InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Bewaren van voedsel

Bewaren van voedsel

Bewaren van voedsel Met verse producten een gezonde maaltijd klaarmaken is prima, maar als je teveel koopt gooi je het weg of bewaar je het op de juiste plaats. Hoe bewaar je voedsel?

Weggooien

Vaak zien we dat wat we teveel kopen we maar weggooien. In Nederland gooien we per consument ruim 110 kilo weg waarvan ruim de helft te vermijden zou zijn geweest. Dit is zonde en niet nodig. Kijk goed naar de benodigde hoeveelheid van een bepaald product. Als je dan toch te veel hebt, bewaar het dan goed, bederf ligt op de loer.

Bederf

Micro organismen zorgen ervoor dat voeding bederft. Tussen 10 en 40 graden gedijen bacteriën optimaal. Schimmels kunnen ook op lagere temperatuur gedijen. Verwar bederf niet met voedsel wat er niet zo mooi meer uit ziet. Bijvoorbeeld een beurse plek op fruit wil niet zeggen dat het fruit bedorven is.

Bewaren

Vers

Eerdergenoemde ziekteverwekkers kunnen door de juiste koeling of verhitting vermeden worden. Ga er vanuit dat dat wat in de koeling van de supermarkt ligt, ook thuis in de koeling moet liggen. Koeling voorkomt bacteriegroei uiteraard niet, maar remt het proces. Laat deze spullen niet eerst uren op het aanrecht liggen, maar berg het meteen op de juiste wijze op. Ga bij verse producten uit van 2 a 3 dagen houdbaarheid.

Koeling

De koeling heeft bij 4 graden een optimale stand, maar de koeling koelt niet in de hele koelkast gelijk. Daar waar het koelingelement zit, hier zal de koelkast het koudst zijn. In de deur is de koeling het minst koud.

Verpakt

Verpakte spullen hebben altijd een bewaaradvies op het etiket staan. Volg dit advies goed op om voortijdig bederf tegen te gaan. Let op wat er op de verpakking staat voor de datum:
  • THT = tenminste houdbaar tot
  • TGT = te gebruiken tot

Bewaren

Maaltijdresten die verpakt zijn en aangebroken verpakkingen kunnen zon 3 dagen bewaard worden. Zorg altijd wel dat alles goed en overzichtelijk ingepakt zit.

Tips

  • Zet kort houdbare producten vooraan en zorg voor een overzichtelijke indeling in de koelkast.
  • Heb je een volle koeling met ingepakte producten, werk dan met stickers met namen en data (wanneer het ingepakt is).
  • Producten die koel bewaard moeten worden, direct na gebruik terugzetten in de koelkast.
  • Maak eerst aangebroken etenswaren op voordat je aan nieuw al dan niet verpakte producten begint.
  • Tropisch fruit en vruchtgroenten zoals tomaten, paprika, komkommer, aubergine of courgette buiten de koelkast bewaren. Koudebederf kan anders optreden.

Smakelijk eten!
Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren op de juiste manierVoedsel bewaren op de juiste manierWij vinden de kwaliteit van het voedsel dat we aanschaffen belangrijk. En dat moet ook, want wanneer voeding eenmaal aan…
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Hygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consumentHygiëne bij voedsel: verantwoordelijkheid van de consumentAls consument ga je er vanuit dat op het moment dat je een voedingsmiddel in de winkel koopt dat het voldoet aan de hygi…
Bewaarwijzer, veilig voedsel bewarenBewaarwijzer, veilig voedsel bewarenHoe lang kun je voedsel bewaren? Op verpakt voedsel staat bjina altijd een houdbaarheidsdatum. Deze datum is een richtli…
Restjes eten bewaren of weggooien?Restjes eten bewaren of weggooien?Het is altijd verstandig om zorgvuldig met het bewaren van eten om te gaan. Spullen dagen in de koelkast bewaren is niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bewaren van voedsel"

Reactie

Chantal, 11-02-2010 12:51 #1
Ik heb eieren in de koelkast die wel geruime tijd over de houdbaarheid zijn die op de verpakking staat, ik heb die getest en heb ik in koud water gelegd, geen enkele kwam naar boven, wat denk je kan ik die nog gebruiken voor consumptie? Reactie infoteur, 11-02-2010
Ik heb ooit van een professional op voedingsgebied begrepen dat tot zo'n 2 weken goed te doen moet zijn. Dat pas ik al jaren toe en heb er nooit problemen mee gehad.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!