InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Bloemen om van te smullen

Bloemen om van te smullen

Sommige bloemen kun je eten! Ze smaken vaak zoet. Natuurlijk kennen we allemaal de kappertjes; ingemaakte bloemknopjes. Het is ook vrij algemeen bekend dat de bloem van de Oost-indische Kers eetbaar is. Er zijn nog veel meer eetbare bloemen. Bloemen gebruiken als ingrediënt wordt van oudsher gedaan.
Oost-Indische kers / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsOost-Indische kers / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Inhoud:

Verrijk je sla met bloemen

Bloemen zijn vooral lekker in de sla. Je kunt ze vermengen met gewone groene sla of alleen bloemen als alternatieve slabladeren voor een originele salade gebruiken. Het is belangrijk om de bloemen binnen een paar uur na het plukken op te eten zodat ze niet verwelken. Het beste kun je vlak voordat je gaat eten een salade met bloemen bereiden. Je kunt ze net als kruiden plukken terwijl je de maaltijd klaar maakt. Allerlei bloemen van kruiden zoals koriander, lavendel en tijm kun je eten, net als het blad. Ook komkommerkruid en bieslook hebben eetbare bloemen.

Siroop

Er zijn meer mogelijkheden met bloemen. Neem de roos; er wordt van rozenblaadjes rozensiroop gemaakt. Ook van vlierbloesem wordt van oudsher siroop of alcoholische dranken gemaakt. Behalve eten zijn er meer toepassingen van bloemen. Je kunt een roos gebruiken als middel om het badwater mee te veraangenamen, in plaats van badzeep. Je strooit enkele bloemen van de roos in het bad. Zo verspreidt de rozengeur zich door het water en badkamer.

Klaproos / Bron: Lynn.art / Wikimedia CommonsKlaproos / Bron: Lynn.art / Wikimedia Commons

pesticiden

Zonder dat je het beseft worden bloemen gebruikt als ingrediënt in voeding en dranken. Voorbeelden hiervan zijn: jasmijnthee, kamillethee, kruidnagel en saffraan. Je kunt natuurlijk niet zomaar elke bloem gaan eten die te boek staat als eetbaar. Reden hiervoor is dat veel gemeentes en bedrijven gif spuiten in de gemeenschappelijke tuinen en parken. Het is raadzaam alleen bloemen te eten waarvan je 100% zeker weet dat ze niet zijn bespoten met een onkruidbestrijder. Het eten van bloemen uit de bloemenwinkel wordt ook sterk afgeraden door medici en bloemliefhebbers. De pesticiden kunnen heel lang in de plant achterblijven. Gelukkig kunnen veel bloemen gewoon in je eigen tuin of op je balkon groeien. Sommige kunnen zelfs binnenshuis groeien.

giftige bloemen

Er zijn bloemen waar je alleen naar moet blijven kijken. Boterbloemen en tulpen eten, daar word je ziek van. Sommige bloemen hebben spierverlammende uitwerkingen zoals het sneeuwklokje. Eet dus nooit een bloem op die onbekend is voor jou. Onder dit artikel staat een lijst van bekende bloemen die eetbaar zijn. In onderstaand lijstje worden eetbare bloemen opgesomd die in Nederland voorkomen.

Garnituur

Naast het maken van salades kun je sommige bloemen gebruiken bij een toetje, als vrolijke garnituur bijvoorbeeld. Soms wordt een bloem gebruikt om een saus, bijvoorbeeld een zelf gemaakte mayonaise, net van een andere toets te voorzien. Behalve het gebruik van bloemblaadjes kun je ook verse bloemknopjes gebruiken. De meer zoetige bloemen werken goed bij toetjes zoals ijs. Je kunt een ijsbol mooi inpakken in verschillende kleuren bloemblaadjes.

Tropische bloemen

In het buitenland eten mensen ook graag bloemen. Zo zijn in tropische landen bloemetjes van de papaya een lekkernij en worden ze gebakken met vis. Een bloem van de bananenboom is ook bekend als heerlijke grote bloem in de salade. Het eten van bloemen is een wereldwijd verschijnsel.

Eetbare bloemen die in Nederland voorkomen:

Echte heemst / Bron: Bernd Haynold / Wikimedia CommonsEchte heemst / Bron: Bernd Haynold / Wikimedia Commons
  1. Begonia
  2. Echte heemst
  3. Roos
  4. Oost-indische Kers
  5. Vlijtig Liesje
  6. Klaproos
  7. Klaver
  8. Madeliefje
  9. Witte Dovenetel
  10. Paarse Dovenetel
  11. Heide
  12. Goudsbloem
  13. Salie
  14. Daglelie
  15. Anjer
  16. Afrikaantje
  17. Leeuwebekje
  18. Geranium
  19. Auberginebloemen
  20. Pompoenbloemen
  21. Courgettebloemen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinVlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinImpatiens walleriana is het oorspronkelijke vlijtig liesje en komt uit Oost-Afrika. Al vele eeuwen wordt vlijtig liesje…
Vlijtig liesje of impatiensVlijtig liesje of impatiensHet vlijtig liesje is een vrolijke plant die het hele jaar door onvermoeibaar blijft bloeien. Ze komen voor in het wit,…
Reuzenbalsemien of Himalaya balsemienReuzenbalsemien of Himalaya balsemienDe reuzenbalsemien is een wilde plant die in Nederland tegenwoordig in elk natuurgebied te vinden is. Het is familie van…
Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eénjarige planten voor in de tuin, op het balkon of terras zijn er in talloze kleuren. Voor je naar ‘t tuincentrum gaat…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bloemen om van te smullen"

Reacties

Mientje van Dooren, 24-08-2012 16:08 #2
Ik heb de volgende vraag: is de Suzanne met de mooie ogen ook eetbaar? Vriendelijke groet Mientje Reactie infoteur, 25-08-2012
Hoi Mientje,
Volgens het boek¨Plant Resources of Tropical Africa: Vegetables
geredigeerd door G. J. H. Grubben¨ worden de bladeren van Suzanne-met-de-mooie-ogen in zuidelijk Afrika als groente gebruikt. Diverse sites melden dat de bladeren eetbaar zijn. Ik heb echter gen site gevonden die vertelt dat de bloemen eetbaar zijn…

Patricia, 23-04-2012 23:27 #1
Ik zie genoeg recepten over Tulpen. Sterker nog… Ik heb ze ook eens gegeten en ik leef nog steeds en ben niet ziek geworden. Hoe zit dat nou…? Wat is anders een goed recept met bloemetjes…? Reactie infoteur, 24-04-2012
Beste Patricia,
Je hebt een sterk punt; tulpen zijn inderdaad wel eetbaar maar onder bepaalde voorwaarden. Iedereen kent wel het verhaal dat in de Tweede Wereldoorlog men tulpenbollen. Maar helaas worden er nu vrijwel uitsluitend tulpen gekweekt met bestrijdingsmiddelen. Daarom heb ik ervoor gekozen om tulpen als oneetbaar te bestempelen. Wat je echter wel zou kunnen doen is zelf een tulpenbol opkweken. Je koopt dan eerst tulpenbollen(die gekeekt zijn mbv bestrijdingsmiddelen.)Je haalt na het bloeien de bol uit de grond om hem te bewaren. In de herfst stop je hem weer in de grond. De bloem die daarna, een jaar later, uit deze bol komt is wél eetbaar. Verder werden in Nederland tijdens WO2 wel tulpenbollen gegeten maar haalden men bepaalde delen weg die wel degelijk giftig zijn.

Op je tweede vraag, wat is een goed recept met bloemetjes zou ik willen zeggen: je kunt prima een salade aanvullen met bloemetjes. Een paar rozeblaadjes zou een hele goede aanvulling kunnen zijn in een gemengde salade.

Voor alle bloemen geldt dat ze niet gevoed moeten zijn met synthetische mest. Alles wat je aan de bloem geeft komt namelijk ook in je eigen lichaam terecht als je het opeet. Je kunt dus geen bloemen uit een winkel gebruiken om te eten, pluk altijd uit eigen tuin of wilde bloemen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Vegetarisch culinair
Reacties: 2
Schrijf mee!