InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bier en andere drank kopen in Duitsland

Bier en andere drank kopen in Duitsland

In de afgelopen jaren zijn de accijnzen op bier en andere alcoholische drank in Nederland meermaals verhoogd. Daardoor zijn de verschillen met de prijzen in buurlanden verhoogd en loont het voor mensen die dicht aan de grens wonen of al eens in het buitenland komen steeds meer om aldaar drank te halen. In dit artikel een toelichting op de verschillen tussen drankhandel in Nederland en Duitsland en de tips, voordelen en nadelen.

De winkels

In Duitsland is de drankverkoop in de meeste gevallen iets anders dan we in Nederland gewend zijn. In supermarkten worden bijvoorbeeld vaak geen kratten bier verkocht. Het is in Duitsland daarentegen wel toegestaan voor supermarkten om sterke drank te verkopen, in Nederland wordt in supermarkten maar tot 14,9% verkocht.

Bier in grotere hoeveelheden (kratten) wordt in Duitsland voornamelijk verkocht in speciale drankhallen (een zogeheten getränkehalle), vergelijkbaar met slijterijen in Nederland. Zulke drankhallen hebben meesten een, voor Nederlandse, zeer divers aanbod aan bieren.

Assortiment en prijzen

Het Duitse aanbod aan drank is voor het grootste deel te vergelijken met het Nederlandse. Qua bier hebben de Duitse merken natuurlijk de overhand, deze worden in de drankhallen veelal verkocht in de 7 á 8 liter-kratten zoals wij ze kennen, alsook in halve liters (20 stuks per krat, dus 10L). Verder hebben veel Duitse biermerken ook de zogeheten 'Radler' variant van hun bier; een mengsel van bier met limonade. De bekendere merken premium pilsener worden verkocht voor prijzen van omgerekend circa 1,- per liter, wat omgerekend naar een Nederlands standaard krat zo'n 7,20 is.

Vooral in de Nederlandse grensstreken worden ook Nederlandse biermerken verkocht, hierop is het prijsvoordeel over het algemeen kleiner tussen het halen in Nederland of Duitsland. Het assortiment aan overige dranken is in veel grensstreken nagenoeg gelijk met de Nederlandse slijterijen. Ook echte typische Nederlandse dranken zoals bijvoorbeeld Jenever, Citroenbrandewijn en Dropshot worden in veel grensplaatsen in Duitsland verkocht, dit ook vanwege de vaak vele Nederlanders die er hun drank halen. Ook voor de sterkere dranken is het prijsverschil vaak aanzienlijk tussen Duitsland en Nederland, tot enkele tientallen procenten.

Bij het kopen van drank in het buitenland is het uiteraard goed de taal te beheersen, al is voor het kopen van drank zeker geen hogeschool-Duits nodig. Bij winkels waar veel Nederlanders komen is het tevens vaak het geval dat het personeel nog wel een woordje Nederlands spreekt of in elk geval verstaat.

Pinnen

Het pinnen in Duitsland gaat op een ander manier dan Nederland. Zo zal een kassière je vaak vragen om je pinpas als je wil pinnen. Het personeel zal de pas voor jou door de automaat halen waarna je de pincode in kunt toetsen, dit is in Duitsland een normale gang van zaken. Ook is het in Duitsland vak het geval dat een pinpas voor ons idee 'op kop' in een pinautomaat gestopt moet worden, dus met de magneetstrip naar boven.

Waar rekening mee te houden

Belangrijke punten om rekening mee te houden bij het kopen van drank in Duitsland:
  • Bedenk dat ook in Duitsland statiegeld op flessen en kratten zit, voor merken die in Nederland niet te koop zijn moeten deze dus ook in Duitsland weer ingeleverd worden.
  • In grote Duitse steden is een milieusticker nodig om de stad in te mogen, meer info hierover bij de ANWB.
  • In de winter zijn winterbanden verplicht. Het niet hebben hiervan wordt niet beboet, maar bij een ongeval vanwege winters weer is iemand zonder winterbanden niet verzekerd.
Gerelateerde artikelen
Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?Wie een slijterij binnenstapt ziet daar een groot arsenaal aan diverse dranken, van dranken die slechts enkele procenten…
Brand en zijn zeven bierenBrand en zijn zeven bierenBierbrouwerij Brand, gevestigd te Wijlre. Iedereen kent het merk wel dat afkomstig is uit een klein dorpje in het mooie…
Een goed getapt biertjeEen goed getapt biertjeHoe tap je nou het perfecte biertje? Vele mensen zullen het anders vertellen. Een goed biertje tappen vergt wel enige er…
Bier en zijn geschiedenisBier en zijn geschiedenisHet lijkt heel aannemelijk dat bier spontaan is uitgevonden. Dit kan gebeurd zijn doordat broodafval met veel vocht in a…
Een introductie tot Duits BierIn heel Duitsland is bier een populaire drank, en onderdeel van de Duitse cultuur. In Duitsland zijn meer dan 1000 versc…

Reageer op het artikel "Bier en andere drank kopen in Duitsland"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 23-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!