InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Eten bereiden in de slowcooker

Eten bereiden in de slowcooker

Na jaren van snel en gehaast koken raakt het maken van slow food steeds meer in. Slow food is eten wat lang moet koken, zoals bijvoorbeeld stoofpotjes. De slowcooker is speciaal ontwikkeld om deze manier van bereiding gemakkelijk te maken.

Slow food

Slow food is een wijze van koken die in Amerika en Engeland al sinds lange tijd heel populair is. Gerechten zoals stoofschotels, soepen en bonenschotels worden volgens deze methode klaargemaakt. Het voedsel gaart heel langzaam op een relatief lage temperatuur.

Voedsel bereiden met de slowcooker

Slow food kun je bereiden in een gewone braadpan, op deze manier werd vroeger gekookt om het eten gaar en mals te krijgen. Bijvoorbeeld schotels met rundvlees of schapenvlees, stonden uren te sudderen op het vuur. In onze huidige samenleving hebben we niet veel tijd om aan het koken van eten te besteden. De meeste mensen denken dan ook dat het koken van slow food niets voor hen is.

Er is echter een ideaal apparaat ontwikkeld, waarmee je toch je slow food kunt koken zonder dat je thuis hoeft te blijven: de slowcooker. Voordat je in de ochtend naar je werk vertrekt doe je de ingrediënten voor bijvoorbeeld een stoofschotel of een soep in de slow cooker. Wanneer je in de avond na je werk weer binnenstapt, komen de heerlijkste geuren je tegemoet. Je hoeft niet meer snel na het werk de winkel in voor een kant en klaar maaltijd, wanneer je thuis komt is het eten klaar.

Wat is een slowcooker precies?

Een slowcooker is een soort pan (het Engelse woord is crockpot). Deze slowcooker werkt op elektriciteit. De pan bestaat uit twee delen. De binnenschaal, deze is gemaakt van aardewerk, en een buitenpan van metaal. Verder heeft de slowcooker een verwarmingselement en een thermostaat om de temperatuur mee te regelen. De temperatuur kan ingeschakeld worden op low (rond de 80 graden) en op high (rond de 90 graden). Doordat de pan niet warmer kan worden dan deze 90 graden, kan het eten niet aanbranden. Het eten wordt langzaam gaargestoofd, dit heeft als resultaat dat vlees supermals wordt en de smaken kans krijgen om volledig tot hun recht te komen. De slowcooker kun je gewoon aan laten staan wanneer je van huis gaat, het eten brandt niet aan er is geen gevaar dat er brand komt (uitgezonderd de mogelijkheid op kortsluiting, maar dit risico heb je met ieder apparaat wat stroom verbruikt tijdens je afwezigheid).

Wat kost een slowcooker?

Een slowcooker kost zo tussen de 50,-- en 100,--, afhankelijk van de grootte van het apparaat en het merk. Er zijn ook wel slowcookers verkrijgbaar die nog duurder zijn. De slowcooker is verkrijgbaar bij speciale kookwinkels en via internet. Het loont om te kijken naar de prijzen in Engeland, als je via internet bestelt kun je daar vaker goedkoper uit zijn.

Wat kun je bereiden in een slowcooker?

In een slowcooker kun je alle soorten stoofpotten en soepen bereiden, daarnaast wordt de slowcooker ook wel gebruikt voor pastei, stoofpeertjes, cheesecake en brownies. Op de website Smulweb.nl zijn steeds meer recepten voor de slowcooker te vinden. Daarnaast is er een aantal kookboeken in Nederland verkrijgbaar, waarin speciale slow food recepten te vinden zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eten bereiden in de slowcooker"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 04-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!