InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Pannen: kenmerken en gebruik van verschillende pannensoorten

Pannen: kenmerken en gebruik van verschillende pannensoorten

Pannen: kenmerken en gebruik van verschillende pannensoorten Er bestaan allerlei soorten pannen. Deze pannen zijn voor een specifiek doeleinde ontworpen. Kookpannen zijn bijvoorbeeld gemaakt om water snel aan de kook te brengen. Dit kan door middel van een deksel bewerkstelligd worden. Steelpannen zijn slechts geschikt voor het bereiden van kleine gerechten of sauzen. Dit komt omdat deze pannen kleiner zijn dan overige pannensoorten. Een wokpan is daarentegen zeer groot van formaat. Hierdoor heeft men zelfs de mogelijkheid om een geheel gerecht met slechts één wokpan klaar te maken.

Pannensoorten

Een koekenpan van gietijzer / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een koekenpan van gietijzer / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Koekenpan

Koekenpannen zijn meestal groter dan kookpannen en steelpannen. Ze zijn diep zodat er voldoende ruimte voor voedsel is. Deze pannen zijn geschikt voor het bereiden van een hoop verschillende gerechten, zoals bijvoorbeeld vleesgerechten of allerlei groentes. Het is mogelijk om vlees een stevig laagje te geven door een laag olie of boter in de pan te doen. Hierdoor blijft de binnenkant van het vlees mals.

Anti-aanbaklaag

Een koekenpan heeft vaak een anti-aanbaklaag. Dit zorgt ervoor dat het voedsel niet aanbakt tijdens het bakken. Hierbij kan er gekozen worden tussen onder andere een gietijzeren, teflon of keramische (in het Engels 'ceramic') anti-aanbaklaag. Een keramische anti-aanbaklaag is minder sterk dan de meeste anti-aanbaklagen. Het is echter goedkoop en eenvoudig schoon te maken. Het gebruik van lauw water en een (vaat)doekje is goed genoeg om de laag schoon te krijgen. Het is aanbevolen om tijdens het aanschaffen van het product de dikte van de anti-aanbaklaag te bestuderen omdat dit bepalend is voor de levensduur van de anti-aanbaklaag.

Een kookpan / Bron: Music4life, PixabayEen kookpan / Bron: Music4life, Pixabay

Kookpan

Kookpannen hebben meestal een deksel met een klein gat. Dit gat bevindt zich aan de rand van het deksel en zorgt ervoor dat de druk op het deksel kan worden afgevoerd. Het kookgerei wordt namelijk gebruikt om water zodanig te verwarmen dat het begint te koken. Meestal begint het deksel een piepend geluid te maken wanneer er een hoge druk op komt te staan. Het is aanbevolen om vervolgens de deksel te verwijderen zodat het niet overstroomt. Kookpannen zijn vooral geschikt voor het koken van onder andere pasta en allerlei groentes.

Steelpan / Bron: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Steelpan / Bron: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Steelpan

Een steelpan wordt vaak gebruikt voor sauzen en kleine gerechten. Een steelpan heeft namelijk weinig inhoud en heeft een steel zodat de pan eenvoudig gekanteld kan worden. Het kantelen is nodig zodat de inhoud eenvoudig op een gerecht gegoten kan worden. Steelpannen kunnen met of zonder deksel geleverd worden. Men gebruikt in de meeste gevallen een zacht vuurtje om de saus of het gerecht op te warmen. Als er een deksel meegeleverd wordt kan deze gebruikt worden om spetters te voorkomen. Bij een dicht deksel is het van belang om deze af en toe te verwijderen om te kijken of de saus niet aanbrandt.

Een wokpan / Bron: Puggles, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Een wokpan / Bron: Puggles, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Wokpan

Hiermee worden er meestal Aziatische gerechten meegemaakt. Deze gerechten hebben weinig olie maar een groot oppervlakte nodig. Wokpannen hebben hiervoor een groot formaat en twee grote handvatten. Het keukengerei heeft een diepe en bolle vorm zodat hier voldoende voedsel in gebakken kan worden. De gerechten kunnen door middel van een kleine laag olie bereid worden. De gerechten die hiermee gemaakt worden zijn meestal vrij snel klaar.

Een stoof- / braadpan / Bron: T Houdijk , Wikimedia Commons (Publiek domein)Een stoof- / braadpan / Bron: T Houdijk , Wikimedia Commons (Publiek domein)

Stoof- / braadpan

Braadpannen zijn meestal zwaar omdat zij vaak van gietijzer zijn gemaakt. Soms worden braadpannen ook wel stoofpannen genoemd. Het zijn namelijk synoniemen van elkaar. De pannen bevatten altijd een deksel zodat het voedsel een hoge temperatuur kan bereiken en tegelijk lang warm blijft. Braadpannen hebben meestal een klein tot middelgroot formaat. Het kookgerei is uitermate geschikt voor het bereiden van diverse vleessoorten.

Een vispan heeft de ideale vorm om vis te bakken / Bron: Erik Streb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een vispan heeft de ideale vorm om vis te bakken / Bron: Erik Streb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vispan

Deze vispan is een pan met een ovale vorm in de breedte. Dit zorgt ervoor dat er één of meerdere vissen op een praktische manier in de pan gelegd kunnen worden. De ovale vorm zorgt er tevens voor dat er mogelijk nog ruimte voor andere pannen op het kooktoestel overblijft.

Een au-bain-mariepan bestaat uit twee onderdelen. / Bron: Grongar, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Een au-bain-mariepan bestaat uit twee onderdelen. / Bron: Grongar, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Au-bain-mariepan

De au-bain-mariepan is een unieke pannensoort met een dubbele wand. In het onderste deel bevindt zich water, terwijl in het bovenste gedeelte ruimte is voor het gerecht. Het gerecht wordt op deze manier door middel van stoom opgewarmd. Deze pan wordt wordt onder andere gebruikt voor de bereiding van sabayon en het smelten van chocolade. Hiernaast kan deze pan gebruikt worden voor het opwarmen van sauzen. Het kookgerei is gemiddeld iets kleiner dan de meeste andere pannensoorten.
© 2017 - 2018 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koekenpannen: Wat voor varianten bestaan er?Koekenpannen: Wat voor varianten bestaan er?Koekenpannen zijn in allerlei varianten verkrijgbaar. Het is als consument belangrijk om naar de veiligheid en naar de k…
Pannenset kiezen let op functie en warmtebronPannenset kiezen let op functie en warmtebronMet het huidige aanbod van verschillende pannen door allerlei firma’s is het kiezen van een set pannen geen kwestie van…
Twee snel-klaar pasta gerechten!Twee snel-klaar pasta gerechten!Zoek je een heerlijk spaghetti gerecht, dat snel te bereiden is? Probeer dit gerecht dan eens uit. Je hoeft er geen topk…
Verschillende anti-aanbaklagenAls je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel doo…
Zeemans Maaltijden (Vis- en Vleesgerecht)Zeemans Maaltijden (Vis- en Vleesgerecht)Hieronder vindt u twee heerlijke zeemans maaltijden bereidt in de wok. U kunt de wokgerechten eten met een portie opgeba…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yourbestdigs, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.knivesandtools.com/nl/ct/typen-pannen-op-een-rij-gezet.htm
  • https://www.meesterslijpers.nl/koekenpannen-informatie
  • http://kookidee.nl/keukenspullen/keukengerei/pannen/vijf-mooie-stoof-en-braadpannen/
  • https://www.makro.be/inspirations/2015/11/13/potten-pannen
  • Afbeelding bron 1: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Music4life, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Puggles, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 5: T Houdijk , Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 6: Erik Streb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 7: Grongar, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Pannen: kenmerken en gebruik van verschillende pannensoorten"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 23-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!