InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Sake, de nieuwe zomerdrank

Sake, de nieuwe zomerdrank

Sake, de nieuwe zomerdrank Sake, de rijstwijn uit Japan, zou wel eens het zomerdrankje van 2010 kunnen gaan worden. Het RTL4-programma Editie NL voorspelde dat eind maart 2010. Waarom? In New York verschijnen steeds meer Sake-bars…en Nederland volgt vrijwel alle trends uit Amerika. In dit artikel meer informatie over sake. Welke soorten sake zijn er, welk eten smaakt er goed bij en waar koop je de beste sake.

De eerste Sake bar in Amsterdam

Sake & Co is in 2010 geopend en is de eerste Sake bar van Nederland. Deze hippe, strak ingerichte bar vind je in het centrum van Amsterdam, op de Zeedijk 134 (1012 BC). Je kunt hier zowel witte als rode sake uitproberen. Afhankelijk van je smaak en het soort sake drink je je Japanse wij warm of koud. Sake & Co serveert bijpassende Oosterse hapjes zoals sushi, tempura en loempia’s. Als je (nog) niet aan de sake wilt, kun je bij Sake & Co Amsterdam ook kiezen uit een uitstekende wijn- en bierkaart. Tip: elke dag van 18.00 uur tot 21.00 uur Happy Cocktail Hour!

Wat is sake?

Sake is een alcoholische drank uit Japan vervaardigd uit rijst. De naam is afkomstig van het Japanse woord ‘Seishu’, dat heldere alcohol betekent. Het alcoholpercentage van sake ligt gemiddeld rond de 16%.

Hoe wordt sake gemaakt?

De basis van sake is rijst. Rijstkorrels worden gepeld en afgeslepen. De omvang en wijze van dit polijsten bepaalt voor een groot gedeelte de kwaliteit van de sake; hoe beter de rijstkorrels gepolijst zijn, hoe beter de kwaliteit. Na het polijsten wordt de rijst gestoomd en gemengd met gist en koji. Koji is een soort schimmel dat het zetmeel in de rijst omzet in suikers en uiteindelijk alcohol. Het mengsel van rijst, gist en koji heeft een gistperiode van 18 tot 32 dagen. Vervolgens moet de sake rijpen, tussen de 6 en 24 maanden. Aan sommige sakes wordt vlak voor het rijpen extra alcohol toegevoegd.

Welke soorten sake zijn er?

Net als wijn, dat van druiven wordt gemaakt, is de variatie aan smaken en soorten sake enorm. Er is witte en rode sake, sake met en sake zonder bubbels. Bovendien worden sommige sakes warm geserveerd (vaak in een kommetje), andere koud in een wijnglas.

Ongeveer 25% van alle sake wordt beschouwd als kwaliteitssake, ook wel ‘Tokutei Meishoshu’ genaamd. Binnen de kwaliteitssake onderscheidt men sake met toegevoegde alcohol en sake zonder toegevoegde alcohol.

Voor sake met toegevoegde alcohol zijn de beste kwaliteiten (van boven naar beneden):

  • 1. Daiginjo
  • 2. Ginjo
  • 3. Tokubetsu Honjozo
  • 4. Honjozo

  • 1. Junmai Daiginjo
  • 2. Junmai Ginjo
  • 3. Tokubetsu Junmai
  • 4. Junmai

Hoe en wanneer drink je sake?

Over het algemeen wordt sake van goede kwaliteit vooral gekoeld en sake van mindere kwaliteit vooral verwarmd gedronken. Steeds vaker verschijnt sake op de wijnkaart, vooral in duurdere restaurants. Sake smaakt niet alleen heel goed bij sushi, maar ook bij bijvoorbeeld Franse kazen of pasta.
In wereldsteden als New York en Parijs bevinden zich tientallen sakebars, waardoor sake een hip imago heeft gekregen, vooral onder vrouwen. In de sakebars worden ook cocktails en mixdrankjes op basis van sake geserveerd.

Waar koop je sake

Behalve in de duurdere restaurants is sake inmiddels bij veel grote slijterijen en supermarkten te verkrijgen. En als sake als zomerdrankje echt aanslaat, ook op het terras!
Gerelateerde artikelen
Sake of seishu: deze rijstwijn wordt steeds populairderSake of seishu: deze rijstwijn wordt steeds populairderSake, ook wel seishu of rijstwijn genoemd verheugt zich in een stijgende populariteit. Niet alleen in combinatie met sus…
Hollywood beautygeheimenOntdek de beautygeheimen van Hollywood actrices als Demi Moore, Reese Witherspoon, Catherine Zeta-Jones, Jessica Alba, e…
Aantal calorieën in sushiAantal calorieën in sushiSushi wordt tegenwoordig veel gegeten. Men denkt dat het een gezond hapje is, maar het aantal calorieën in een stukje su…
Sushirijst kokenSushirijst kokenSushi is een veel gegeten gerecht uit Japan. Het bestaat uit een hapje rijst in verschillende vormen met daarbij overige…
Variaties op de Bloody MaryVariaties op de Bloody MaryDe Bloody Mary is een van de bekendste cocktails die er bestaat. Maar kent u ook de volgende variaties op dit drankje al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ngd3, Pixabay
  • Sake Informatiecentrum Editie NL, 29 maart 2010

Reageer op het artikel "Sake, de nieuwe zomerdrank"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 01-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!