InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Lekker en niet duur eten met kerst

Lekker en niet duur eten met kerst

Lekker en niet duur eten met kerst Niet iedereen kan met kerst uitgebreid en voor veel geld eten inslaan. Maar dat wil niet zeggen dat er niet lekker gegeten kan worden. Het vergt wat meer creativiteit en wellicht wat meer verrassende ingrediënten, maar je kunt ook nu zomaar een prima diner serveren.

Begin bij begin

Het begin is de basis, de aankleding van de tafel en alles er omheen. De tafel kan er met eenvoudige middelen heel mooi en feestelijk uitzien. Zo is er breed lint op de rol (5 meter voor € 1,50) in goud- en zilvertinten gecombineerd met hardrood, groen, nachtblauw of warm paars te koop bij de meeste huishoudwinkels. Door dit op een eenvoudig wit tafellaken vast te zetten (met speldjes aan de achterkant) is je tafelkleed plots een stuk feestelijker.

Combineer het met wat eenvoudige kaarsen met een goud of zilverspikkel erop (in de huishoud- en hobbywinkels te koop) en dan heb je geen dure kandelaren nodig om de tafel feestelijk te maken. De houders moeten wel stabiel zijn, want als er mensen aan tafel zitten, kan er natuurlijk per ongeluk geschoven worden met de tafel.
Er zijn papieren servetten te koop, maar je kunt ook eenvoudig witte serveren voorzien van een sterretje in goud of zilver. Een klosje van dit garen kost zo’n € 2 bij de grote warenhuizen.

Eenvoudig en toch feestelijk is het simpele witte servies. IKEA of de Hema hebben bijvoorbeeld een prima kwaliteit in huis en is niet duur. Soms kan je ook nog wel eens je slag slaan bij Action. Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt en de totale kosten hangen daar dus vanaf. Per stuk ben je voor € 2 of € 3 klaar.

Recepten

Als de basis is gelegd, is het goed naar de ingrediënten te kijken die je nodig hebt. Een aangemaakte salade doet het altijd goed en kun je er feestelijk uit laten zien.
Hiervoor heb je nodig:
  • gemengde sla
  • sherrytomaatjes of trostomaatjes
  • groene en zwarte olijven
  • knoflook (desgewenst)
  • rode paprika
  • dressing (zonder olie)
  • feta (light)
  • hardgekookt ei

Wil je er toch iets van vlees of vis in? Een blikje sardientjes geeft plots veel meer smaak. Een blikje kost gemiddeld € 1,50.
Voor 4 personen een salade aanmaken kost ca. € 8. Waarbij de eigen merken over het algemeen prima zijn, alleen is het wel zinvol om bij de verschillende winkels als AH, Dirk, Plus, Jumbo, Aldi of Lidl ook de "eigen merk" artikelen te vergelijken. Vaak is de kwaliteit echt niet minder, maar de producten zijn wel een stuk goedkoper.

Alleen een salade is mogelijk wat karig, maar combineer het met kleine boontjes waar alleen wat nootmuskaat overheen hoeft en mogelijk wat stronkjes broccoli met een hard gekookt ei en je bent voor enkele euro’s extra klaar met je groenten.

Kostenpost vlees of vis
Het vlees is vaak een aardige kostenpost, maar als je kip met een pittig sausje maakt, heb je plots een niet alledaagse kip.

  • 3 eetlepels tomatenketchup
  • 3 eetlepels halvanaise of yogonaise
  • 3 eetlepels yoghurt
  • 2 theelepel cayennepoeder
  • enkele kleine rode pepertjes
  • snufje zout

Als de pepertjes goed klein gemaakt zijn kunnen alle ingrediënten samengevoegd worden en laat het een tijdje staan. Vlak voordat de kip gaar is, de saus even licht opwarmen en daarna over de kip gieten.

Serveer bij de groenten en de kip een klein aardappeltje of wat pennen pasta. En een eenvoudige vissoep kan als voorafje geserveerd worden.
  • 350 gram vis (bijvoorbeeld witvis of kabeljauw)
  • 1 liter visbouillon
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 4 grote tomaten
  • 1 rode ui
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • peper en zout
  • peterselie
  • pittige strooikaas

Verwarm de olie en bak hier de kleingemaakte ui en kleingemaakte tomaten (wel ontvellen) in. Voeg vervolgens de geperste knoflook toe en laat het een stevige gemengde substantie worden. Vervolgens de visbouillon aan de puree toevoegen en aansluitend de verse, kleingemaakte vis, toevoegen. Laat dit geheel een tijdje op een laag pitje staan en voeg vlak voor serveren alleen nog wat peper en zout naar smaak toe. De peterselie en strooikaas kan er voor het oog nog wat overheen gesnipperd worden als de soep in de kommen zit.

Achteraf kan nog een toetje gegeven worden. Zelf maken scheelt, qua kosten niet veel met kant-en-klaar. En van een bakje roomijs, pistache pudding, wat verse aardbeien, poedersuiker en wat pure chocolade kan een heerlijk feestelijk dessert gemaakt worden.

Leg op een bordje een bolletje roomijs en een bolletje stevige pudding. Leg er 3 verse aardbeien op en maak de chocolade warm en giet er wat overheen. Strooi er nog wat poedersuiker overheen en je dessert is klaar.

Tenslotte

Totaal kom je voor een gemiddeld gezin op ongeveer € 45 euro uit qua kosten en natuurlijk kan je altijd variëren met de ingrediënten, maar overall kunnen er feestelijke gerechten gemaakt worden van eenvoudige en niet extra duur gemaakte typische kerstgerechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glutenvrij etenOoit van gehoord? gluten vrij eten? Nou het bestaat hoor als je glutenvrij moet eten betekent dit dat je geen tarwe mag…
Weg, uit eten of thuis met de KerstWeg, uit eten of thuis met de KerstIedereen viert Kerst anders; thuis met de familie, in de kerk, uit eten of misschien wel een paar dagen weg. Wat zijn le…
Heerlijke Sauzen - GevogelteElke kok probeert zijn eten zo lekker mogelijk te maken, maar om alles droog op te eten is natuurlijk niet lekker. Daaro…
Een simpel kerstdiner voor: kinderenKinderen vinden kerst vaak geweldig. Het is gezellig, ze krijgen een cadeautje en mogen tot laat op blijven. Maar hetzel…
Gastheerschap en gastvrijheidEten is meer dan een primaire levensbehoefte. Aan de ene kant kan een mens niet overleven zonder eten en drinken en aan…

Reageer op het artikel "Lekker en niet duur eten met kerst"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Officiële feestdagen
Schrijf mee!