nu een alternatief: minder vlees eten en m…
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Gevolgen van wel of geen vlees etenUit verschillende enquêtes is gebleken dat ongeveer 30% van de mensen bijna elke dag vlees of vis eet. Minder dan 10% va…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Semi-vegetarisme, 5 augustus 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Flexitarisme, 5 augustus 2015
  • Gezond alternatief, Gezond eten & bewegen van 0 tot 18 jaar, bijlage bij Goed Gevoel
  • Sparretail.be, http://www.sparretail.be/nl/news/flexitarisme-de-gulden-middenweg, 5 augustus 2015
  • Tjeeenz.nu, http://tjeeenz.nu/tjeeenz-wiki/dieten/flexitarisme/, 5 augustus 2015
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Edar, Pixabay

Reageer op het artikel "Flexitariër worden"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eet-en drankadvies
Schrijf mee!