Steamplicity in de cateringsector
Vroeger had de cateringsector geen al te positief imago maar dat is veranderd in de loop der jaren doordat ze nu sneller inspelen op trends en hypes. Een voorbeeld van zo'n trend is Steamplicity, een bereidingswijze die overgewaaid is uit Zwitserland. Deze techniek is gebaseerd op comfort food, vooraf bereide maaltijden waarbij de consument een minimale inspanning moet leveren en geen tijd meer verlies met het kook- en eetgebeuren.
Algemeen
De essentie van Steamplicity is op korte termijn verschillende componenten te kunnen stoomgaren met behulp van een stoomklep op de verpakking, net voor het moment van consumptie. De maaltijden worden vooraf in bulk of op individuele borden verpakt in een centrale productie eenheid. Vandaar vertrekken ze naar lokale keukens. Vlak voor gebruik worden de maaltijden ter plaatse in een microgolfoven gestoomd. De houdbaarheid is het moment van productie + 5 dagen.
Een voordeel is dat men een aparte range aan gerechten kan aanbieden voor patiënten met specifieke strikte diëten en patiënten die bijvoorbeeld koosjer of halal eten.
Sterke punten
- Lange houdbaarheid van minimum 120 h na productie
- Constante kwaliteit en vaste food-cost per gerecht
- Service naar consument
- Verbeterde voedingskwaliteit door ¯ verlies van voedingswaarden (2 tot 4 %)
- Flexibiliteit inzake maaltijduren
- Lage investeringskosten en energiekosten (transport via vooraf gekoelde, gesloten maaltijdwagens)
- Voor de bereiding: 5 microgolfovens 1100 W per afdeling van + 50 patiënten
- Flexibele personeelsbezetting met afzwakking piekmoment = minder stress
- Juiste en constante gaarheid gerechten
- Goede bordpresentatie mogelijk, culinair verfijnde gerechten
- Aantal handelingen is door assemblage zeer laag
- Traceerbaarheid door etiket
- Kleinere ruimte voor cateringactiviteiten
- Lage kosten in materiaal en onderhoud van apparatuur
Waarom steamplicity?
Dit is een antwoord op de vraag van de klant. De klanten willen voedsel kunnen aanbieden maar geen grote investeringen doen inzake keukentoestellen en dergelijke.
Ook heeft men minder personeel nodig dus de personeelskosten ligt veel lager.
Dat men minder personeel nodig heeft is buiten de personeelskosten, nog goed voor een andere reden want men merkt dat er 10% minder inschrijvingen in hotelscholen zijn en dat 40% niet verder gaat in de branche.
Om de trends te kunnen herkennen, moet men de huidige samenleving goed kennen.
Een paar conclusies omtrent dit onderwerp zijn:
- snellere communicatie en media
- mensen vergaren meer kennis en moeten dus beter geïnformeerd worden
- individualisering
- veranderingen in het eetpatroon
- milieubewust
- globalisering
- reizen
- hogere inkomens
- tweeverdieners
- vergrijzing
Ook het consumentengedrag speelt een belangrijke rol. Enkele vaststellingen hier zijn:
- out of home
- take away
- home delivery
- meer besteden
- ongeduldig
- meer variatie
- gezonde voeding
- functional Foods
Voeding is nog steeds de corebusiness bij cateringsbedrijven maar het wordt steeds meer en meer van ondergeschikt belang. Vandaag de dag wordt het accent gelegd op entertainment. Een voorbeeld daarvan is showcooking.
De trends in de foodservice zijn:
- Gezondheid en wellness is hype en trend nummer 1
- Snacking en eten op onregelmatige tijdstippen
- Vendingsystemen en eten op elk tijdstip
- Wereldkeuken en nieuwe smaken
- Take out maaltijden en broodjes
- Fingerfood en tapas
- Themarestaurants
- Show- cooking en wok
- Groenten, fruit - en vruchtensappen
- MVO: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen