InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf appelsap maken

Zelf appelsap maken

Zelf appelsap maken Dit is een recept om zelf appelsap te maken zonder sapcentrifuge. Kook simpelweg de geschilde appels en binnen drie uur heb je heerlijk appelsap in de koelkast staan. Lees hier het hele recept.

Zelf appelsap maken zonder sapcentrifuge

Als je een of meerdere appelbomen hebt, zul je vele kilo’s appels kunnen plukken in het najaar. Je kunt er voor kiezen om deze appels te gebruiken voor appelmoes of appeltaart. Maar wat ook leuk is om te doen is er appelsap van maken. Zelf appelsap maken is vrij eenvoudig en ook leuk om te doen.

Selecteer de appels

Vaak zijn appels die je zelf plukt vrij zuur, op zich is dit geen probleem. Het beste resultaat krijg je echter als je meerdere rassen appels gebruikt. Over het algemeen is de regel dat rode appels een wat zoeter sap geven dan groene appels. Je kunt dus overwegen om als je groene appels hebt om op de markt nog een paar kilo rode appels te kopen. Gebruik voor de smaak met name rijpe appels, onrijpe appels hebben over het algemeen minder smaak.

Schoonmaken van de appels

Was de appels goed schoon onder stromend water. Verwijder de klokhuizen en snijd de appels in stukjes. Het handigst is om de appels in vieren te snijden. Laat de schil om de appels zitten. Controleer wel of er geen insecten in de appels zitten.

Koken van de appels

Neem een grote pan met een laagje water. Stop ook de appels in de pan en dek het geheel af met een deksel. Laat de appels drie kwartier koken totdat ze bijna uit elkaar vallen en op een soort appelmoes gaan lijken. Haal de pan van het vuur en maak met een mixer of een stamper de appels klein. Pak een vergiet en een schone theedoek. We gaan nu de warme appels passeren, leg de theedoek in het vergiet. En zet een tweede pan onder het vergiet. Zeef de appels door middel van de doek in het vergiet, alles wat niet door de doek loopt is je restafval. In de tweede pan heb je nu al een soort van appelsap. Laat het geheel enkele uren afkoelen in de koelkast.

Het bewaren van het sap

Als het sap in de koelkast staat kunt je op zoek naar glazen potten. Met name glazen potten van bijvoorbeeld appelmoes zijn erg handig. Deze hebben namelijk deksels waarmee je kunt zien of je appelsap vacuüm is getrokken. Dit is erg belangrijk om de houdbaarheid te verlengen. Als je deze potten gevonden hebt dan kun je deze goed schoonmaken en koken in water.

Op smaak brengen van appelsap

Als je een pan met potten en deksels op het vuur hebt staan kun je de andere pan uit de koelkast halen. Als de appelsap afgekoeld is kun je hem proeven, als hij te zuur is dan heb je teveel groene of onrijpe appels gebruikt. Voeg dan naar smaak wat suiker toe. Kook de appelsap met suiker op en haal de warme potten voorzichtig uit het hete water. Verdeel de kokende appelsap over de potten en sluit deze met de deksel. Zet de potten omgekeerd neer en laat de appelsap afkoelen. Als de appelsap voldoende afgekoeld is kun je de potten in de koelkast zetten. Controleer of de appelsap vacuüm getrokken is. Zelf gemaakte appelsap is ongeveer een jaar houdbaar.
© 2011 - 2014 Bastiaan271, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Appelmoes zonder toegevoegde suikerTegenwoordig eten we veel te veel toegevoegde geraffineerde suikers. Dat is helemaal nergens voor nodig. Door stukjes ap…
Rucola Drankje, energiedrank van spinazie en darmreinigerRucola Drankje, energiedrank van spinazie en darmreinigerEen drankje maken van rucola. Of een energiedrankje maken van spinazie. Doe het. Natuurlijk kun je allerlei vreemsoortig…
Kir, cocktail van vlierbessen en frambozenkokokoscocktailKir, cocktail van vlierbessen en frambozenkokokoscocktailEen Kir royaal maar dan zonder alcohol. Een dorstlessende prachtige cocktail van vlierbessensap met bramensap en een ove…
Zelf appelcider makenZelf appelcider makenAppelcider wordt steeds populairder en begint een echte terrashit te worden. Dit zoete licht-alcoholische drankje is nie…
Mini appel muffinsMini appel muffinsDeze muffins is een 100% eigen recept welke zelf bedacht is. Dit recept is voornamelijk leuk als kleine muffin voor bij…

Reageer op het artikel "Zelf appelsap maken"

Reacties

Fred, 08-04-2014 16:07 #3
Ik heb 10 liter sap nodig, 6 liter appel en 4 liter perensap. Hoeveel fruit heb ik dan minstens nodig?

A., 11-09-2013 15:22 #2
Kan ik de appelsap ook in schoongemaakte wijnflessen doen en er dan zo'n kurk op doen die je vacuüm kunt trekken?

Cynthia, 29-05-2012 20:18 #1
Hallo,
Eindelijk een recept voor appelsap zonder centrifuge! Hier ben ik heel erg blij mee!
Nu heb ik alleen een paar vraagjes…
- Wat is de verhouding van appels ten opzichte van het water? Ik bedoel, in hoeveel water kook ik bijvoorbeeld een kilo appels?
- Kan dit recept ook gebruikt worden met andere vruchten? Bijvoorbeeld bramen, cranberries, kersen enz?

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 3
Schrijf mee!