InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Chocolade, alles over deze lekkernij

Chocolade, alles over deze lekkernij

Chocolade, alles over deze lekkernij Chocolade is een bekende lekkernij die gemaakt wordt van cacao. Cacao wordt gewonnen uit cacaoplanten. Van chocolade kunnen repen worden gemaakt, maar het wordt ook in veel andere producten verwerkt waaronder chocoladevla, bonbons, chocoladeletters of hagelslag.

Geschiedenis

De Azteken uit Zuid-Amerika maakten van cacaobonen een bitter drankje: xocoatl. Dat brouwsel was volgens hen een geschenk van de goden. Oude indianenlegendes beweren zelfs dat de zaden van de cacaoplant uit het Paradijs afkomstig zijn. De god Quetzalcoatl reisde van het Paradijs naar de aarde en nam als geschenk een cacaoplant mee. Hij leerde de Azteken hoe ze de cacaozaden moesten roosteren en malen om er een pasta van te maken die in water oploste. Degene die het dronk, werd wijs en sterk. De naam ‘chocolade’ is waarschijnlijk afkomstig van het woord dat de Azteken gebruikte: xocoatl.

Het waren de Spanjaarden die voor het eerst suiker bij de chocoladedrank van de Azteken deden. In het midden van de 16e eeuw kwamen de eerste cacaobonen naar Europa. De Spaanse ontdekkingsreiziger Hernando Cortez nam de chocolade van de Aztekenkoning Montezuma uit Mexico mee naar het hof van koning Karel V. Het chocoladegeheim werd bijna een eeuw lang verborgen gehouden. De Italiaan Antonio Carletti verbrak het stilzwijgen, waardoor de chocolade begin 17e eeuw over heel Europa werd verspreid. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog bereikte de chocolade via de Spanjaarden ook Nederland. Het was in die tijd een kostbaar ruilmiddel; chocolade was nog niet voor iedereen weggelegd. Rond 1700 deden de Engelsen bijvoorbeeld melk bij de chocolade. Hiermee was de ‘chocolademelk’ ontstaan. In 1828 vond de Nederlander C.J. van Houten de cacaopers uit. Chocolade werd hiermee een stuk goedkoper. Tijdens de Industriële Revolutie kwam de massaproductie van chocolade pas echt op gang en in 1847 werd uiteindelijk de eerste chocoladereep gemaakt door het Engelse Fry & Sons. Een Zwitser die daarna nog met het recept experimenteerde kwam erachter hoe je eetbare melkchocolade kon maken.

Productie

Nadat de cacaobonen geoogst zijn worden ze gedroogd, gereinigd en gebrand. Dat branden gebeurd bij temperaturen tussen de 110 en 160 °C en is heel belangrijk om het aroma te ontwikkelen en de smaak te verbeteren. De cacaostukjes, de zogenoemde nibs, worden vervolgens gemalen zodat er een dikke, donkere pap ontstaat. Onder hoge druk wordt de vetstof uit de pap geperst. Die vetstof is gelig van kleur en bevat ongeveer 55 % vet: de cacaoboter. Het overige deel is cacaopoeder, waarmee bijvoorbeeld chocolademelk kan worden gemaakt. De cacaoboter wordt gesmolten voor de vervaardiging van chocoladerepen.

Stoffen

Chocolade bevat de stof fenylethylamine. Die stof zit ook in de hersenen. Mensen die vaak neerslachtig of depressief zijn, hebben waarschijnlijk minder van deze stof. Bij het eten van chocolade zouden die mensen weer vrolijker en opgewekter worden. Naast de fenylethylamine zorgt de geur er ook voor dat men zich goed gaat voelen. Volgens onderzoekers heeft dat te maken met de cannabinoïden die in de chocolade zit. Die stoffen lijken op cannabis, een plantaardige soort drugs waar men heel rustig van wordt. In chocolade zitten ook stoffen die mensen beschermen tegen hartinfarcten. Deze ‘flavonoïden’ maken namelijk schadelijke zuurstofverbindingen in het bloed onschadelijk. Die zuurstofverbindingen zouden een rol spelen bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. De flavonoïden komen ook voor in andere producten zoals thee, groente, rode wijn en appels. Toch is er een groot verschil: chocolade bevat vier keer zoveel flavonoïden als thee. Pure chocolade bevat zelfs nog meer van deze stof. Hoewel chocolade dus veel goede en beschermende stoffen bevat, zitten er ook minder gezonde dingen in, bijvoorbeeld (verzadigde) vetten. Daarnaast zit er ook veel suiker in, wat slecht is voor de tanden.

Soorten en maten chocolade

Chocolade is er in verschillende soorten. Daarnaast wordt chocolade in veel verschillende producten verwerkt. Een opsomming:

Soorten chocolade

Er zijn drie hoofdtypen chocolade te onderscheiden:
  • Puur. Pure chocolade bevat (in Europa) ten minste 35 % cacaobestanddelen.
  • Melk. Melkchocolade bevat ten minste 25 % cacaobestanddelen en daarnaast ook nog 14 % melkpoeder.
  • Wit. Dit is eigenlijk geen echte chocolade omdat er geen cacaobestanddelen in zitten. Witte chocolade bevat alleen cacaoboter.

Verwerking

  • Broodbeleg. Chocoladepasta, hagelslag of vlokken zijn bekende chocoladeproducten. Ze zijn meestal verkrijgbaar in alle drie ‘hoofdtypen’.
  • Chocoladeletter. Dit is chocolade in de vorm van een letter. Ze zijn er in alle soorten, maar alleen verkrijgbaar tijdens de Sinterklaastijd, rond december.
  • ‘Snackrepen’. Chocolade wordt ook verwerkt in kleine chocoladereepjes met bijvoorbeeld nootjes, rijst of biscuit. Mars, Twix, Nuts, Lion en Kitkat zijn enkele voorbeelden hiervan.
  • Pasen. Chocoladeproducten met het thema Pasen zijn alleen verkrijgbaar rond die tijd. Denk hierbij aan paashazen, eieren en kuikentjes van chocolade.
  • Desserts. Chocolade-ijs of –vla zijn bekende desserts waarin chocolade is verwerkt.
Maar er zijn nog veel meer producten te noemen waar chocolade in zit. Koekjes, drinken, je kunt het zo gek niet verzinnen of er zit chocolade in.

Chocolade bewaren

Chocolade kan het beste op kamertemperatuur worden bewaard. Dat is zo rond de 18 °C. Veel mensen bewaren chocolade in de koelkast. Buiten het feit dat de chocolade dan erg hard wordt, ontstaat er ook nog eens condens. Dat zijn kleine waterdruppeltjes die van damp worden gemaakt zodra iets warmer wordt of afkoelt. De smaak vergaat een beetje omdat je chocolade met water proeft. Op kamertemperatuur kan chocolade wel twee jaar goed blijven.

Chocoladefeiten

  • De bonbon werd in de 17e eeuw door de hertog van Plessis-Praslin uitgevonden. Hij had het idee om een lekkernij te bedenken waarmee hij oproerkraaiers af kon leiden. De hertog zag een koksjongen een restje gesmolten suiker uit een pan schrapen. Hiermee werd hij de uitvinder van de bonbon, ofwel praline.
  • Op een veiling in Londen werd in 2001 een 100 jaar oude reep chocolade geveild. Zuidpoolpionier Robert Scott nam op één van zijn expedities naar Antarctica (1901 – 1904) 3500 ton cacao en chocolade mee. Eén van die repen bracht tijdens de veiling in Londen 1650 gulden op.
  • In Italië moest chocolade in 1999 voor de rechter verschijnen. In april van dat jaar werd er een symbolisch proces tegen gehouden. De chocolade werd ervan beschuldigd verslavend te werken en een gevaar te zijn voor de gezondheid en de slanke lijn. De advocaat van de chocolade attendeerde de rechter op de positieve bijwerkingen ervan. Chocolade zou namelijk de ademhaling stimuleren en helpen tegen stress. Ook zorgt het ervoor dat iemand zich lichamelijk en geestelijk lekkerder voelt. De ‘rechter’ sprak de ‘verdachte’ aan het einde van de dag vrij.
© 2006 - 2017 Bartw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocolade CocktailsChocolade brengt in de hersenen een geluksgevoel teweeg. Om die reden zijn heel veel mensen gek op het product. Maar ook…
De smaak van chocoladeChocolade is erg in opmars, het aanbod is in de afgelopen jaren erg toegenomen. Daarom zijn hier de belangrijkste detail…
Drie recepten voor chocoladedrankenEen lekkere traktatie voor een koude winteravond of na een lekkere maaltijd. Geniet van je zelfgemaakte: chocolade-eierp…
5 heerlijke cocktails met Créme de cacao5 heerlijke cocktails met Créme de cacaoIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de cacao. De recepten zijn allemaal erg verschille…
Alles over chocolade: waarheden en fabelsAlles over chocolade: waarheden en fabelsAan chocolade worden vele eigenschappen toegedicht. Er wordt veel gezegd en geschreven over chocolade maar niet alles is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chocolade, alles over deze lekkernij"

Reacties

K. Pons, 16-10-2010 09:03 #16
Wat voor chocola moet ik gebruiken om te smelten en kan ik het op bakpapier op laten stijven, moet dat dan eerst ingevet worden.

Anoniempjuhh, 14-10-2008 17:08 #15
Goede info! kan ik goed gebruiken
alleen weinig plaatjes:-( heb ik juist nodig voor me werkstuk:-p:-)

Lisanne, 07-04-2008 20:44 #14
Goede informaatsie:-p
maar weinig plaatjes hoor.

Ida, 05-04-2008 14:59 #13
Jesss ik heb genoeg info voor mijn spreekbeurt :-)

Sasja, 05-04-2008 10:44 #12
Ik vind dit goede info maar als je bijv. een spreekbeurtpakket bij verkade aanvraagt krijg je dezelfde + meer informatie + een zakje echte gebrande cacaobonen thuisgestuurd helemaal gratis.

Roxy, 09-03-2008 18:04 #11
Hallo ik vind de informtie heel goed. maar sommige woorden schrijf je heel anders.
Zuidpoolpionier = zuid-pool pionier

Nellie, 07-03-2008 18:45 #10
Goeie informatie
maar een chocoladefabriek stinkt wel
:-p

Carmen, 11-02-2008 17:16 #9
Ik heb hier veel info gevonden voor mijn werkstuk. Maar ik vind het wel jammer dat er geen plaatjes bij zitten. :-( Toch is het een hele leuke site! :-)

Bartw (infoteur), 21-01-2008 17:19 #8
Mooie afbeeldingen zou je kunnen vinden op www.sxc.hu je moet je hier echter wel eerst registreren.
Maar dan heb je een hoop mooie afbeeldingen die je gratis mag gebruiken.

Lotte, 21-01-2008 08:54 #7
Hee, ik vind dat er veel informatie valt te vinden voor mijn spreekbeurt :-) Alleen zijn er wel weinig plaatjes te vinden die ik eigenlijk wel zoek :-(

Anoniem, 16-01-2008 14:10 #6
Chocolade is lekkker :-)

Anouk, 11-11-2007 14:18 #5
Heey, ik ben wat aan het zoeken over chocolade maar dit vind ik toch wel een beetje moeilijke informatie :-(
Helaas maar ja het is toch een kei leuke site met veel informatie voor ook andere spreekbeurten :-)

Chantal, 10-11-2007 11:49 #4
Hey, ik vind het te gek dat jullie tenminste voldoende informatie hebben voor mijn spreekbeurt :-)

Hoi, 05-11-2007 13:51 #3
:-) heej, leuke informatie, ga het gebruiken voor mijn spreekbeurt, dankje!

Jannie Frenken, 29-10-2007 19:55 #2
Hallo,
Leuk om te lezen over chocolade. Ik was alleen eigenlijk naar iets op zoek:
Weet u ook of er Lion of Maltesers in pure chocolade gemaakt wordt? En waarom wel / niet? Ik vind persoonlijk pure chocolade vele malen lekkerder en ze zeggen ook dat het gezonder is…!?
Groeten Jannie Frenken.

D. Twilhaar, 04-07-2007 09:41 #1
Ik heb laatst enkele repen Jaxs stracciatella gekocht om een goed doel te sponseren, omdat ze nadien zo lekker bleken te zijn, is de zoektocht langs winkels begonnen zonder resultaat, nu is mijn vraag waar kan ik deze repen kopen,
ik woon in Nijverdal (Overijssel)

Groetjes Dirkje Twilhaar

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 12-10-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 16
Schrijf mee!