InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Rozijnen, zijn ze gezond of niet?

Rozijnen, zijn ze gezond of niet?

Rozijnen, zijn ze gezond of niet? Rozijnen, een heerlijk tussendoortje! Kinderen snoepen graag van een lekker doosje rozijntjes. Niet alleen kinderen zijn er dol op, ook als je je kindertijd voorbij bent is een lekker rozijntje niet te versmaden. Niet voor niets zijn rozijnen in veel producten verwerkt. Hoe worden rozijnen gemaakt, maar vooral: zijn rozijnen eigenlijk wel gezond?

Lekker tussendoortje

Veel ouders geven hun kind een doosje met rozijntjes als alternatief voor een snoepje of koekje. Kinderen vinden rozijntjes meestal ook erg lekker en leuk. In een doosje zitten veel van die lekkere zoete dingetjes, dus je doet er ook wat langer mee dan met een koekje of zoiets. Niet alleen kinderen genieten van de rozijntjes, ook volwassenen snoepen er graag van, of voegen ze toe aan allerlei heerlijke gerechten. Waar komen die rozijnen eigenlijk vandaan, én: zijn ze wel zo gezond als veel ouders denken?

Herkomst rozijntjes

Een rozijn is niet meer dan een gedroogde druif, zo simpel is het. Zelfs het woord rozijn betekent eigenlijk gewoon druif. Het Franse woord voor druif, raisin, is in het Nederlands verbasterd tot rozijn. De Fransen noemen onze rozijn een raisin sec, ofwel: een droge druif.

Geschiedenis rozijnen

Rozijnen zijn zeker al bekend sinds de zeventiende eeuw. Uit de boeken van een Antwerpse koopman uit 1695 kan worden afgeleid dat rozijnen uit Spanje al werden geleverd aan steden in de Zuidelijke Nederlanden: Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen en Lier.

DruivenDruiven

Een gedroogde druif

Druiven worden gedroogd, zodat ze langer bewaard kunnen worden. De druiven zelf groeien in de wijngaarden in trossen aan druivenranken. Om rozijnen te maken van de druiven, worden de trossen afgeknipt en te drogen gehangen of op plastic folie in de zon gelegd. De zon doet de rest. Doordat het vochtgehalte van de druif tijdens het droogproces daalt, krimpt de druif, waardoor deze los komt van de steel. Ook de kleur wordt door het drogen donkerder. Om dat te voorkomen, kunnen de druiven voor het drogen gedrenkt worden in potas, een mengsel van zouten dat voornamelijk bestaat uit calciumcarbonaat. Door de potas komen er ook kleine scheurtjes in het druivenvelletje, waardoor het droogproces ook sneller verloopt. In plaats van twintig dagen kan de druif nu ongeveer in de helft van de tijd veranderen in een rozijn. Een andere bijkomstigheid van deze behandeling is, dat de kleur van de rozijn nu veel lichter blijft. Na het drogen wordt alles gewassen, waardoor steeltjes en allerlei andere ongerechtigheden verdwijnen. De rozijnen worden vervolgens behandeld met zwaveloxide, waardoor ze langer houdbaar blijven. Omdat er altijd wat van aan de rozijnen blijft hangen, is het een goed idee ze even te wassen voor je ze eet.

RozijnenRozijnen

Lekker zoet

Een rozijn is aanmerkelijk zoeter dan een druif, veel mensen verwachten dan ook dat er aan rozijnen ook suikers zijn toegevoegd. Dat is onjuist, de hoeveelheid suiker in één rozijn is evenveel als in één druif. Omdat door het drogen er veel vocht uit is weggedampt, heb je de suiker in een kleiner volume geconcentreerd. Kortom: geen extra suikers toegevoegd, wat je proeft met een handvol druiven is gewoon een sterkere concentratie.

Gezond snoepen of niet?

In rozijnen zitten uiteraard calorieën, ongeveer 268 per 100 gram. Per diezelfde hoeveelheid zitten er ook 5 gram aan voedingsvezels. En uiteraard zitten er flink wat suikers in rozijnen, veroorzaakt door het droogproces. De rozijnen bevatten daarnaast ook resveratrol, een cholesterolverlagende stof, en een aantal mineralen. Nogal wat gezond materiaal, dus.

Tandbederf

Vanwege de vele suikers denken veel mensen, dat rozijnen tandbederf in de hand zouden werken. Het omgekeerde is waar, rozijnen voorkomen juist tandbederf. In rozijnen zitten enkele bacteriëndodende bestanddelen, die een remmend effect hebben op de groei van verschillende soorten bacteriën, die in de mond leven. En ze remmen dus juist die bacteriën die hinderlijke activiteiten ontplooien bij de ontwikkeling van gaatjes en tandvleesontstekingen. Ofwel: leve de rozijn!

Stoelgang

De rozijnen hebben ook een prettig effect op de stoelgang. De in rozijnen aanwezige voedingsvezels hebben een prikkelend effect op de darmwand, waardoor alles beter doorloopt. Het effect, een betere stoelgang.

Dikmakers

Hoe leuk en prettig rozijnen ook zijn, de grote hoeveelheid suikers blijven wel een factor om rekening mee te houden. Teveel suikers hebben uiteindelijk een negatief gevolg voor het lichaamsgewicht en voor je gezondheid. Dat kun je met veel bewegen in sport en spel niet helemaal compenseren.

Gerechten

Rozijnen zijn lekker om van te snoepen, voor jong en oud. Daarnaast kunnen ze in verschillende gerechten worden toegepast. Bijvoorbeeld in:
  • Appeltaart
  • Boerenjongens
  • Pannenkoeken
  • Oliebollen
  • Rozijnenbrood
  • Chocoladerozijnen
  • Studentenhaver

Heerlijk

Rozijnen zijn een heerlijk en gezond alternatief voor chocola, koek en andere snoep!
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van rozijnDe geneeskracht van rozijnRozijnen zijn gedroogde druiven. Ze smaken lekker zoet; het is gezond snoep. Daarom is het verstandig kinderen geen snoe…
Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het vo…
Druiven en rozijnen: levensgevaarlijke snacks voor hondenDruiven en rozijnen: levensgevaarlijke snacks voor hondenSinds 1989 worden er bij het Amerikaanse vergiftigingencentrum voor dieren APCC gevallen beschreven van honden die vergi…
De meest voorkomende druiven in witte wijnDe meest voorkomende druiven in witte wijnOp flessen witte wijn worden vaak, naast de regio waaruit het product afkomstig is, ook de soort druif of druiven waarva…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: rozijnen, potas

Reageer op het artikel "Rozijnen, zijn ze gezond of niet?"

Reactie

Jo, 30-05-2016 21:28 #1
"Hoe leuk en prettig rozijnen ook zijn, de grote hoeveelheid suikers blijven wel een factor om rekening mee te houden. Teveel suikers hebben uiteindelijk een negatief gevolg voor het lichaamsgewicht. Als er voldoende bewogen wordt in sport en spel, dan is dit uiteraard helemaal geen probleem meer."

Die laatste zin, hiermee zet je mensen echt totaal op het verkeerde been, het is ontzettend onwaar! Teveel suikers zijn altijd een probleem, al sport je 20 uur per dag, suiker doet zoveel meer met je lichaam dan alleen een risico voor gewichtstoename zijn. Reactie infoteur, 31-05-2016
Je hebt natuurlijk gelijk 'teveel' is nooit goed.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 02-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!