InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Geniet van je paasontbijt

Geniet van je paasontbijt

Geniet van je paasontbijt Pasen is het enige feest in Nederland waarbij het ontbijt of de brunch de belangrijkste maaltijd is. De dag wordt rustig begonnen met een uitgebreid maal, bestaande uit verschillende lekkernijen. Een eitje mag hierbij natuurlijk niet ontbreken. Wat kan je nog meer neerzetten voor het paasontbijt, brunch of lunch?

De paastafel

Bron: Pixel1, PixabayBron: Pixel1, Pixabay
Mooi gedekt met geel en pasteltinten is de paastafel een lust voor het oog. Meestal worden er met Pasen meerdere broodsoorten geserveerd. Denk dan eens aan een etagère om het brood mooi te presenteren. Doordat je de hoogte ingaat, neemt het ook minder tafeloppervlakte in beslag. Paasservetten op ieder bord, met daarnaast een eierdopje, een mooi glas jus d'orange en eventueel een fruitcocktail, maken het geheel af. Wanneer er veel kinderen aan tafel zitten, mogen de chocolade paaseitjes niet ontbreken.

Bron: Ponce Photography, PixabayBron: Ponce Photography, Pixabay

De paaskleur geel

Geel is een echte voorjaarskleur en wordt vaak gebruikt om de paastafel aan te kleden. Naast gele servetten en verse sinaasappelsap, kan je ook denken aan geel fruit zoals banaan, nectarine, abrikoos, ananas, mango. Dit kan je in een fruitschaal presenteren, maar ook in een fruitcocktail naast ieder bord neerzetten. Voor de smaak kan je aan een fruitcocktail wat honing en citroensap toevoegen. Verder kunnen producten zoals kaas, eiersalade, roerei en een warme quiche zorgen voor een geel accent. De quiche kan je zelf maken, maar ook kant en klaar uit de winkel halen. Een quiche die vrijwel iedereen wel lust, is de quiche Lorraine.

Naast geel zijn ook de verschillende pasteltinten zoals roze, lila, lichtgroen, en lichtblauw geliefd op de paastafel en voor het aankleden van het huis rond de paasdagen.

Eieren

Eieren horen bij dit feest en dan vooral gekookte eieren. Vaak staat er op de paastafel ook een eiersalade, al dan niet zelfgemaakt. Wanneer je zelf een eiersalade maakt, kan je deze naar eigen smaak kruiden. Hiervoor neem je een aantal gekookte eieren en wat slasaus naar smaak. Voor de smaak kan je onder andere verse bieslook, peper, zout, kerrie, mosterd en paprikapoeder toevoegen. Al naar gelang jij het lekkerste vindt.

Bron: Wow Pho, PixabayBron: Wow Pho, Pixabay

Brood op de paastafel

Het brood op de paastafel is vaak luxe en erg divers. Naast bruinbrood en de feeststol, vind je vaak ook krentenbollen, zachte en harde broodjes, worstenbrood, ciabatta, croissants, stokbrood en allerlei zoetigheid. Dit kan zijn suikerbrood, muffins, brownies, doughnuts, broiche, kaneelbroodjes, Engelse scones, maar ook warme deeg lekkernijen zoals wafels en pancakes.

Broodbeleg voor op de paastafel

Vaak komt op de paastafel wat luxer broodbeleg te voorschijn, zoals gerookte zalm en gerookte paling. Ook paté en allerlei salades zijn vaak te vinden op de paastafel. Natuurlijk mogen ook de jammetjes, ham, cervelaatworst, rosbief en hagelslag niet ontbreken. Je kan ook denken aan belegde broodjes, zoals sandwiches.

Luxe aan de paas tafel

Wanneer je echt wil uitpakken tijdens de paasdagen kan je denken aan carpaccio, stokbrood met een kaasplankje, warme beenham met mosterdsaus en bavarois.

Afvallen en toch lekker eten

Wanneer je op dieet bent en toch van een lekker paas ontbijt wil genieten, denk dan aan vruchtenyoghurt, fruitcocktail, smoothies, matzes en salades. De eiersalade maak je met mosterd, azijn en dunne reepjes ijsbergsla. Lekker en toch met een beperkt aantal calorieën.

Eet smakelijk en geniet van je gezelschap!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geniet van je paasontbijt"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!