InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het eten van insecten

Het eten van insecten

Steeds vaker hoor en lees je berichten over het eten van insecten. In vele delen van de wereld is het heel normaal om insecten te eten, maar niet in Europa. In Nederland heeft supermarktketen Jumbo het voortouw genomen en biedt in de Jumbowinkels producten van eetbare insecten aan. Hoe eet je insecten en wat zijn de voordelen van het eten van insecten?

Insecten eten

In Afrika, Latijns-Amerika en Azië is het heel normaal om insecten te eten. Vaak worden ze verkocht als snack. Het is daar bijvoorbeeld heel normaal om een zakje gefrituurde sprinkhanen te kopen. Ook zijn insecten in restaurants een onderdeel van de maaltijd en thuis worden ook gewoon insecten gegeten.

Waarom eten wij (nog) geen insecten?

Wereldwijd zijn er ongeveer 1400 soorten eetbare insecten. Dat de inwoners van Europa (nog) geen insecten eten heeft onder andere te maken met de verkrijgbaarheid. Slechts twee procent van de insecten in Europa is eetbaar. In Azië en Amerika is 24 procent van de insecten eetbaar. In Afrika is dit 38 procent. Hierdoor is onze kijk op insecten anders. Wij vinden insecten vaak lastig en vies.

Insecten eten is gezond

Insecten eten is gezond. Ze zitten vol proteïne en zijn rijk aan ijzer, calcium en zink. Ook zit er omega-3 in deze diertjes. Ze bevatten weinig vet en leveren voldoende vitamine B12. Daarnaast is voor honderd kilo insectenvlees slechts vijf vierkante meter grond nodig en dat is tien keer minder grond dan koeien nodig hebben. Ook is de CO2-uitstoot van een insectenkwekerij vele malen lager dan van een normale boerderij.

Hoe eet je insecten?

In de landen waar insecten eten gewoon is, is het makkelijk om insecten te eten. Je koopt ze gewoon als snack op de markt of bestelt ze in een restaurant. In Nederland is dit wat lastiger, hoewel er inmiddels recepten te vinden zijn op internet en workshops over insecten eten en hoe je deze kunt bereiden. Eigenlijk zijn er twee manieren;
  • Je kunt de insecten camoufleren, waardoor ze niet te herkennen zijn (vermalen en ergens in verwerken)
  • Je kunt de insecten bakken, koken of frituren en op smikkelen al dan niet met kruiden of een lekker sausje

Aangeraden wordt om de poten en vleugels te verwijderen, want deze kunnen mogelijk beschadigingen en verstoppingen in de darmen veroorzaken. Daarnaast raadt het Voedingscentrum mensen met allergieën voor huismijt en schaal- en schelpdieren aan extra op te letten omdat zij mogelijk allergisch zijn voor insectenvoedsel.

Hoe smaken insecten?

Dit is heel verschillend. De smaak hangt af van het insect en natuurlijk van de bereidingswijze. Meelwormen smaken naar nootjes. Sprinkhanen worden in Mexico meestal gebakken of gefrituurd met flink wat zout en smaken hierdoor een beetje zoutig. De buffaloworm heeft een smaak die zich laat omschrijven als spek of bacon en de wasmotlarve smaakt nootachtig/aspergeachtig.

Insecten eten in Nederland

Nu de ruimte om voedsel te verbouwen schaarser wordt en het aantal te voeden monden in de hele wereld toeneemt, wordt er (nog) meer gekeken naar alternatieven voor vlees. De consumptie van vlees heeft een enorme impact op onze aarde en is niet bepaald duurzaam te noemen. (Meer) insecten op het menu zou hierin een oplossing kunnen zijn. In Nederland wordt daarom steeds meer gesproken over het eten van insecten.

Insectenburgers en insectensnacks bij de Jumbo

Sinds vrijdag 31 oktober 2014 zijn er producten bij de Jumbo in Groningen en Haren te koop zijn die gemaakt zijn met onder andere insecten;
  • de 'buggy balls' met meelwormen
  • de 'buggy burgers' met buffalowormen
  • 'buggy crisps' met wasmotlarven in de smaken paprika en zout

In de loop van 2015 zijn alle Jumbowinkels producten met onder andere insecten gaan verkopen.

Insectenburgers in Belgische supermarkten

Vanaf oktober 2014 zijn er in verschillende Belgische supermarkten insectenburgers, insectenschnitzels en insectennuggets te koop. Bij goedkeuring van de Nederlandse autoriteiten zullen deze insectenproducten ook in Nederland verkocht worden. De insectenproducten zijn gemaakt op basis van de larven van de buffalokever.

Het kweken van insecten

Het kweken van insecten is makkelijk. Ze hebben weinig voedsel nodig. Je kunt dit thuis zelf doen of bestellen op speciale internetsites. De verwachting is dat in 2020 het heel normaal is om insecten te eten in Nederland. Ze zullen dan gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn.

De voordelen van het eten van insecten

Het eten van insecten heeft een aantal voordelen;
  • Insecten kan je geheel opeten
  • Vol proteïne, ijzer, calcium en zink
  • Leverancier van vitamine B12
  • Het kweken van insecten is minder milieubelastend (dan bijvoorbeeld vlees)
  • Ze hebben in verhouding weinig voedsel nodig (voor tien kilo voedsel heb je acht à negen kilo nodig)

Het eten van insecten is dus een goed alternatief voor vlees.

We eten al insecten

Insecten eten is voor sommigen een griezelige gedachte, maar zonder dat we het weten eten we al insecten. In de roze koeken zit het sap van schildluizen uit Zuid- en midden Amerika (inmiddels worden de luizen ook gekweekt op Lanzarote) om de felroze kleur te krijgen. Deze kleurstof (E120 karmijnrood) wordt ook gebruikt in M&Ms, aardbeienyoghurt, desserts, frisdranken en milkshakes.
Daarnaast krijgen we via allerlei andere voedingsmiddelen ongemerkt insecten binnen. Hierover zijn afspraken gemaakt. In de Verenigde Staten zijn er officiële richtlijnen waarin staat hoeveel insect(en) of onderdelen daarvan een bepaald product mag bevatten:
  • 'diepvriesbroccoli > 60 bladluizen;
  • 200 gram tomatenketchup > 3 fruitvlieglarven;
  • 25 gram kerriepoeder > 100 insectenfragmenten;
  • blikje 100 gram paddenstoelen > 74 mijten;
  • 1 ons vijgenpasta > 13 insectenhoofdjes
  • 1 ons rozijnen > 34 fruitvliegjes'
(bron:www.duurzaaminsecteneten.nl 2014)
© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: in veel landen is het heel normaal om insecten te eten. Ze zijn lekker en voedzaam. In landen waar men ge…
Insecten eten heeft toekomstDoe er ook maar een schaaltje gewokte meelwormen bij. Oh ja, en een glaasje droge witte wijn. Je zou er bijna van kokh…
Insecten eten; gezond en duurzaamInsecten eten; gezond en duurzaamHet eten van insecten, ook wel entomogafie genoemd is in Nederland en België niet erg bekend, toch wordt het steeds popu…
Jodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelJodendom en voeding: insecten en ongedierte in de BijbelDe Tora verbiedt het eten van insecten. Het gaat niet alleen om het insect zelf maar ook de etenswaren die de ongedierte…
Je paard beschermen tegen vliegen en insectenTijdens de lente- en zomermaanden worden onze paarden overmatig geplaagd door vliegen, muggen en andere insecten. Wat ku…
Bronnen en referenties
  • www.duurzaaminsecteneten.nl
  • www.theperfectyou.nl
  • Uitzending Klokhuis van 22 mei 2014
  • 'Insectenburgers' (De Volkskrant, 18 september 2014)
  • 'Wormkweker kijkt angstig richting Brussel' (De Volkskrant, 16 oktober 2016)
  • 'Jumbo verkoopt eetbare insecten' (www.nos.nl, 30 oktober 2014)
  • 'Jumbo legt eetbare insecten in de schappen' (www.volkskrant.nl, 30 oktober 2014)
  • 'Durf jij insecten te eten?' (Tsjakka! nr. 9, 2015)
  • 'Voedinscentrum: insecten veilig eten' (De Volkskrant, 16 oktober 2015)
  • 'Omega-3 uit insecten?' (www.yoo.rs, 17 januari 2016)
  • 'lekkere beestjes' (Mediazine, april 2016)

Reageer op het artikel "Het eten van insecten"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!