InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Lokale bierbrouwers

Lokale bierbrouwers

Lokale bierbrouwers Er komen steeds meer lokale bieren bij. Er zijn steeds meer jongeren, met name mannen, die er voor kiezen om zelf hun bier te maken. Dit bier wordt vervolgens gretig aan de man gebracht via plaatselijke cafés. De verwachting is dat het aantal lokale bierbrouwerijen fors zal toenemen. Er zijn ook verschillende boeken gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe mensen zelf bier kunnen brouwen. Lokaal gebrouwen bier is sterk in opkomst. In Nederland zijn er steeds meer lokale brouwerijen. Volgens het Klein Brouwerij Collectief, afgekort als KBC, steeg het aantal kleine brouwers in een periode van tien jaar van 64 naar 220. Alleen al in 2013 kwamen er 70 nieuwe brouwerijen bij. Dit is vooral opvallend omdat de bierconsumptie al jarenlang terugloopt. In 2007 lag de gemiddelde consumptie per Nederlander nog rond 77,5 liter op jaarbasis. In 2013 was dat gedaald tot 69,6 liter. Die daling is grotendeels te wijten aan de gestegen accijnzen. Daardoor is de bierprijs de afgelopen jaren hard gestegen. Tegelijkertijd hadden mensen als gevolg van de crisis steeds minder te besteden.

Zelf brouwen van bier

Bovendien stelt het KBC dat mensen veel meer behoefte hebben aan smaak. Daardoor is de gewone pils minder populair. Verder zijn ze op een gegeven moment ook wel uitgekeken op de Belgische speciaalbieren als Leffe Blond en Grimbergen. Inderdaad is er een toenemende aandacht voor lokale initiatieven. De lokale horeca maakt graag gebruik van het nieuwe aanbod en heeft doorgaans wel een of meerdere lokale bieren op de tap. De grote brouwerijen hebben daar nog niet zon probleem mee, aangezien ze op dit moment 95 procent van de markt in handen hebben. De verwachting is wel dat de lokale biermerken in de toekomst serieusere concurrentie kunnen gaan bieden. Marktanalisten verwachten dat er wel ruimte is voor 700 tot 800 lokale merken. Elke gemeente zou dan zijn eigen brouwerij kunnen hebben. Medio 2014 zijn er alleen in Amsterdam al zeven lokale brouwers. Onder de consumenten is er volop belangstelling voor het nieuwe bier. Dat komt omdat het authentiek overkomt en er een verhaal bij vertelt kan worden. Sinds de Kredietcrsisi zijn veel mensen wel klaar met de grote instituten. Ook de grotere brouwerijketens hebben in hun winkel behoorlijk wat ruimte gereserveerd voor de lokale biermerken.

Trend overgewaaid uit Amerika

De nieuwe trend is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Daar hebben lokale brouwerijen in het Engels beter bekend als craft beer - intussen een groot deel van de markt in handen. In Nederlands zijn er vooral veel jonge mannen die zelf een brouwerij van de grond proberen te krijgen. Bekende merken zijn bijvoorbeeld Joppen (Haarlem), Kompaan (Den Haag), Bax Bier (Groningen) en Oersoep (Nijmegen). Kenmerkend voor de Nederlandse brouwers is dat ze veel experimenteren met gist en hop. Populair zijn bijvoorbeeld de fruitige IPA's (India Pale Ale), maar ook de zwaardere Russian Imperial Stouts en barrel aged-bieren, gerijpt op oude whisky-vaten.

Boeken over het zelf brouwen van bier

Er zijn verschillende boeken uitgegeven over het zelf brouwen van bier. Bekend titels zijn Zelf bier brouwen van Brian Kunath en Bier brouwen doe je zelf van Jean-François Simard. Deze boeken zijn nog volop te verkrijgen via de boekhandel of via een site als Bol.com. Een heuse klassieker is het Zelfbierbrouwboek van Jan van Schaik. Deze is lastiger te vinden. Als die al te vinden is zal die niet goedkoop zijn.
Gerelateerde artikelen
Vijf lekkere Belgische bierenVijf lekkere Belgische bierenIn 1986 al was er het 'Jaar van het Bier', maar de drank blijft ook in de 21ste eeuw heel populair. België heeft een tra…
Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1Niet Heineken en ook niet SABMiller domineren de markt als het komt op bier. Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Macblack, Pixabay
  • De bierdrinker wil eens iets anders, de Volkskrant, 16 juli 2014

Reageer op het artikel "Lokale bierbrouwers"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!