InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bierbrouw proces

Bierbrouw proces

Naast wijn is bier één van de oudste dranken ter wereld. Het is bekend dat al ongeveer 6000 jaar geleden bier werd gedronken. Al in de tijd van de Babylonische overheersing wordt bier gedronken. Later nemen de Egyptenaren de manier van brouwen over die het weer aan de Romeinen geven. Tot op de dag van vandaag is het gebruik van ingrediënten voor een groot deel geheim, maar de wijze van brouwen blijft hetzelfde.

Algemeen

De drank bier in het algemeen behoort tot de oudste dranken ter wereld. In de Middeleeuwen behoorde het brouwen van bier tot de taken van de huisvrouw. Geleidelijk aan ontstonden er eerst kleine brouwerijen die steeds groter werden. Wat ongeveer een eeuw eerder het gewone werk van een huisvrouw was, werd ineens het werk van de mannen.

Het bier wordt gebrouwen uit granen, veelal gerst. Er bestaan verschillende manieren om het bier te brouwen.

Bierbrouwen

Mout

Geselecteerde gerst wordt gewassen en geweekt. Daarna wordt het gerst in de mouterij (een vochtige en zuurstofrijke ruimte) tot ontkiemen gebracht. Gedurende dit proces ontstaan er enzymen in de gerst die heel belangrijk zullen zijn in het verdere proces. Een week na het ontkiemen, wordt door toediening van hete lucht van ongeveer 80 graden het ontkiemingproces een halt toegeroepen. Er worden kleurstoffen en smaakstoffen toegevoegd, dit proces vanaf het ontkiemen wordt eesten genoemd. Wanneer dit proces doorlopen is, draagt de ontkiemde gerst de naam mout.

Wort

Totdat de brouwer het mengsel nodig heeft, wordt de mout opgeslagen in grote opslagtanks, oftewel silo’s. Als het nodig is wordt het uit de tanks gehaald en geplet tot moutmeel. Dit moutmeel wordt overgedaan in een grote kuip. Dit meel wordt samen met bronwater tot een beslag geroerd. Dit is een heel nauwkeurig proces; dosering, tijd en temperatuur zijn hierbij erg belangrijk. Het beslag wordt beetje bij beetje verwarmd tot ongeveer 75 graden, door deze manier van verwarmen zet het zetmeel zich om in moutsuikers. Deze lossen weer op in het water, samen met de eiwitten. Als laatste wordt dit beslag gefilterd, wat over blijft is wort (een heldere vloeistof).

Gisting

De wort wordt gekookt, nadat er hop aan toegevoegd is. In de hop zitten bitterstoffen die de lichtbittere smaak en geur aan het bier geven. Door de hop blijft ook de houdbaarheid van het bier langer gewaarborgd. Na het koken blijft een gehopt moutextract, met hoog gehalte moutsuikers over, wat weer wordt afgekoeld tot 6 graden. De eiwitten die overblijven kunnen dan verwijderd worden.

Nu blijft een brouwsel over dat moet gisten, een hoge en een lage gisting. Het brouwsel wordt tussen de 10 – 14 dagen in een koele ruimte waar de moutsuiker zich omzet in alcohol en koolzuur. Bij een hoge gisting (zoals onder andere het Amber bier)vindt dit proces plaats onder hoge temperaturen.

Na dit proces heet het vocht voortaan jongbier.

Nagisting

Nu komt de laatste fase van het brouwproces, het nagisten. Het jongbier dient 6-8 weken te rusten, waarbij het nagist en rijpt, in de kelders. In deze kelders is de temperatuur iets onder 0. De laatste moutsuiker wordt omgezet in alcohol en koolzuur. Koolzuur is verantwoordelijk voor het ontstaan van de schuimkraag op het bier.

Nagisten is belangrijk voor de natuurlijke houdbaarheid en smaak van de bieren. Nu vindt nog één maal een filtering plaats en daarna kan het bier verpakt worden in fles, fust, blik en noem maar op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bierbrouw proces"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 21-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!