InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor Sekerpare, een lekker Turks toetje

Recept voor Sekerpare, een lekker Turks toetje

Een makkelijk te bereiden authentiek Turks gerecht. Goed als dessert, bij een High Tea of gewoon bij een kopje koffie.

Ingrediënten voor de Sekerpare-koekjes:

  • 1 pakje boter (250 gram) op kamertemperatuur
  • 4 glazen bloem
  • 1 glas poedersuiker
  • 4 eetlepels fijne griesmeel
  • 2 eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 zakje bakpoeder

Ingrediënten voor de Sekerpare-siroop:
  • 4 glazen water
  • 3 glazen kristalsuiker
  • citroensap van een halve citroen

Evt. ter garnering:
  • Amandelen, Pistache of Hazelnoot.

Bereiding:

De boter op kamertemperatuur in een grote kom doen. Mix het met de mixer totdat het een smeuige massa is. Doe de griesmeel, de poedersuiker, de vanillesuiker, de eieren en bakpoeder erbij. Mix dit eerst goed door elkaar. Zeef vervolgens beetje bij beetje de bloem boven het geheel en maak hier een zacht en soepel deeg van. Laat dit even 10 minuten rusten.

Verwarm in de tussentijd de oven voor op 180 en begin met de siroop.
Siroop: Neem een steelpan en doe hierin het water, de suiker en breng dit rustig aan de kook. Nadat het begint te koken doe de citroensap erbij en laat het daarna nog 5 minuten op laag vuur doorkoken. Haal het daarna van het vuur en laat het afkoelen.

Neem het deeg en rol tussen je handpalm bolletjes ter grootte van een walnoot. Smeer een ovenschaal of bakplaat in met boter en leg hier de bolletjes op en druk ze iets plat. Let op dat ze geen barsten vertonen. Indien je wenst kan je het garneren met amandelen, hazelnoten, pistache.

Bak de sekerpare vervolgens in ca. 15 a 20 minuten. Als het een goudbruine kleur heeft gekregen weet je dat ze klaar zijn.

Haal de bakplaat/ovenschaal uit de oven en laat het 2-5 minuten afkoelen. Giet de lauwwarme siroop zachtjes over de sekerpare-koekjes. (Het is essentieel dat de siroop lauwwarm is en de 'koekjes' nog heet) Dek de schaal af en laat de Sekerpare afkoelen.

Afiyet Olsun (Eet Smakelijk!)
© 2008 - 2014 Aysegul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept voor Sekerpare, een lekker Turks toetje"

Reactie

Naima, 04-07-2014 19:18 #1
Wat voor glazen gebruik je? Hoeveel ml gaat erin

Infoteur: Aysegul
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!