InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > De voor- en nadelen van online boodschappen kopen

De voor- en nadelen van online boodschappen kopen

De voor- en nadelen van online boodschappen kopen Hoewel het nog niet heel erg populair is komen er toch steeds meer mogelijkheden om online uw boodschappen te halen. Het wordt steeds gemakkelijker en uiteindelijk ook goedkoper door de concurrentie van verschillende supermarkten. Wat zijn voor u nou de voor- en nadelen van het winkelen via internet?

Welke winkels

Bijna alle grotere supermarktketens hebben de mogelijkheid om online boodschappen te bestellen. Echter hebben niet alle winkels dezelfde mogelijkheden. Zo zijn er slechts een paar waarbij u de boodschappen daadwerkelijk thuis kunt laten bezorgen. Bij sommige winkels kunt u online wel bestellen, maar moet u de boodschappen alsnog ophalen bij de supermarkt of bij een afhaalpunt.

Weinig tijd

Voor wie weinig tijd heeft is het online boodschappen doen ideaal. U kunt de boodschappen online bestellen en krijgt het vervolgens thuisbezorgd. De optie tot thuisbezorgen verschilt wel per supermarkt. Het scheelt alleen al tijd omdat u niet naar de supermarkt toe hoeft. Als u eenmaal boodschappen in de winkel doet duurt het altijd wel even voor u klaar bent. Daarnaast heeft u geen last van lange rijen waar u in staat te wachten en geen mensen die u ophouden doordat ze per ongeluk in de weg staan/lopen. Als u online winkelt hoeft u ook niet met de boodschappen te sjouwen.

In alle rust shoppen

Geen karretjes die in de weg staan, schappen waar mensen voor staan te denken terwijl u daar wat wilt pakken en geen lange rijen bij de kassa. Als u online winkelt kunt u dit rustig thuis achter uw computer, laptop, telefoon of I-pad doen. Ondertussen kunt u via andere website lekkere gerechten zoeken en de producten in uw winkelwagentje doen. U kunt via internet ook goed aanbiedingen shoppen. U kunt gemakkelijk zoeken welke aanbiedingen er bij welke winkel zijn. U kunt producten in uw winkelwagentje doen en er weer uit halen zonder dat u door de winkelschappen moet zigzaggen. Vooral als u kinderen heeft is het veel gemakkelijker om vanuit huis boodschappen te doen. Met kinderen kan het halen van boodschappen soms namelijk best een opgave zijn.

Kosten

Het nadeel van het online winkelen kunnen de kosten zijn. Een bezorging aan huis kost afhankelijk van de supermarkt en het tijdsbestek tussen de 5 tot 15 euro. Bij de meeste winkels kunt u namelijk wel kiezen wanneer u wilt dat de boodschappen worden bezorgt. U kunt meestal geen exact tijdstip aangeven maar een tijdvak zoal bijvoorbeeld tussen 10:00 en 12:00. Sommige tijdstippen zijn meer gewild waardoor de bezorgkosten op dat tijdstip duurder zijn. Bij de meeste winkels moet u een minimaal bedrag besteden om de boodschappen thuis te kunnen laten bezorgen. Daar tegenover is het ook vaak zo dat als u boven een bepaald bedrag uitkomt de boodschappen gratis worden bezorgd. Het online boodschappen doen is dus vooral weggelegd voor de wekelijkse grote boodschappen

Het bezorgen

Zoals u eerder kon lezen worden de boodschappen in een tijdvak aan u geleverd. U moet dus wel zorgen dat u thuis bent als de boodschappen worden bezorgt. Sommige winkels bieden de mogelijkheid om bij de bezorger de boodschappen te pinnen. Aan de deur kunt u meestal ook uw lege flessen van de desbetreffende winkel inleveren waarna het verrekend wordt met de rest van uw boodschappen.
Na het bezorgen kunt u er wel achter komen dat de boodschappen niet zo zijn zoals u had gehoopt. Uiteraard kiest u de producten via het internet, maar als u bijvoorbeeld bananen bestelt kiest u misschien het liefst voor hele groene bananen terwijl u wellicht al wat rijpere bananen thuis krijgt. Daarnaast kunt u als u in de winkel bent zelf kijken naar hoelang een product houdbaar is.

Wat u kunt u verder nog missen aan het gewone winkelen

Sommige mensen zien het doen van boodschappen echt als een klein uitstapje. U komt onder de mensen en maakt wellicht graag een praatje met andere mensen die boodschappen doen of met de kassamedewerker. Doordat u in de winkel vaak langs veel schappen loopt zult u wellicht andere producten nemen of sneller iets proberen dan als u online winkelt. Daarnaast kunt u bij de supermarkt ook terecht voor enkele producten waarvoor u een lage prijs betaalt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van online boodschappen kopen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 06-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!