InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Spaanse wijnen, geschiedenis algemeen

Spaanse wijnen, geschiedenis algemeen

Spaanse wijnen, geschiedenis algemeen In Zuid Spanje bevinden zich de oudste wijngaarden van Europa. Ruim 3000 jaar geleden stichtten de Feniciers of Kathagers de steden Cádiz en Málaga. Zij zijn toen begonnen met de eerste vorm van druiventeelt. De Romeinen hebben de taak overgenomen en de druiventeelt geïntensiveerd. Een kort overzicht van de geschiedenis van de Spaanse wijnen: de sherry, de rioja en de echte Spaanse champagne: de cava.

Invloed van de Moren

Tijdens de overheersing van de Moren in Zuid Spanje werden – wegens het alcoholverbod van de Mohammedanen – de druiven niet gebruikt om wijn van te maken, maar dronken ze het sap van de druiven ongegist en dikte men het sap in.

Zoete wijnsoorten

Uitgegaan wordt dat de grote populariteit van zoete wijnsoorten en de productiemethoden uit Zuid Spanje afstammen uit de tijd van de Moorse overheersing.

Engelse invloed

De Engelsen toonden grote belangstelling voor de Spaanse wijnen rond de 16de Eeuw. Zij stimuleerden de productiemethoden van het maken van zoete wijnen.

Zoete wijn: Málaga en de Tarragona wijn

Tegenwoordig worden deze twee zoete wijnen, de Málaga en de Tarragonawijn, gebruikt als een belangrijk ingrediënt voor het maken van dessert en het nagerecht. Een paar eeuwen geleden, toen de Engelsen hun werk gedaan hadden, waren de zoete wijnen Málaga en de Tarragona bijzonder populair. Tegenwoordig drinkt men liever Port (Portugal) en de Jerez (De Spaanse sherry) dan de zoete Malagawijn.

Zuidandalusische sherrygebied

De wijnboeren in Andalucía, Zuid Spanje, ontwikkelden in Zuid Andalusie een uitgekiend systeem (het solera systeem) om de kwaliteit van de wijn – de sherry – Jerez, te verbeteren. Ze deden dat op zo´n uitmuntend goede wijze, dat nu nog de Spaanse sherry toonaangevend is.

Echte Spaanse sherry: Jerez

De echte sherry wordt alleen gemaakt in het gebied rondom Jerez de la Frontera (zuid west Andalucía, tussen Sevilla en Cádiz) Beter bekend als de “Jerez” streek. Sherry heeft een hoger alcoholgehalte dan “gewone” wijn.

Sherry en de concurrentie

Spijtig genoeg hebben ze nagelaten om de naam “sherry” te beschermen voor buitenlandse concurrentie. Op de etiket is echter altijd de herkomstgarantie van de sherry te achterhalen.

Rioja wijnen

De rivier de Elbro heeft een zijrivier genaamd Oja. Officieel in het Spaans: Rio Oja. Samengevoegd hebben we een beroemde wijnstreek te pakken: Rioja. Op de vruchtbare heuvels rondom de rivier de Oja werd sinds de Romeinen wijn gemaakt. Na de 2de W.O. kwamen Rioja wijnen in hoog aanzien. Rioja is een van Spanjes meest bekende wijngebieden en wijnen.

Franse invloed op de Rioja wijnen

In de jaren ´70 van de 19de Eeuw verwoestte de druifluis vrijwel alle wijngaarden in de Bordeaux streek (Frankrijk). Veel Franse wijnboeren vertrokken daarop naar de Rioja wijnstreek. De Franse immigranten namen hun vakkennis en perstechniek mee, waardoor de Rioja tegenwoordig zich kan meten met de beste Franse wijn.

Typische smaak van een Rioja

Toch smaakt een Rioja heel anders dan een Bordeaux. De volle, warme smaak maakt van een Rioja een echte Spaanse wijn zonder zwaar te zijn.

Penedés

De grootste champagneproductie van Europa vind men in het wijngebied van Penedés. Het wijngebied ligt ten zuidwesten van de stad Barcelona en sinds de oudheid werd hier al wijn gemaakt.
Zeker de afgelopen 25 jaar met oa zijn rode en witte wijn heeft het een naam opgebouwd.

1ste Spaanse champagne

In de 19de Eeuw produceerde José Raventos van het familiebedrijf en wijnhuis Codorniu, de allereerste echte Spaanse champagne in 1872.

Codorniu

De grootste champagne productie van het wijngebied Penedés, wordt onder het familiebedrijf en wijnhuis Cordorniu verhandelt. Een bijzonder succesvol merk dat ook in het buitenland bekend is.

Cava, de Spaanse variant op de champagne

Cava is geen alternatief voor de champagne. Cava heeft een eigen unieke en authentieke karakter.
Gerelateerde artikelen
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Rioja, veelzijdige Spaanse wijnRioja, veelzijdige Spaanse wijnSpanje is een populair wijnland. Alleen Italië en Frankrijk produceren jaarlijks meer wijn. Van de Spaanse wijnen is Rio…
Wijnen kopen uit Spanje kan ook in NederlandWijnen kopen uit Spanje kan ook in NederlandSpaanse wijnen worden veel gedronken en niet alleen in Spanje maar ook in Nederland. Spanje levert wijnen van goede kwal…
Cava, een sprankelende wijn uit SpanjeCava, een sprankelende wijn uit SpanjeDeze Spaanse mousserende wijn wordt vooral geproduceerd in de Penedèsstreek, een wijngebied ten zuid-westen van Barcelon…
Prosecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijnProsecco, lekkere Italiaanse bubbeltjeswijnProsecco is een Italiaanse bubbeltjes wijn die zijn opmars in Nederland maakt. De Italiaanse Prosecco is een goedkoper a…
Bronnen en referenties
  • De Spaanse keuken - Ria van Eijndhoven
  • www.casacava.nl
  • www.vinos-de-espana.nl

Reageer op het artikel "Spaanse wijnen, geschiedenis algemeen"

Reactie

Lucas, 03-07-2009 11:46 #1
Mijn vraag is: Wat geeft het ijzeren netwerkje om een fles rioja te betekenen en wanneer komt dat er omheen? Heef dat met kwaliteit te maken of heeft het een andere betekenis?

m.vr. gr. Reactie infoteur, 03-08-2009
Beste Lucas,
Een hele goede vraag! Ik heb echter ondertussen nog geen goed antwoord gevonden. Zodra ik een juist antwoord heb gevonden, zal ik het hier onmiddelijk plaatsen!
Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 03-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!