InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Frituurpannen: Hoe werkt een frituurpan?

Frituurpannen: Hoe werkt een frituurpan?

Frituurpannen: Hoe werkt een frituurpan? Frituurpannen zijn zeer handig om voedsel mee te bereiden. Deze apparaten kunnen een zeer hoge temperatuur bereiken zodat het voedsel krokant kan worden. Met behulp van olie of vet kun je bepaalde soorten voedsel in een snel tempo frituren, hierbij kan men onder andere denken aan friet, frikandellen en kroketten. Het is aanbevolen om voorzichtig te zijn met het wassen van de verschillende onderdelen. Meestal kan men in de handleiding teruglezen welke onderdelen eventueel in de vaatwasser terecht kunnen.

Frituurpannen

Temperatuur

Een frituurapparaat heeft het vermogen om zeer warm te worden. Dit is nodig om het voedsel te kunnen frituren. De meeste apparaten kunnen een temperatuur van 180 tot zo'n 190 graden bereiken.

Een frituurpan met verwarmingselement / Bron: Snacknieuws, Flickr (CC BY-2.0)Een frituurpan met verwarmingselement / Bron: Snacknieuws, Flickr (CC BY-2.0)

Soorten frituurpannen

Er bestaan allerlei soorten frituurpannen. De bekendste apparaten zijn rechthoekig van vorm. Hiernaast bestaan er ronde frituurpannen die gemaakt zijn om op een kooktoestel geplaatst te worden. Deze kunnen handig zijn wanneer men alleen een gastoestel tot zijn of haar beschikking heeft. De rechthoekige frituurapparaten waarbij een stekker benodigd is kunnen het heetst worden.

Veiligheid

Het is belangrijk dat een frituurpan op een vlakke ondergrond ligt. Hiernaast moet de keukenapparatuur verwijderd zijn van gaspitten en andere kooktoestellen die zich in de keuken bevinden. Hiermee voorkom je beschadiging van het apparaat.

Water kan gevaarlijk zijn

Het is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat de frituurpan droog is voordat men overgaat tot het bereiden van voedsel. Olie of frituurvet kan namelijk zeer goed reageren met water. Hierdoor kunnen er spetters of zelfs vuur ontstaan.

Vuur

De dampen die bij de olie vandaan komen kunnen vlam vatten. Dit kan alleen gebeuren wanneer men door middel van een gaspit frituurolie probeert op te warmen. Hoe groter het oppervlak van de olie, hoe groter de vlam kan zijn. Het is sterk afgeraden om hier water bij te doen omdat het de situatie kan verergeren. De beste oplossing is om het gas direct uit te zetten en het vuur te doven door een deksel te gebruiken.

De bereiding van voedsel

Zorg ervoor dat het apparaat eerst uit staat. Hiermee voorkom je dat er olie of vet toegevoegd wordt terwijl het verwarmingselement perongeluk aan staat. De meeste pannen hebben een min- en max-aanduiding. Dit zijn twee lijnen die weergeven hoeveel olie of vet er in de pan kan. Het is belangrijk om binnen deze lijnen te blijven zodat je veilig je voedsel kunt bereiden. Afhankelijk van de hoeveelheid olie of vet en kwaliteit van het apparaat is het mogelijk dat de aangegeven temperatuur niet behaald kan worden. Het is hierdoor aanbevolen om de temperatuur iets hoger in te stellen. Wanneer men regelmatig dezelfde soort voedsel bereid is het mogelijk om dezelfde olie te gebruiken. Dit is vooral bij friet het geval omdat het minder snel een smaak afgeeft aan andere etenswaren die bereid worden. Bij overmatig gebruik kan echter de kwaliteit en smaak achteruitgaan. Men kan gebruikmaken van frituurgerei om het kookproces te vereenvoudigen.

Frituurgerei

Frituurgerei is ontworpen om frituurolie door te laten. Hierdoor bestaat het keukengerei meestal uit een hoop gaten. Hiernaast bestaat een groot gedeelte van deze hulpmiddelen uit metaal zodat het eenvoudig schoon te maken is. Wanneer er te veel gebruikgemaakt zou worden van plastic zou het tevens kunnen smelten.

Hoe maak ik het apparaat schoon?

Niet alle onderdelen mogen in de vaatwasser gereinigd worden. Het gedeelte dat gekoppeld is aan het elektrisch gedeelte van het apparaat is het gevoeligst en mag absoluut niet in de vaatwasser gestopt worden omdat het apparaat hierdoor beschadigd raakt. De verwijderbare pan en het mandje kunnen soms in de vaatwasser gedaan worden. Het is aanbevolen om de meegeleverde gebruikershandleiding te lezen om hier zeker van te zijn. Het veiligst is om de verwijderbare frituurpan en het mandje met de hand te wassen. Het is belangrijk om na afloop zeker te zijn dat de verschillende onderdelen geheel droog zijn zodat het apparaat weer veilig gebruikt kan worden.
© 2017 Island, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?De Phillips Airfryer, het apparaat wordt ook wel 'Mulitcooker' of 'hete lucht friteuse genoemd. De Airfryer gebruikt een…
Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Een friteuse is het uitgelezen product om lekkere frites en lekkere hapjes mee te bereiden. Na een lekkere maaltijd of e…
Frituren en een schone panFrituren en een schone panBijna iedereen heeft een frituurpan in huis, frituren is heel gemakkelijk maar het schoonmaken van de pan is meestal een…
Een friteuse ofwel frituurpan kopenEen friteuse ofwel frituurpan kopenEen friteuse is een apparaat waarmee je thuis gemakkelijk en snel lekkere snacks of frites kunt bereiden. Gefrituurde sn…
Leuke en eenvoudige recepten voor kinderenLeuke en eenvoudige recepten voor kinderenEr is niets zo leuk als samen met je kind(eren) eten bereiden. Maar wat is leuk, lekker en ook nog eens eenvoudig om te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dr Juzam, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.smulweb.nl/blog/arankaalbertine/7455/kooktechnieken
  • http://wibnet.nl/natuurkunde/waarom-mag-je-geen-water-op-brandende-frituurolie-gooien
  • http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/vraag/16276/temperatuur-frituren
  • Afbeelding bron 1: Snacknieuws, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Frituurpannen: Hoe werkt een frituurpan?"

Infoteur: Island
Gepubliceerd: 25-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!