InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consument

Hygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consument

Hygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consument Als consument ga je er vanuit dat op het moment dat je een voedingsmiddel in de winkel koopt dat het voldoet aan de hygiëne-eisen. Hiervoor zijn regels en wetten opgesteld waaraan de producenten moeten voldoen. Vanaf het moment dat je voedsel hebt gekocht ben je zelf verantwoordelijk voor het juist bewaren of bereiden van voedsel. De temperatuur in de koelkast moet goed zijn en laat voedsel niet te lang staan in een kamertemperatuur.

Van producent naar consument

Vanaf de producent tot aan de consument moet iedereen de verantwoording voor zijn eigen stukje uit de keten nemen. Een voorbeeld van zo'n keten is: landbouw, voedingsindustrie, distributeurs/detailhandel en consument. Als consument moet je ervoor zorgen dat je het voedsel op de juiste manier bewaart of bereidt.

Besmetting voedsel

Voedsel kan op vele manieren van onzorgvuldigheid bederven. Er zijn een aantal gevaren die het voedsel kunnen aantasten zoals micro-organimen (bacteriën, schimmels enz.), additieven (toevoegingen) en contaminanten (vreemde bestanddelen). Bij een kamertemperatuur (tussen de 15 en 40 graden) zullen de meeste ziekteverwekkende bacteriën zich het snelst vermenigvuldigen.

Zorgvuldig omgaan met voedsel

Om zo goed mogelijk met voedsel om te gaan moet je het goed bereiden en bewaren. Hieronder worden wat punten genoemd wat je als consument zelf kunt doen voor het behoud van de goede kwaliteit van het voedsel.

  • koelkasttemperatuur moet tussen de 4 en 7 graden zijn
  • Laat de achterwand van de koelkast vrij
  • Diepvriestemperatuur mag niet onder de 18 graden zijn
  • Snijplanken mogen niet niet van hout zijn
  • Producten zoals rijst, meel en noten in gesloten voorraaddozen bewaren
  • Wassen voordat je voedsel aanraakt van handen én polsen
  • Gevogelte in winkel wordt aangeboden op ten hoogste 4 graden
  • Verse vis wordt aangeboden op ijsschilfers

Bron: Ananya440, PixabayBron: Ananya440, Pixabay
Laat voeding dat bederfelijk is niet langer dan 2 uur in een temperatuur tussen de 4 en 65 graden blijven. Het is verstandig om vlees(waren), vis en gevolgelte op de koudste plek in de koelkast te bewaren. Als je een gerecht hebt bereid dat je wilt bewaren moet je dit binnen 2 uur van 65 naar 10 graden worden afgekoeld en in de koelkast bewaard worden in een gesloten bakje. Het is onverstandig om afhaalmaaltijden te bewaren omdat je niet weet hoe lang dit nog bewaard kan worden.

Bewaren in de vriezer

Plaats nooit teveel tegelijk in de vriezer om in te vriezen. Laat een product eerst afkoelen voordat je het in de vriezer plaatst. Ga er vanuit dat bereide gerechten niet langer dan een maand in de diepvriezer bewaard kunnen worden. Als je diepgevroren vlees, vis of gevogelte wilt ontdooien, is het beter om dit 24 uur van tevoren in de koelkast te leggen of kort voor gebruik te ontdooien in de magnetron. Groenten kunnen bevroren in een pan gedaan worden bij bereiding van een product omdat dit snel ontdooit. Het is niet verstandig om ingevroren voeding op kamertemperatuur te ontdooien.

Magnetronbereiding

Vlees in de magnetron kan het beste eerst voorgekookt of voorgebakken worden. Binnen 1 uur moet het gerecht de temperatuur van 7 naar minstens 65 graden krijgen.

Overige informatie

Let er ook op dat je keuken schoon is. Handgrepen moeten regelmatig schoongemaakt worden en de koelkast en vriezer moeten ook schoon zijn. Let er ook op dat handdoeken, theedoeken en vaatdoekjes tijdig vervangen worden. Soms moet dit dagelijks gebeuren. Let erop dat de voorraadkasten ook regelmatig opgeruimd en schoongemaakt worden.
Gerelateerde artikelen
Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen?Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen?Een ijskast of koelkast, wie heeft er nu niet zo'n koelapparaat in huis staan? Koelkasten zijn er in allerlei soorten en…
Een voedselvergiftiging voorkomenJe dient niet op restaurant te gaan om een voedselvergiftiging op te kunnen lopen. Het risico is zelfs groter in de keuk…
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Voedsel bewaren op de juiste manierVoedsel bewaren op de juiste manierWij vinden de kwaliteit van het voedsel dat we aanschaffen belangrijk. En dat moet ook, want wanneer voeding eenmaal aan…
Flesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingFlesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingHet kan gebeuren dat u geen borstvoeding kunt geven, of u kiest ervoor om flesvoeding te geven. Flesvoeding of kunstmati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robfoto, Pixabay
  • Cursus materiaal Voedingsdeskundige (CIVAS Opleidingen)
  • Afbeelding bron 1: Ananya440, Pixabay

Reageer op het artikel "Hygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consument"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!