InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Slanker dankzij de maan? Het Weerwolf dieet

Slanker dankzij de maan? Het Weerwolf dieet

Sommige beroemdheden, zoals actrice Demi Moore en zangeres Madonna, zijn in hun zoektocht naar het perfecte lichaamsgewicht eind 2014 uitgekomen bij een nieuw dieet: het Weerwolf dieet. Niet dat ze midden in de nacht richting volle maan staan te huilen of onschuldige voorbijgangers verscheuren met hun tanden. Nee, het Weerwolf dieet is gewoon een dieet, gebaseerd op de stand van de maan. Het wordt daarom ook wel het Maandieet genoemd, of in het Engels: Moon Diet Plan.

Wat is het Weerwolf dieet?

Madonna - een weerwolf? / Bron: Choupigloupi, Flickr (CC BY-2.0)Madonna - een weerwolf? / Bron: Choupigloupi, Flickr (CC BY-2.0)
De theorie achter het Volle Maandieet is de invloed die de maan zou hebben op het vocht in ons lichaam, zoals de zwaartekracht van de maan ook eb en vloed beïnvloedt. Als het nieuwe maan en volle maan is, is de zwaartekracht zodanig, dat die het meeste invloed heeft op de 60% water die wij in ons lichaam hebben. Bij het Weerwolf dieet pas je je eetpatroon aan naar gelang de stand van de maan. Dat kan op twee manieren: volgens het basisdieet of volgens een uitgebreide versie.

Het basisdieet

Wie het basisdieet volgt moet bij volle maan of bij nieuwe maan 24 uur lang vasten. Alleen water en sappen drinken mag dan wel. Zo zou je lichaam dan gereinigd moeten worden van schadelijke stoffen. De overige dagen hoef je dan niet te diëten. Je zou er volgens de bedenkers van het dieet 3 kilo per maancyclus van af kunnen vallen.

De uitgebreide versie

Bij de uitgebreide versie begin je ook met vasten bij volle maan, onder de zelfde voorwaarden als het basisdieet. Daarnaast volg je dan een dieet tijdens de verschillende fasen van de maanstand, volle maan, afnemende maan, nieuwe maan en wassende maan. Je mag dan tijdens wassende maan bijvoorbeeld niet eten na zes uur ís avonds, je mag dan wel eten wat je wilt, tot aan het moment dat je hongergevoel weg is. En zoete tussendoortjes en vet eten zijn uit den boze. Tijdens de periode van afnemende maan (tussen volle maan en nieuwe maan) zou je dan weer meer mogen eten, omdat je dan makkelijk afvalt.

Het Weerwolf dieet zou ook uitstekend gecombineerd kunnen worden met andere diëten, stellen voorstanders ervan. Als je lichaam gereinigd is door de vastendag is het beter in staat om gewicht te verliezen, zeggen zij. In de periode na volle maan heeft het lichaam volgens hen minder voedsel nodig.

Kritiek op het Weerwolf dieet

Aan de volle maan worden wel meer magische krachten toegeschreven. Zo zouden er dan meer baby's geboren worden en zouden veel mensen bij volle maan last hebben van slapeloosheid. Beide beweringen zijn inmiddels door wetenschappelijk onderzoek en statistieken naar het rijk der fabelen verwezen.

Ook het Weerwolf dieet is niet wetenschappelijk bewezen. Niet iedereen is dan ook overtuigd van de invloed van de maan op de resultaten van het Weerwolf dieet. Het gewichtsverlies zou net zo goed optreden als je op een andere dag zou vasten en alleen water of sap drinken. Zo is er bij voorbeeld het Grapefruit dieet, dat gebaseerd is het zelfde systeem van vasten, alleen dan niet bij volle of nieuwe maan. Dat zou dezelfde resultaten hebben. Het gewichtsverlies bij dit soort diëten is overigens voor het overgrote deel toe te schrijven aan vochtverlies, stellen critici. Na het beëindigen van het dieet komen de kiloís er volgens hen weer net zo hard bij.

Beroemdheden als Madonna en Demi Moore zouden volgens diezelfde critici een beter voorbeeld voor hun fans zijn door normale eetgewoonten en een gezonde levensstijl te promoten. Ondertussen lijkt het in ieder geval verstandig om niet aan het Weerwolf dieet te beginnen zonder je vooraf goed te informeren.

Lees verder

© 2015 - 2019 Lebonton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verhaal van de weerwolfHet begrip weerwolf kent iedereen. Langzaam is de weerwolf van angstaanjagend schepsel uitgegroeid tot een even populair…
De Weerwolf Een mythe?Er kwam een grommend geluid over zijn lippen en zijn ogen waren bloeddoorlopen. Je hoorde de naden van zijn spijkerbroek…
Boeken van Dolfje WeerwolfjeDe boekenserie 'Dolfje Weerwolfje' gaat over Dolfje Spaan, drie nachten per maand verandert hij in een weerwolf. Dolfje…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Bronnen en referenties
  • Foto maan: https://www.flickr.com/photos/littlebiglens/14863769062
  • Foto Madonna: https://www.flickr.com/photos/choupigloupi/474653884
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/dieten_afslanken/22251696/__Weerwolfdieet__nieuwe_hype___.html
  • http://www.moonconnection.com/moon-diet.phtml
  • Afbeelding bron 1: Choupigloupi, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Slanker dankzij de maan? Het Weerwolf dieet"

Infoteur: Lebonton
Gepubliceerd: 05-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!