InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Besparen op gezond eten

Besparen op gezond eten

Besparen op gezond eten Gezond eten is steeds meer een belangrijk punt in onze omgeving. In 2014 kwamen steeds meer berichten naar buiten over de heilzame werking van superfoods en groene smoothies en daarnaast is er steeds meer bewustzijn omtrent 'clean eating' en zaken zoals yoga en mindfulness. Echter lijkt het niet te betalen om met al deze trends mee te waaien. Hoe kun je gezond eten en toch op het geld letten?

Biologisch of niet biologisch?

De laatste jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor het belang van gezond eten, dat onbespoten is en waar alle gezonde voedingsstoffen nog inzitten. Het devies luidt: koop biologisch. Beter voor het mileu, de dieren en jezelf. Echter is het voor een groot deel van de Nederlanders niet haalbaar om alle voedingsmiddelen biologisch te kopen. Hiermee ga je namelijk aanzienlijk de kosten in. Bovendien soms ook nog onnodig, aangezien veel voedingsmiddelen onterecht met biologisch worden aangeduid. Let dus altijd op de keurmerken en wees selectief als het gaat om biologisch eten. Bijvoorbeeld met groente en fruit: of het verstandig is om te kiezen voor biologisch heeft te maken met het aantal pesticiden en bestrijdingsmiddelen die bij de productie gebruikt worden. Sommige planten en vruchten zijn namelijk gevoeliger voor insecten en daarom wordt er meer bestrijdingsmiddel gebruikt. Zo kun je het beste de volgende soorten groente en fruit biologisch kiezen:
  • Druiven
  • Appels
  • Frambozen
  • Nectarines
  • Bessen
  • Aardappels
  • Selderij
  • Boerenkool
  • Spinazie

Bij de volgende soorten groenten en fruit is dit minder belangrijk:
  • Avocado's
  • Bananen
  • Mango's
  • Maïs
  • Meloen en watermeloen
  • Ui
  • Asperges
Deze lijst is natuurlijk nog verder uit te breiden. Online zijn complete lijsten te vinden met welke soorten fruit en groente je het beste biologisch kunt kopen en welke minder belangrijk zijn om biologisch te kopen. Als je hiervan op de hoogte bent kun je selectief boodschappen doen in de biologische supermarkt.

Waar doe je boodschappen?

Biologische producten haal je uiteraard in een biologische supermarkt of reform winkel en daarvoor betaal je extra. De producten van deze voedingsmiddelen krijgen namelijk een eerlijke prijs en er is respect voor mens en dier bij de verwerking tot product. De beste optie indien jij niet (voor al je boodschappen) naar je reform winkel wilt of kunt, is inkopen doen op de markt of bij de kleinere, vaak buitenlandse, supermarkten. Hier kun jij vaak verse producten krijgen tegen lagere prijzen.

Algemene bespaartips voor gezond eten

Voeding is belangrijk en neemt vaak een groot deel van het budget in. Het is daarom verstandig om te kijken waar jij onnodig geld uitgeeft en of het wellicht op dit vlak goedkoper kan. De volgende tips kunnen daarbij hulp bieden.

Vegetarisch eten

Eet minder vaak, of helemaal geen, vlees. Er zijn diverse onderzoeken, onder andere The China Study tonen aan dat het niet eten van vlees zorgt voor een betere gezondheid en een langer leven. Daarbij kan vlees, zeker biologisch vlees, prijzig zijn en worden er over het algemeen veel schadelijke stoffen, zoals antibiotica en resten van genetisch gemodificeerd voer het vlees gevonden.

Koop in grote eenheden

Het bespaart geen honderden euro’s, maar kan toch op de lange termijn wel aantikken. Indien jij kiest voor voordeelverpakkingen en grotere eenheden zul jij op de lange termijn goedkoper uit zijn en dus wat geld besparen.

Trap niet in commerciële trucs

Vaak worden producten of voedingsmiddelen commercieel gemaakt en zou je kunnen denken dat deze voedingsmiddelen gezond zijn of noodzakelijk, terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Bovendien wordt er voor deze voedingsmiddelen vaak een veel te hoge prijs gevraagd. Een voorbeeld hiervan zijn superfoods. De prijs die je betaald voor superfoods is vaak erg hoog. Voor chiazaad wordt vaak veel geld gevraagd, terwijl dit zeer goedkoop geproduceerd kan worden als vogelvoer. Let dus goed op commerciële trucs en bekijk of jij het product ook op een andere manier kunt verkrijgen.

Stel een budget

Bepaal voor een week een budget en zorg dat je je hieraan houd. In het begin lukt dit misschien niet direct, maar je leert vervolgens beter te bekijken wat er mogelijk is en indien jij duurdere producten kiest, kun je minder andere zaken kopen. Op deze manier kun je je budget ook beter beheren en krijg je een idee van hoeveel jij uitgeeft aan eten per week. Ook zul je moeten bekijken of je het budget wellicht kunt aanpassen. Het helpt vaak ook om je uitgaven op te schrijven in een boekje en een tijdje bij te houden.

Gezond eten hoeft niet duur te zijn

We hebben allen een bepaald budget en toch is het mogelijk gezonde keuzes te maken. De valkuil is om het perfect te willen doen. Als het aankomt op kosten voor het eten is het het beste om keuzes te maken en sommige producten wel biologisch te kopen en anderen niet. Bepaal daarbij wat voor jou onmisbaar is en werk daaromheen. Zo bespaar je geld op eten, zonder dat je hoeft in te leveren op je gezondheid!

Lees verder

© 2015 - 2019 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Geld besparen: BoodschappenGeld besparen: BoodschappenTegenwoordig zijn de boodschappen duurder dan ooit tevoren en mensen schrikken elke keer weer bij de kassa. Hoe kun je n…
Wat geeft een gezin uit aan voeding?Wat geeft een gezin uit aan voeding?De uitgaven van een gezin aan voeding is sterk afhankelijk van de financiële positie van het gezin. Ieder gezin moet ove…
Bronnen en referenties
  • https://www.google.com.np/search?q=dirty+dozen+clean+fifteen&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LM7eVIqBCoK2uQSUtIL4Bw&ved=0CAgQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=5YcyRHrHGkq2TM%253A%3Bq4wCcP91gq7VJM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.vegangela.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2010%252F10%252Flist_dirty-dozen-clean-fifteen.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fvegangela.com%252F2010%252F10%252F18%252Fthe-dirty-dozen-the-clean-fifteen%252F%3B494%3B659
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologische_landbouw
  • http://www.nootjes.nl/hoe-gezond-zijn-chia-zaden-onderzoek/

Reageer op het artikel "Besparen op gezond eten"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 14-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Goedkoop gezond eten
Schrijf mee!