InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Cajun Keuken en Zydeco at Sea

Cajun Keuken en Zydeco at Sea

Cajun Keuken en Zydeco at Sea Ameland maakte kennis met de cajun keuken tijdens de Zydeco at Sea festivals. Het festival is niet meer maar de klanken en het kruidige eten zijn blijven hangen. Motto van de cajun keuken: let niet op de calorieën, maar geniet van het eten. Dat is spekkie naar het bekkie van menig Amelander en badgast en iedereen die van lekker eten houdt.

Cajun keuken

De Cajuns leven al eeuwen lang in Louisiana. Oorspronkelijk zijn het landverhuizers uit Frankrijk, vandaar dat het Cajun, de taal, op het Frans lijkt. De Cajuns vestigden zich in Canada en verhuisden na een conflict met protestante Engelsen naar het zuiden. Ze kwamen in de swamps van de Mississippi terecht en ontmoetten creolen en inheemse indianen. Uit de smeltkroes ontstond de cajuncultuur, met eigen muziek, eigen taal en eigen keuken, vol van Franse erfenissen.

Bron: Zydeco at CBron: Zydeco at C

Kruidig

De cajunkeuken staat bol van de kruidige en pikante gerechten. Je kunt vis naast vlees aantreffen in hetzelfde gerecht. Cajun combinaties zijn verrassend en de keuken is rijk van smaak. Ingrediënten wisselen enorm, omdat men kookt met wat voorhanden. De kok maakt daar een cajuncombinatie van. Nagerechten zijn vaak zoet. “Let niet op de calorieën, maar geniet van het eten,” is een veelgehoord Cajun adagium. Tot de basis ingrediënten horen uien, groene paprika, bleekselderij, tomaten, knoflook, zwarte en witte peper en vooral cayenne peper. In Louisiana wordt naar eigen smaak een mix gemaakt van de pepers. Dit mengsel wordt als basis gebruikt bij het kruiden van de gerechten.

Kruidenmengsel

Een cajunkruidenmengsel kun je zelf maken door verschillende kruiden samen in een kruidenpotje te bewaren om te gebruiken in de cajunkeuken:
  • 1 1/2 theelepel cayennepeper
  • 1 el knoflookpoeder
  • 1 el uienpoeder
  • een beetje witte peper
  • een beetje zwarte peper
  • een snufje zout
  • een beetje gedroogde tijm
  • wat gedroogde oregano

Vis

Voor vis voeg je een mengsel van gedroogde oregano, basilicum, tijm, knoflookpoeder, zout, paprikapoeder samen met de mix van de pepersoorten.

Vlees

Voor vlees pak je uienpoeder, mosterdpoeder, tijm, knoflookpoeder, chilipoeder, zout en weer de eigen pepermix. Meng dit en maal het in een vijzel.

Bouillon

Bouillon en roux zijn de basis van de cajunkeuken. De lekkerste bouillon wordt getrokken van vlees, botten, schalen, ui, knoflook en selderij. De roux maak je van arachideolie, 125 g bloem, 2 el gesnipperde ui, 2 el fijngesneden paprika, 2 el fijngesneden bleekselderij.

Cajungroente

Een mix van ui, groene paprika en bleekselderij is een groenteschotel die veelal deel uitmaakt van cajun gerechten.

Cajun Salade

De salade die gekoeld het lekkerst is:
  • 2 komkommers (gesneden)
  • 2 tomaten (gesneden)
  • 1/2 ui (fijn gesneden)
  • 1/2 kop azijn
  • 1/3 theelepel zout
  • 1/3 theelepel peper
  • bieslook
  • olie

Jambalaya

Creoolse Cajun voor 3-4 personen.

Ingrediënten:
  • 100 gr basmatirijst
  • boter
  • 200 gram hamblokjes
  • 1 grote ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 groene paprika
  • 1/2 rode paprika
  • 1 blik gepelde tomaten
  • 400 ml vleesbouillon
  • 1 fijn gemalen laurierblad
  • beetje zwarte peper
  • 1/2 blik ananasschijven
  • 250 gr garnalen
  • beetje tijm
  • beetje chilipoeder

Bereidingswijze:
Smelt de boter in een braadpan en voeg de blokjes ham, gesnipperde uien en de gesnipperde knoflook toe en bak dit tot het lichtbruin is. Voeg dan de vleesbouillon, gesneden paprika en gepelde tomaten toe. Doe de laurier, tijm, chilipoeder en zwarte peper erbij en
Festival CD met Jambalaya / Bron: Zydeco at CFestival CD met Jambalaya / Bron: Zydeco at C
breng het aan de kook. Voeg de rijst toe en dek de pan af en laat het koken tot de rijst gaar is. Niet vergeten om regelmatig even te roeren. Laat de ananas uitlekken en snij deze door de helft en bak de stukken goudbruin in een beetje boter. Voeg als laatste de garnalen toe aan de rijst. Dien de schotel op met de gebakken plakken ananas.

Zydeco

De Jambalaya wordt door vele cajun- en zydecomuzikanten bezongen. Op Ameland stond het op het repertoire van Zydeco Beach Party en op de speellijst van Zydeco Move.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verband tussen Quebec en Louisiana: Acadiërs en CajunsHet verband tussen Quebec en Louisiana: Acadiërs en CajunsHet verband tussen Quebec en Louisiana? Geen enkel, zou je op het eerste zicht denken. Quebec ligt in Canada en Louisian…
New Orleans, Louisiana: meer dan een zuidelijke stad!New Orleans, Louisiana: meer dan een zuidelijke stad!Wie zijn de cajun en creolen en waar komen ze vandaan? Alligator eten na een boottochtje in de moerassen of eten in het…
Carnaval in New Orleans: wat is Mardi Gras van de Cajuns?Carnaval in New Orleans: wat is Mardi Gras van de Cajuns?In Nederland kunnen ze carnaval vieren, maar in New Orleans gaat het er nog wat heftiger aan toe. Daar wordt Mardi Gras…
Canada: AcadiaAcadia (in het Frans Acadie), is de originele naam van gedeelten van Canada die we nu kennen als Nova Scotia, New Brunsw…
Nieuwe Porsche MacanPorsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op hed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Zydeco at Sea krant
  • Website: Creole & Cajun recipe page
  • Website: Marina’s receptem
  • Afbeelding bron 1: Zydeco at C
  • Afbeelding bron 2: Zydeco at C

Reageer op het artikel "Cajun Keuken en Zydeco at Sea"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-11-2015
Gepubliceerd: 25-09-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Muziek
Schrijf mee!