InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > De smaak van de Spaanse Pyreneeën

De smaak van de Spaanse Pyreneeën

In tien authentieke Catalaanse worstjes is de smaak te proeven van de Spaanse Pyreneeën. Deze worstjes worden er fuets genoemd van Carne del Sol. Op een zeer geschikte locatie in de Pyreneeen worden de worstjes geproduceerd volgens de Spaanse traditie. Het klimaat is er ideaal om de worstjes lang te laten drogen, waardoor ze de tijd krijgen om vol op smaak te komen. Lekker puur.

Faam van droge worstjes

Zuid-Europa heeft naam en faam als het gaat om droge worst. Vooral in Spanje op een familiebedrijfje in de Spaanse Pyreneeën, ongeveer een uurtje rijden van Gerona. Op het bedrijf maakt men al sedert 1941 fuets (de traditionele Catalaanse worstjes).

Het autonome Catalonie

Catalonië is een van de autonome regio's van Spanje. Het ligt in het noordoosten van het land aan de kust van de Middellandse Zee, met aan de noordkant de Pyreneeen. De hoofdingredienten van de Catalaanse keuken zijn rijst, vis, peulvruchten, zeevruchten en bouillon. Als groenten kent men tomaat, aubergine, paprika, courgette, knoflook en ui. Catalanen zijn grote worstliefhebbers. Naast de fuet is ook de llonganissa een bekende, luchtgedroogde worst, die langer en dunner is dan de fuet. Worst wordt in Catalonie in allerlei gerechten gebruikt (bijvoorbeeld in de traditionele winterstoofpot). De winterstoofpot noemt men Escudella i carn d'olla. Hierin zit verder onder meer knoflook, kikkererwten, witte bonen en groene kool.

Vlees van de zon

Het familiebedrijf ontwikkelde tien soorten fuets (dit betekent zweep en verwijst naar de vorm van de worst). De droge worstjes zijn lang en dun en hebben als hoofdbestanddelen mager varkensvlees, kruiden, zout en peper. Voor Carne del Sol (vlees van de zon) worden alleen schoudervlees en een klein beetje nekspek van het varken gebruikt. De worstjes bestaan uit puur vlees, zonder zwoerd en vleessnippers. Het schoudervlees wordt ter plekke in Spanje uitgebeend in een heel zorgvuldige procedure, omdat de vakmensen weten dat het vlees voor worstbereiding bedoeld is. Daarbij zorgen ze ervoor dat de pezen en het kraakbeen eruit zijn. Daarna wordt het vlees vermalen en mag een tot twee dagen rusten voordat het in een natuurdarm tot worst gevormd wordt. Door dat rusten is het vlees wat steviger als het de darm in gaat.

Droogtijd

De worstjes gaan daarna de droogkamer in. Het drogen is een belangrijk proces bij de productie van fuets. Je kunt het zien als een natuurlijk rijpingsproces, waarbij de worst smaak en structuur krijgt. Het klimaat in de Spaanse Pyreneeen is ideaal voor het natuurlijke drogen en het familiebedrijfje is gevestigd tegen een bergkam op ongeveer 800 meter hoogte. Hierdoor komt er geen extreme hitte voor. Mocht het toch te heet worden of wanneer het weer erg vochtig is, dan gaan de luiken van de droogruimtes dicht. 's Avonds komt er een koude valwind de berg afdalen, zodat het met de luiken open weer koel kan worden. Dit is perfect voor het drogen van de fuets.

Zesweekse periode

In totaal hangen de fuets zes weken op stokken te drogen, in verdiepingen. De warmte stijgt op, waardoor het bovenin altijd het warmst is. De verse worsten worden eerst onderin gehangen, zodat ze kunnen acclimatiseren. Daarna worden ze geleidelijk aan steeds hoger gehangen. Dit lange droogproces is bijzonder en het maakt de worst anders dan andere worsten.

De tien smaken

De tien verschillende fuets van Carne del Sol hebben ongeveer dezelfde vorm en lengte, maar ze smaken verschillend door toevoegingen van varierende ingredienten.

Carne fuet Naturel
Dit is een basisworstje. Eenvoudig maar heerlijk van smaak.

Carne fuet Calataans
Een worstje vol van smaak, met een knapperige bite, geinspireerd op het traditionele Catalaanse recept.

Carne fuet Chorizo
Een Spaanse klassieker. Een heerlijk pikant worstje.

Carne fuet Eend
Een worstje met eendenfond, subtiel en zacht van smaak.

Carne fuet Espectec
Dit is een autentiek worstje dat vroeger door de herders in de bergen werd meegenomen. Het heeft een zeer volle smaak.

Carne fuet Peper
Een zoet pikant maar ook elegant worstje.

Carne fuet Gourmet
Dit is een succesvol worstje naar familierecept. De fuet op basis van een kruidenbouquet is van de opa van producent Juan. Spannende toevoeging is een scheutje rode wijn.

Carne fuet Paddenstoel
Een worstje met paddenstoel, een zachte bite en een zoetige smaak.

Carne fuet Rozemarijn
Een zeer elegant worstje met een zoete smaaknuance.

Serveertips

Een paar plakjes van verschillende smaken doen het uitstekend als hapje bij een aperitief (glaasje port of rose). Je kunt ze ook in een charcuterieschaaltje met verschillende soorten fuets serverren op het terras of op een buffet. Ook in gerechten zoals een bruinebonensoep kan de fuet Chorizo een heerlijke smaakmaker zijn. Of als pittig ingredient in een omelet.

Lunch
Bak als lunch eens tomaten, voeg er ui en knoflook aan toe en gerookte paprika. Bak daarna drie soorten fuets mee (in dunne plakjes gesneden). Verder wat rozemarijn om het lekker te kruiden en peper voor het pittige aspect en ten slotte paddenstoel, die heerlijk zacht en zoet is. Doe hier een rauw spiegeleitje overheen, dat vanzelf doorgaart. Na zo'n lunch kun je er weer echt tegenaan!
Gerelateerde artikelen
Lekker gemakkelijk, het eenpansgerecht!Lekker gemakkelijk, het eenpansgerecht!Was het voorheen nog alleen voor de eenpersoonshuishoudens waar je de eenpansgerechten met enige regelmaat zag en not do…
Catalonië: veelzijdige regio in Noord-Oost SpanjeCatalonië is een grote regio in Spanje die maar liefst 7,3 miljoen inwoners telt. De hoofdstad is Barcelona, befaamd om…
WorstenbroodjesU kent ze wel, de worstenbroodjes. Te koop in pakken van vier of zes stuks voor in de oven. Maar waarom zouden we deze b…
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Beste periode voor buitenschilderwerkBeste periode voor buitenschilderwerkDe verfkwast kan je niet zomaar te pas en te onpas tevoorschijn halen, althans niet voor buitenschilderwerk. Wie onder o…

Reageer op het artikel "De smaak van de Spaanse Pyreneeën"

Reactie

Antonio, 07-10-2011 11:11 #1
Onlangs kocht ik uit pure nieuwsgierigheid jullie chorizo. Met de smaak op zich is niks mis, maar het heeft natuurlijk niks te maken met de smaak van de pyreneeën en nog minder met Cataluña, chorizo komt uit de omgeveing van Pamplona en de Rioja. Voor het overige veel succes.

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 13-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!