InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Eten mislukt en dan?

Eten mislukt en dan?

Eten mislukt en dan? Het eten is mislukt. Aangebrand, te zout of iets anders. Wat doe je bij mislukt eten? Ren je naar de pizzeria? Of kun je ook nog ingrijpen? Voor heel veel dingen die in de keuken niet goed gaan zijn eenvoudige middeltjes. Verbrand blijft overigens wel verbrand en daar is weinig tot niets aan te doen, maar ranzige boter, te zoute sauzen of verlepte sla, kunnen nog gered worden. Ook wijn met een beetje kurk vraagt om een oplossing. De redding bij mislukt eten.

Ranzige boter

Boter te lang laten liggen? Smaakt hij ranzig en toch heeft u hem nodig voor de bereiding van een bepaald gerecht? Er is een oplossing voor. Schil een wortel en zet hem rechtop in de boter. Zet de boter met de wortel erin op een koele plaats en laat het 4 uur staan. Echt verse boter wordt het niet meer, maar u kunt hem wel weer gebruiken.

Zelf boter maken van crème fraiche

Spreekt het opleuken van ranzige boter niet zo tot de verbeelding. Maak dan zelf boter van crème fraiche als u die wel in huis heeft. Mix de crème fraiche met een paar ijsblokjes, een paar druppel olie en wat grof zout (om gezouten boter te krijgen). Doe dit ongeveer 5 minuten. Giet dan af en bewaar dit mengsel koel. Het is witte boter, dus niet de gele die we kennen uit pakjes, maar hij smaakt uitermate goed.

Te zoute saus of soep

Mooie gerechten bereid, maar is de saus bremzout? Of een heerlijke soep met allerlei verse ingrediënten, maar ook veel te veel zout in gedaan? Daar is een oplossing voor. Warm het gerecht op en voeg er een in twee delen gesneden aardappel aan doe. Het teveel aan zout gaat in de aardappel zitten en u kunt uw gerecht daarna met een gerust hart opdienen.

Mayonaise geschift

Eigengemaakte mayonaise is het lekkerste wat er bestaat en niet te vergelijken met die uit een pot of fles. Maar het komt allemaal wel heel erg precies en soms mislukt dat. En als dan net alle ingrediënten op zijn om nieuwe te maken, of u vindt het zonder om dit mengsel weg te gooien is goede raad duur. Doe het volgende: Doe in een kom 2 eetlepels azijn. Maak de azijn lauw in bijvoorbeeld de magnetron of au bain marie. Doe er dan de mislukte mayonaise bij en klop direct ferm. Er ontstaat dan weer een goede en mooie mayonaise.

Oude sla

Sla gekocht en hij was al ouder dan u dacht? En toch een salade op het menu? Het kan weer goedkomen, tenzij ze natuurlijk al bruin zijn. Doop de blaadjes eerst in warm water en leg ze daarna in erg koud water. De sla wordt weer knapperig en ziet er direct ook beter uit.

Biefstuk overbakken?

Een biefstuk die te lang in de pan heeft gelegen is droog. Erg droog. En dat vinden mensen vaak niet erg lekker. Maar het is ook zonde om hem weg te gooien. Snijdt het vlees in kleine plakjes en maak een goede peperroomsaus. Giet dit over de biefstukstukjes en u heeft een gerecht dat in ieder geval veel lekkerder is dan een biefstuk die snijdt als een stuk leer.

Kurksmaak bij wijn

Een echte erge kurkwijn betekent de wijn weggooien, want dan is hij niet meer goed. Is de wijn echter een beetje kurkig, dan is er nog wel iets aan te doen. Doe in een wijnkaraf azijn en schudt dit heel goed door de fles zodat het overal zit. Giet de karaf dan leeg en giet de wijn erin over (dus zonder de azijndruppels te verwijderen). Laat de wijn 3 uur staan. Als de kurksmaak niet te overheersend was, is de wijn nu goed te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eten mislukt en dan?"

Reactie

Lidy, 29-12-2009 14:20 #1
Er zit teveel azijn in de hachee. Wat kan ik nog doen?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!