InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Zomerse cocktails zelf maken

Zomerse cocktails zelf maken

Zomerse cocktails zelf maken In de zomer kun je wel een lekker drankje gebruiken. Geen wonder dat cocktails zo populair zijn in warme landen. Wil jij genieten van je eigen gemaakte zomerse cocktail? Dat kan! Het is helemaal niet moeilijk om cocktails als een Amaretto Sunrise, een Tequilla Sunrise of een Kir royale zelf te maken.

Zomerse cocktails

In de zomer genieten veel mensen tijdens hun vakantie van een heerlijke cocktail. Lekker op het strand, aan het zwembad of ergens in een gezellige kroeg. Cocktails zijn doorgaans niet heel goedkoop en dat weerhoudt ons er nog wel eens van om ze te bestellen. Het kan echter voordeliger! Maak je cocktails zelf en creëer je eigen zomerse sferen thuis. Welke cocktails zin nou echt geschikt om in de warme zomermaanden te maken?

Geen shaker

Vaak heb je een shaker nodig om cocktails te kunnen maken. Lang niet iedereen heeft een shaker in huis. Gelukkig hoef je voor lang niet alle cocktails zo'n shaker te hebben. De cocktails in dit artikel kunnen allemaal zonder worden gemaakt.

Amaretto Sunrise

Ingrediënten
  • 40 ml Amaretto
  • 120 ml jus d’orange
  • 20 ml grenadine
  • 10 ml citroen sap
  • IJsblokjes
  • Eventueel schijfje sinaasappel

Benodigdheden
  • Blender
  • Eventueel een rietje

Wat te doen?
Doe alle ingrediënten (Inclusief de ijsblokjes) in de blender. Gebruik de blender niet langer dan een paar seconden. Giet het geheel dan in een cocktailglas. Je kunt er eventueel nog een extra ijsblokje indoen, maar als je genoeg ijs in de blender hebt gedaan, hoeft dit niet perse.

Je kunt het glas serveren met een rietje en een schijfje sinaasappel op de rand.

Kir Royale

Ingrediënten
  • Champagne of witte mousserende wijn
  • Crème de cassis

Benodigdheden
  • Champagneglas
  • Eventueel rietje

Wat te doen?
Schenk een klein beetje crème de cassis in het glas. Doe er daarna voorzichtig de champagne of witte wijn bij.
Champagne is lekkerder, maar duurder. Mocht je het geld dus niet overhebben voor een goede fles champagne, dan kun je dus altijd de witte wijn gebruiken. Zorg ervoor dat beide dranken goed koud zijn voordat je ze inschenkt. Dit is veel lekkerder namelijk.

Je kunt het glas eventueel met een rietje serveren.

Paradise cocktail

Ingrediënten
  • 20 ml gin
  • 20 ml apricot brandy
  • 20 ml jus d’orange
  • IJsblokjes
  • Eventueel schijfje citroen

Benodigdheden
  • Blender
  • Cocktailglas
  • Eventueel roerstaafje of rietje

Wat te doen?
Doe alle ingrediënten in een blender (inclusief de ijsblokjes) en zet deze voor een paar seconden aan. Daarna doe je nog een los ijsblokje in het cocktailglas en daar giet je de drank overheen.

Je kunt het glas eventueel serveren met een schijfje citroen op de rand van het glas en een roerstaafje of een rietje.

Piña Colada

Ingrediënten
  • 30 ml Barcadi wit
  • 20 ml Malibu
  • 60 ml ananassap, en/of verse stukken ananas
  • 40 ml kokosroom en/of verse kokosmelk
  • IJsblokjes

Benodigdheden
  • Blender
  • Zeef (Of een vergiet met hele kleine gaatjes)
  • Eventuele versiersels zoals parasolletjes of rietjes

Wat te doen?
Doe alle ingrediënten (inclusief een paar ijsblokjes) in de blender en zet deze aan tot alles goed door elkaar zit. Wanneer je verse ananas hebt gebruikt, moet je wachten tot deze goed fijngemalen zijn. Wanneer het geheel klaar is, stop je eventueel nog een ijsblokje in een glas en doe je het mengsel erbij. Doe er eventueel een rietje bij of een parasolletje.

Leuke serveertip
Om echt een zomers gevoel te krijgen, kun je het drankje ook in een kokosnoot serveren.

Purple Rain

Ingrediënten
  • 1 flesje Flügel
  • 20 ml Blue Curacau
  • 7-up
  • IJsblokjes
  • Eventueel rode grenadine

Benodigdheden
  • Longdrinkglas
  • Eventueel rietje (Paars of blauw)

Wat te doen?
Schenk de Flügel en de Blue Curacau in het longdrinkglas. Vul het daarna aan met de 7-up. En doe de ijsblokjes erbij tot het glas vol is. Je kunt het glas serveren met een rietje. Wanneer het rietje paars of blauw is, past het goed bij het drankje. Daardoor ziet het er meteen een stuk vrolijker uit.

Leuke tip
Je kunt wat rode grenadine bij het drankje doen. Daardoor wordt het nog paarser van kleur.

Sex on the beach

Ingrediënten
  • 30 ml wodka
  • 30 ml peach tree
  • jus d’orange
  • cranberrysap
  • grapefruitsap
  • IJsblokjes
  • Eventueel schijfje citroen

Benodigdheden
  • Groot cocktailglas of Ice-tea glas.

Wat te doen?
Doe een paar ijsblokjes in het glas. Doe vervolgens de wodka en de peach tree in het glas. Daarna kun je het geheel aanvullen met jus d’orange cranberrysap en grapefruitsap. Probeer de drie sapjes gelijk te verdelen, zodat je een goede variatie in de smaak hebt. Eventueel kun je ook één van de drie sapjes pakken, maar met alle drie is het lekkerder. Vul het aan tot het glas vol is. Je kunt er ook andere sapjes voor gebruiken, als je die lekkerder vind. Denk bijvoorbeeld aan appelsap.

Doe er eventueel een rietje bij of een parasolletje. Je kunt ook een schijfje citroen op de rand plaatsen.

Strawberry Daiquiri

Ingrediënten
  • 30 ml Barcadi wit
  • 30 ml limoensap
  • 4/5 aardbeien
  • 1 eetlepel poedersuiker
  • IJsblokjes
  • Eventueel schijfje limoen

Benodigdheden
  • Blender

Wat te doen?
Stop alle ingrediënten in een blender (inclusief ijsblokjes) en maal alles tot het fijn is. Doe een extra ijsblokje in het glas en eventueel een (halve) aardbei. Giet daarna het drankje in het glas. Je kunt het glas serveren met een rietje, parasolletje of een schijfje limoen.

Tequila Sunrise

Ingrediënten:
  • 40 ml tequila
  • Jus d’orange
  • Grendanine
  • IJsblokjes
  • Eventueel schijfje sinaasappel

Benodigdheden
  • Longdrinkglas
  • Eventueel roerstaafje

Wat te doen?
Doe de tequila en de Jus d’orange in een longdrinkglas en doe er wat ijsblokjes in. Roer het geheel goed door elkaar. Laat vervolgens een klein scheutje grenadine in het midden van het glas vallen. Wanneer je dit doet, zal de grenadine naar beneden zakken. Op deze manier krijg je een mooi kleureneffect. Niet meer roeren wanneer de grenadine erin zit. Dit verpest de kleurenovergang.

Je kunt het glas serveren met een schijfje sinaasappel.
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Amaretto5 heerlijke cocktails met AmarettoZin in een lekkere cocktail? Deze cocktails zijn divers en zeer lekker met als hoofd smaakmakend ingrediënt Amaretto. De…
De lekkerste roomcocktailsDe lekkerste roomcocktailsEr zijn honderden verschillende cocktails, elk met z'n eigen kenmerk (kleur, geur, vormgeving etc.). Room is in sommige…
Exclusieve wodka-cocktailsExclusieve wodka-cocktailsEr zijn honderden verschillende cocktails, elk met z'n eigen kenmerk (kleur, geur, vormgeving etc.). Wodka is in sommige…
Recepten voor cocktails met bierRecepten voor cocktails met bierIedereen kent de gangbare cocktails zoals een Mojito, daiquiri, pina colada, blue curacao, etc. Maar wist je dat je ook…

Reageer op het artikel "Zomerse cocktails zelf maken"

Infoteur: Writingsuus
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!