InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetbare pitten, lekker en gezond

Eetbare pitten, lekker en gezond

Eetbare pitten, lekker en gezond Het eten van pitten is in onze contreien niet zo ingeburgerd als in sommige mediterrane landen. Hier worden deze meer verwerkt in de dagelijkse voeding, denk maar eens aan pesto in Italië bijvoorbeeld. Pitten zijn nochtans een bron van vitaminen en sporenelementen die zeker kunnen helpen bij preventie van allerhande gezondheidskwaaltjes. Dat ze ook nog eens een lekkere toets geven aan een salade of in brood is helemaal mooi meegenomen.

Pompoenpitten

Pompoenpitten zijn de eetbare zaden van de pompoen. De pompoenplanten zijn oorspronkelijk afkomstig uit de berggebieden van Cambodja. Pompoenen kunnen perfect in de eigen tuin worden gekweekt en er zijn verschillende rassen beschikbaar die in onze regio goed groeien. De pitten kunnen dan bij het oogsten van de pompoen gedroogd worden. Als ze goed worden gewassen en ontdaan zijn van het vruchtvlees kunnen ze op een koele, donkere en droge plek maanden bewaard worden. Ze kunnen zo gegeten worden, maar kunnen ook verwerkt worden in broden of een cake. Licht geroosterd in een pan vormen ze de perfecte garnituur in een salade.
De pitten hebben ook een positief effect op onze gezondheid. Ze bevatten allerhande gezonde stoffen zoals magnesium, selenium en vitamine E. Al in de oudheid werd consumptie van pompoenpitten aangeraden bij incontinentie of een prikkelbare blaas. Bij mannen heeft het een gunstig effect op de prostaat en zorgt voor een verhoogde spermakwaliteit.

Zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn natuurlijk afkomstig van de zonnebloem. Ze gedijen goed in de mediterrane streken maar zijn hier ook te kweken als de weersomstandigheden gunstig zijn.
De pitten worden vaak gedroogd en gezouten verkocht als snacks. Ongezouten pitten kunnen perfect geroosterd worden in een pan en bij een salade worden gevoegd. Ook in broden of cakes worden ze soms verwerkt.
De pitten zijn rijk aan vezels en hebben dus een positief effect op de darmtransit. Ook zitten ze boordevol onverzadigde vetzuren waardoor ze een gunstige invloed hebben op onze cholesterol. Van sommige soorten zonnebloempitten die veel olie bevatten wordt de zogenaamde zwarte zonnebloemolie gewonnen.

Pijnboompittten

Deze pitten zijn afkomstig van de pijnboom en zitten tussen de houtachtige schubben van de kegelvrucht van de boom (soort dennenappel). Door de kegels te schudden vallen de pitten eruit. Meestal worden ze reeds gepeld verkocht. Samen met basilicum vormen ze een van de hoofdbestanddelen van Italiaanse pesto. Verder kunnen de pitten geroosterd worden en verwerkt in een salade of yoghurt. Ze bevatten heel veel onverzadigde vetzuren die gunstig zijn voor de gezondheid. Tevens zijn pijnboompitten rijk aan allerhande sporenelementen zoals koper mangaan, magnesium en kalium. Ook hebben ze een hoog gehalte aan jodium wat gunstig is voor mensen die kampen met sommige schildklieraandoeningen. Ze bevatten ook allerhande vitaminen maar zijn vooral zeer rijk aan vitamines B en E.
Van de pijnboompitten wordt ook olie geperst. Deze pijnboompittenolie is bij ons enkel verkrijgbaar in speciaalzaken en helpt tegen allerhande kwaaltjes.

Recept Pesto

Ingrediënten
  • 50 gram basilicumblaadjes
  • 1 teen knoflook
  • 20 gram pijnboompitten
  • grof zeezout
  • 50 gram versgeraspte pecorino
  • 1 dl extra olijfolie
Bereidingswijze
  • De makkelijkste mannier is alle ingrediënten in een keukenrobot of blender doen en even kort mixen tot een groene, smeuïge massa ontstaat. Zeker niet te lang mixen om de temperatuur van het mengsel zo laag mogelijk te houden. Bij een te hoge temperatuur gaan de gezonde vitaminen afbreken.

Druivenpitten

Druivenpitten zijn uiteraard afkomstig van de druivelaar. Deze pitten hebben een licht bittere smaak en zijn ook in de handel verkrijgbaar onder poedervorm. Meestal is het poeder verpakt in capsules die met een glaasje water kunnen ingenomen worden.
Druivenpitten bevatten veel omega3 vetzuren die nodig zijn voor een gezonde voeding. Ze zijn ook rijk aan antioxidanten en vitaminen zoals A, C, D en E. Vooral het antioxidant OPC (oligomere proanthocyanidinen) heeft een gunstig effect op de gezondheid. Dit draagt bij aan het voorkomen van ziekten aan hart en bloedvaten. OPC is trouwens ook terug te vinden in rode wijn. Volgens Amerikaanse studies zou het regelmatig eten van druivenpitten de bloeddruk verlagen. Ze dragen ook bij aan een goede werking van onze natuurlijke hormoonhuishouding doordat ze fyto-oestrogenen bevatten. Er zijn indicaties dat de druivenpitten bestanddelen bevatten die kunnen helpen bij kankerpreventie.

Zijn alle pitten eetbaar?

Een belangrijke opmerking is dat niet alle pitten zomaar eetbaar zijn. Enkele bevatten blauwzuur wat voor de mens giftig is. Blauwzuur zit vooral in pitten van appelen, peren, abrikozen en kersen. Het eten van enkele pitten kan absoluut geen kwaad maar een dagelijkse portie is zeker niet aan te raden voor de gezondheid.
© 2012 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zaden en het gebruik ervanZaden en het gebruik ervanBehalve noten consumeren wij dagelijks ook vele zaden. Enkele veel gebruikte zaden zijn maanzaad, komijn en mosterd. Wel…
Bittere smaak in de mond door pijnboompittenBittere smaak in de mond door pijnboompittenPijnboompitten zijn een lekkere toevoeging aan salades, soepen en andere gerechten. Echter kunnen mensen na het eten van…
De geneeskracht van pompoenpittenDe geneeskracht van pompoenpittenPompoenpitten zijn een voedzame pittensoort die je goed over salades kan sprenkelen. Pompoenpitten zitten regelmatig doo…
Snacks van zaadjes en pitjesSnacks van zaadjes en pitjesSnacks van zaadjes en pitjes en de gunstige effecten van consumptie. In elke kleine zaadkorrel schuilt een wonder: alles…
Warme geitenkaas op een broodje met fris slaatje (veggie)Warme geitenkaas op een broodje met fris slaatje (veggie)Geitenkaas kan je op verschillende manieren in een gerecht verwerken. Als lunch kan je geitenkaas op een broodje opwarme…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijnboompit
  • http://www.infotalia.com/nld/culinair/voeding/noten_en_bonen/nootboon_detail.asp?id=425
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnebloempit
  • http://www.wholehealth.com/vitamins-supplements/opc-grape-seed-extract/
  • http://www.eetbare-tuin.info/bio-groenten/pompoenpitten-caroteen-prostaatklier-incontententie-pompoen/index.html

Reageer op het artikel "Eetbare pitten, lekker en gezond"

Reactie

Ruud Wouters, 08-10-2012 12:57 #1
Ik drink 's morgens geregeld citroensap mat water. De citroenpitten kauw ik dan. Daar komt dan slijm van in mijn mond, dat ik dan uitspuw. Gezond? Welke stoffen zijn daar verantwoordelijk voor? Wat gebeurt er juist?

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 05-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!