InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedsel lekker wecken

Voedsel lekker wecken

Voedsel lekker wecken Gezonde voeding begint bij verse groenten en vers fruit. Het is heerlijk om een eigen moestuin te hebben, waar je allerlei eigen groentes en fruitsoorten teelt. Verser dan groente uit eigen tuin, dat is niet mogelijk. Heb je zoveel gekweekt dat je het niet allemaal op krijgt? Gooi niets weg, maar bewaar ook wat voor later. Daar zijn verschillende methodes voor. Bijvoorbeeld, je kunt de oogst inmaken of wecken. Hoe werkt het wecken?

Eigen tuin

Een groentetuin of moestuin is niet alleen handig, maar ook erg leuk. Het is fantastisch om de groei van je eigen eetbare gewassen te volgen. Daarnaast is het natuurlijk geweldig om supervers fruit of groente te eten. Toch weten veel groentetuinbezitters, dat er toch een probleempje kan opduiken, vooral als de teelt erg goed loopt.

Productie

Als de oogst overvloedig is, kan de hoeveelheid groente zo groot zijn, dat je het niet allemaal kunt opeten. Tenminste, niet achter elkaar. Vele dagen achter elkaar tuinbonen op tafel is zelf voor de echte liefhebber een beetje te veel van het goede. Buren en familieleden houden op den duur misschien angstvallig hun deuren gesloten als je opnieuw met een bak spinazie op de stoep staat.

Langer bewaren van je oogst

Invriezen van de oogst is niet altijd een optie. Sommige groente- en fruitsoorten verliezen door het invriezen aan smaak en kwaliteit. Gelukkig is er ook een andere methode om voedsel veel langer te bewaren: je kunt het wecken, of inmaken.

Legerarts Nicolas Appart / Bron: Photo Jean Paul Barbier, Wikimedia Commons (Publiek domein)Legerarts Nicolas Appart / Bron: Photo Jean Paul Barbier, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Napoleon

De geschiedenis van het wecken gaat ruim tweehonderd jaar terug, tot in de tijd van Napoleon. Deze zocht naar een methode om voedsel langer vers en eetbaar te houden, zodat hij zijn legers beter kon bevoorraden. Het probleem was, dat onderweg vaak onvoldoende voedsel gevonden kon worden, en het aangeleverde voedsel deels beschimmeld of rot was, voor het bij de soldaten aankwam. Napoleon besloot een prijs uit te loven, voor degene die een goede oplossing voor dit voedsel- en bevoorradingsprobleem zou bedenken.

Nicolas Appart

Een prijs uitgeloofd door Napoleon zelf, dat stimuleerde heel wat mensen om met het probleem aan de slag te gaan. Eén van hen was legerarts Nicolas Appart, die in 1809 ook met een werkende oplossing kwam. Met zijn methode kon voedsel vele maanden in glazen flessen goed bewaard worden. Toch is zijn methode, die verderop uitgebreid wordt besproken, nooit onder de naam Appartmethode bekend geworden, maar onder de naam wecken.

Weckfles met beugel / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Weckfles met beugel / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Johann Weck

In 1840 overleed Nicolas Appart. Vlak voor zijn dood had Appart zijn methode verkocht. Er volgden wat omzwervingen, maar uiteindelijk kwam de uitvinding terecht bij Johann Weck, die vervolgens rond 1900 de weckfabrieken oprichtte. Aan Johann Weck heeft de inmaakmethode de naam wecken te danken.

Wat is wecken?

Bij wecken wordt voedsel in een vacuüm bewaard. Om dat vacuüm te bereiken is een uitgebreid procedé nodig, waarbij de met voedsel gevulde flessen in bijna kokend water worden geplaatst.

Weckketel / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Weckketel / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Materialen

Voor het wecken zijn de volgende materialen nodig:
  • weckflessen: glazen potten waar het voedsel in komt
  • deksels: glazen deksels die op de weckflessen geplaatst worden
  • rubberen afdichtring: rubberen ringen, waaraan een lipje zit, die tussen fles en deksels komen.
  • Beugel: metalen klem, waarmee het deksel op de fles gedrukt wordt
  • weckketel: grote pan, waarin de weckflessen behandeld worden

Hoe werkt wecken?

Hieronder zie je in stappen weergegeven hoe je voedsel moet wecken.
StappenBeschrijving van de stappen
Stap 1De glazen potten, de weckflessen, moeten goed worden schoongemaakt en ontsmet. Dat kan gebeuren door ze schoon te maken met soda.
Stap 2De flessen worden gevuld met de levensmiddelen die je wilt inmaken. Dat kan zijn:
  • gekookte groente
  • fruit
  • vlees
Stap 3Leg de rubberen afsluitring op de fles en leg daarop het deksel. Let op dat het deksel overal op de rubberen ring rust.
Stap 4Met de beugel wordt het deksel op de fles vastgedrukt en op de juiste plaats gehouden.
Stap 5Plaats de weckflessen nu in de weckketel. Deze wordt gevuld met bijna kokend water. Het bijna kokende water zorgt ervoor, dat de laatste lucht uit de fles ontsnapt. Hierdoor ontstaat er in de weckfles een vacuüm. Het deksel blijft tijdens dit proces keurig op zijn plaats als de beugel goed is aangebracht.
Stap 6Laat de flessen goed afkoelen.
Stap 7Als de flessen zijn afgekoeld, kan de beugel van de weckfles verwijderd worden. Laat bij het verwijderen van de beugel de deksel en de rubberen afdichtrand met rust! Let op: een sissend geluid wijst erop, dat er weer lucht in de fles wordt gezogen. Er is dus géén vacuüm en het wecken van deze fles is mislukt.
Stap 8De inhoud van de fles is nu geconserveerd en kan maanden of zelfs jaren worden bewaard. Als de inhoud van de fles gegeven moet worden, trek je aan de lip die aan de rubberen afdichtrand zit. Hierdoor wordt het vacuüm verbroken en komt het deksel los te liggen.

Weckflessen met ingemaakt voedsel / Bron: Teunie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Weckflessen met ingemaakt voedsel / Bron: Teunie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Keuze van voedsel

De methode van Appart is erg doeltreffend gebleken, dank zij het wecken kon veel voedsel langere tijd bewaard worden. Ideaal voor onze moestuinen! Toch is een waarschuwing op zijn plaats. Met de weck-methode worden bij de verhitting niet altijd alle bacteriën gedood. Dat maakt vooral vlees en in mindere mate bepaalde groenten minder geschikt om te wecken. Fruit daarentegen is door de hogere zuurgraad prima geschikt.
Gerelateerde artikelen
Wecken met de weckketel of in de panWecken van groenten is voor veel mensen een onbekend iets, echter begint het ook steeds meer populair te worden om groen…
Erwtensoep in november: dat is de slachtmaandErwtensoep in november: dat is de slachtmaandVroeger was november de maand waarin traditioneel het varken werd geslacht. Meteen na de slacht werd het varken buiten o…
De groentetuin: keuzes en materialenDe groentetuin: keuzes en materialenZelf groenten kweken is leuk. Het is afhankelijk van de weersomstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Het bewaren van groenten en fruit (inmaken/wecken/e.d.)Invriezen van groenten en fruit is bij de meeste mensen wel bekend, maar is u ook bekend dat u op vele andere manieren u…
Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op!Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op!Goed, een hele tuin ligt misschien wat zwaar op de maag. Maar, als je bewust met je voeding bezig bent, is het een prima…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voedsel lekker wecken"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 09-10-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!