Picnic, de online supermarkt
Veel “gewone” supermarkten rekenen bezorgkosten voor de boodschappen die ze aan huis leveren. Dit is voor veel mensen die slecht uit de voeten kunnen een struikelblok. Oudere mensen en mensen die kampen met invaliditeit hebben immers vaak slechts een klein inkomen om van rond te komen en geen geld om hoge bezorgkosten te betalen. In dit gat in de markt wil de online supermarkt Picnic stappen.
Wat is Picnic?
Picnic is het initiatief van vier samenwerkende ondernemers. De ondernemers zijn Michiel Muller (oprichter van Route Mobile en de onbemande Tango-tankstations), Frederik Nieuwenhuys en Joris Beckers (voormalige eigenaren van Fredhopper) en Bas Verheijen (voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000).
Picnic levert vanaf september 2015 alle boodschappen, zowel A-merken als huismerk en ook dagverse producten aan huis. In de eerste instantie alleen in de omgeving Amersfoort, maar als alles goed verloopt zullen andere steden snel volgen. Ze hebben de supermarkt Boni als inkooppartner en werken met een groot distributiecentrum in Nijkerk en diverse hubs, waarvan de eerste dus in Amersfoort gevestigd is. De app is te downloaden voor de mobiele telefoon onder de naam Picnic supermarkt. Wanneer je de app download, kan je je als gebruiker registreren.
Aan het milieu is gedacht. De boodschappen worden aan huis bezorgd met elektrische busjes. Picnic garandeert de laagste prijs voor zijn producten. Dit denken ze te kunnen realiseren doordat er geen overheadkosten nodig zijn en doordat alleen de bestelde producten worden ingekocht. Geen verspilling dus, ook een groot pluspunt.
Makkelijk en duidelijk
Ook klanten met een smalle beurs kunnen dus dankzij de lage kosten makkelijk bij Picnic terecht. Bestellen en betalen kan via een speciale app. Bij een bestelling vanaf €25,= is de bezorging gratis. Zelfs als alleenstaande zit je al snel aan €25,= boodschappen per week. Als klant kan je kiezen in welk tijdvak jij het liefst je boodschappen bezorgd ziet. Het is dus niet nodig om een hele dag thuis te blijven. Je weet met een speling van ongeveer een half uur wanneer de boodschappen bezorgd worden. De supermarkt heeft iedere dag weer andere op = op aanbiedingen om klanten te lokken en wanneer je een product elders goedkoper vindt, krijg je het gratis.
Hopelijk gaat Picnic slagen waar eerder initiatieven zoals Truus.nl, boodschappenlijst.nl en superdirect.com faalden. Picnic heeft op deze initiatieven voor dat ze zich grondig hebben voorbereid en nog voor ze van start gaan voor naamsbekendheid hebben gezorgd.
In eigen kracht
Initiatieven zoals Picnic helpt mensen langer zelfstandig te blijven. Nu wordt er door minder mobiele mensen met een smalle beurs vaak beroep gedaan op familie, vrienden en vrijwilligers om de boodschappen te doen. Door dit initiatief kunnen deze mensen zichzelf redden zonder een beroep te moeten doen op hun sociale contacten. Zo kunnen ze beter en langer zelfstandig functioneren. Dit initiatief past dus prima binnen de participatiemaatschappij die de overheid voor ogen heeft.
Naast dit initiatief zijn er meerdere initiatieven. Denk aan www.proefhetgemak.nl. Zij leveren een maaltijdservice aan huis, vergelijkbaar met het vroegere Tafeltje Dekje. Verder zijn veel 50-plussers lid van 50plusnet, een internetcommunity gericht op het voorkomen van eenzaamheid.
Voor al deze initiatieven is het wel van belang dat de ouderen en hulpbehoevenden op internet zitten en nog liever overweg kunnen met een iPad. Computergebruik is goed voor oudere mensen. Het vergroot hun zelfredzaamheid en vermindert eenzaamheidsgevoelens. Een tablet is makkelijk te pakken, goed te lezen door het grotere contrast en het aanpassen van lettergrootte en vrij simpel te bedienen, ook voor mensen die slechter zien en voor mensen die de Engelse taal niet machtig zijn. Vaak is het bedienen van een tablet en een berichtje sturen naar kennissen en vrienden met de tablet voor ouderen makkelijker dan telefoneren.