InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-Maté

Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-Maté

Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-Maté Club-Maté is een alcoholvrije energiedrank uit Duitsland. Het bevat tweemaal zoveel cafeïne als cola, maar veel minder suiker. Bovendien heeft het een sterker effect als koffie of Red Bull. Dat komt door de matébladeren uit Zuid-Amerika. Club-Maté (spreek uit als Club Matee) heeft geen toegankelijke smaak. De Duitse slogan luidt dan ook ‘Man gewonnt sich daran’. Vergelijk het met je eerste biertje of koffie, je moet er aan wennen. Club-Mate smaakt niet naar bier, cola of Red Bull. Het is een volstrekt unieke smaak, volgens kenners. Wie de smaak moet omschrijven komt uit op hooi, gember, zoethout en een pakje sigaretten.

Opwekkend

Matébladeren werken opwekkend, maar niet zoals verwacht door de cafeïne, maar door de Xanthine. Dit bestanddeel bevordert de concentratie en zorgt voor vitaliteit en uithoudingsvermogen. Een fles Club-Maté van een halve liter bevat 100 milligram cafeïne, 25 gram suiker en 75 caloriën.

Berlijn

Het drankje is afkomstig uit het hippe Berlijnse partywereldje. Al in de jaren ’90 werd het drankje gedronken in het alternatieve krakerswereldje en op motorfestivals. Ook onder Duitse hackers is Club-Maté populair. Hackers halen, net als de partyscene graag een nacht door en dat gaat met Club-Maté beter dan met koffie of Red Bull. Het is niet zozeer sterker maar het effect houdt langer aan. Op twee halve literflessen kun je nacht doorgaan zonder hyper te worden, aldus de beheerder van de website club-mate.nl..

Nationale drank

De thee die van de matébladeren wordt gezet is een nationale drank in Argentinie, Paraguay en Uruguay. Maar ook in Brazilie, Bolivia en Chili wordt de thee gedronken. Op het etiket van de halve literfles wordt verwezen naar Zuid-Amerika. Het beeldmerk is een man met een -clichématig- Zuid-Amerikaans voorkomen: snor, sombrero en oorbellen. Hoewel de matéplant Zuid-Amerikaans is, is Club-Maté Duits.

Club-Maté wordt gebrouwen in de Loscher Brouwerij in de buurt van Neurenberg. In 1994 kocht Loscher het recept van een kleine Duitse limonadefabriek. Club-Maté is verkrijgbaar in Nederland. Kijk voor de verkooppunten op club-mate.nl

Waaruit bestaat Club-Maté?

  • Water
  • Glucose-Fructose Siroop
  • Suiker
  • Matébladeren (0,40 g Mate per 100 ml)
  • Citroenzuur
  • Cafeïne
  • Natuurlijke smaakstoffen
  • Caramel Kleurstof 150d
  • Koolzuur
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Club-mate.nl
  • Volkskrant.nl

Reageer op het artikel "Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-Maté"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 18-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!