InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Cranberry's. Gezond en Lekker

Cranberry's. Gezond en Lekker

Cranberry's. Gezond en Lekker Het is weer cranberry tijd. Want de oogst van cranberry’s loopt van oktober tot en met januari. En in deze donkere dagen voor de gezellige en warme kerstdagen gaan deze kleine rode vruchtjes vol vitamine C en anti-oxydanten er wel in. Bovendien zijn er heerlijke recepten om lekkere taarten, jams en sappen te maken. Een mogelijkheid dus om gezond, gezellig en lekker samen te voegen.
De cranberry is een kleine rode bes afkomstig uit Noord Amerika en Canada maar ook wordt deze bes op Terschelling geteeld. De cranberry is na aankoop heel goed en lang houdbaar in de verpakking tot wel 2 maanden in het groentevak van de koelkast, maar ook kun je ze invriezen. Dus als je van cranberry’s houd is het nu de tijd om ze te kopen en eventueel in te vriezen zodat je er de hele winter van kunt genieten. Eenmaal uit de vriezer is alleen afspoelen nodig en zijn ze direct klaar voor gebruik.

Een stukje geschiedenis

Indianen wisten 300 jaar geleden al wat ze met de cranberry konden doen. Zij gebruikten de bessen om wonden te genezen en pijn te stillen. Toen de eerste Europeanen in 1620 via de Indianen kennismaakten met deze bes gaven ze hem de naam Crane Berry. Dit omdat de bloem van de plant als deze heen en weer beweegt in de wind op de kop van een kraanvogel lijkt.

De oogst

Tot rond 1950 werd de cranberry met de hand geplukt volgens de ‘droge methode’. Na die tijd ontwikkelde een fabrikant een andere methode die de ‘natte methode’ word genoemd. Ook deze methode vindt plaats vanaf eind oktober, door de velden met de besjes onder water te zetten zodat de bessen worden losgelaten door de plant en naar boven komen drijven. Ze worden dan daarna uit het water geschept. Dit soort bessen worden verwerkt tot vruchtensap confituren en saus. De bessen die door middel van de ‘droge methode’ worden geoogst worden direct als vers fruit voor de consumptie verkocht.

Lekker maar zeker ook gezond

Cranberry’s zijn vezelrijk en rijk aan antioxydanten en vitamine C. Antioxydanten zij belangrijk voor ons omdat ze de vrije radicalen die in ons lichaam aanwezig zijn neutraliseren zodat kan worden voorkomen dat deze anders ziekten kunnen laten doen ontstaan zoals: aderverkalking en ouderdomsdiabetes. Maar ze gaan ook de veroudering tegen en hebben een positieve invloed op de verlaging van de druk op het oog. Cranberry’s bevatten flavonoïden die weer een heilzame werking op hart en vaatziekten en een beschermende werking tegen schimmels hebben. Bovendien is uit onderzoek betreffende blaasontsteking gebleken dat cranberry’s proathocyaniden bevatten die ervoor zorgen dat bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten en dat zelfs bacteriën die al vastgehecht zijn worden losgeweekt. Daarbij zorgt de aanwezigheid van fructose en vruchtensuiker dan ook nog eens voor een positieve invloed en verlaten de bacteriën op die manier dan de blaas voordat ze ontstekingen kunnen veroorzaken. En daarom ook staan cranberry’s erom bekent dat ze goed zijn tegen blaasontsteking. En dat kan dan door verse cranberry’s te eten, sap te drinken of door inname van capsules.( supplement). Wat ook heel belangrijk is bij een blaasontsteking is het drinken van veel water. Dat is sowieso al heel belangrijk voor het lichaam maar wanneer je blaasontsteking hebt is het cruciaal.

Vitamine C – ook aanwezig in cranberry’s – werkt preventief én genezend bij blaasontsteking. Wanneer er al een ontsteking is slik dan extra vitamine C middels een supplement. Een supplement is effectiever in dit geval omdat de dosis van een supplement hoger kan liggen. Het is moeilijk om middels een paar sinasappels een even grote dosis binnen te krijgen. 2000 mg per dag is dan wel aan te raden en daar zou je dan wel 36 sinasappelen voor moeten eten. Dus…dan is een supplement toch wel gemakkelijker. Buiten dat, is het altijd aan te raden om zoveel mogelijk verse groenten en fruit te nemen om te zorgen dat de gehele weerstand beter wordt.

De winter vooruit

Zoals gezegd kun je op dit moment dus overal cranberry’s kopen, want we zitten midden in de oogsttijd. Dit kan vers zijn maar ook in de diepvries van de supermarkt kun je cranberry’s vinden. Vooral met kerstmis worden vaak cranberry’s gebruikt. De donkere besjes zorgen voor mooie en gezellig uitziende taarten en allerlei andere lekker dingen die heel mooi staan op het kerstbuffet. Dus maak eens iets anders en maak bijvoorbeeld een cranberrytaart. Een site waar veel cranberry recepten op staan kun je vinden onder deze link.

Cranberry Taart

Ingrediënten:

  • 3 eieren
  • 1 kopje kandijsiroop
  • 2/3 kopje suiker
  • 4 eetlepels gesmolten boter
  • Zout
  • 1 pakje korstmix
  • 1 kopje verse cranberry’s
  • 1 kop pecannoten

Bereiding:

  • Klop de eieren in een kom met een vork los.
  • Roer er de stroop, de suiker, de gesmolten boter en wat zout door.
  • Bereid het korstdeeg zoals op het pak is aangegeven.
  • Bekleed er een ronde bakvorm met het deeg.
  • Strooi de cranberry’s erin.
  • Rangschik hier de halve pecannoten op.
  • Schenk het ei-stroopmengsel over het vulsel.
  • Zet de vorm 50-55 minuten op een rooster onderin een matigwarme oven (160°C).
  • Laat de cranberrytaart op een rooster afkoelen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.lekker-frysk.nl
  • www.cranberryinstitute.org/healthresearch.htm
  • www.versecranberries.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Cranberry's. Gezond en Lekker"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 26-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!